Publiceringsdatum: 31 oktober 2023
Zeekr X
Biltest

Zeekr X

Framsteg, men ingen ledning

Biltest - Med Zeekr följer en speciell historia. De modeller som nu säljs under namnet Zeekr var egentligen designade för ett annat varumärke. Men de var för bra och för att ge utrymme för innovation beslutade moderbolaget att skapa varumärket "Zeekr". Faktum är att "X" skulle vara långt före sin tid

"X" är Zeekrs andra modell. Den första är en stor, snabb och lyxig sedan vars enda syfte är att göra Zeekr berömt. X, å andra sidan, är en kompakt SUV och därmed riktar sig det nya kinesiska varumärket till det mest populära segmentet på marknaden.

Zeekr X

För att sätta tonen valdes en elegant och futuristisk design. De svarta panelerna skapar kontraster som gör att formerna framträder tydligare. Till exempel gör svarta ramar att hjulhusen ser större ut, medan det svarta taket ser ut att sväva ovanför bilen. Bakrutan står upprätt och ger X något udda. Bra att veta: trots den mycket lilla bakrutan är sikten i innerbackspegeln ganska bra. De kantlösa ytterbackspeglarna är å andra sidan något för små, så sikten är inte optimal.

Trots sina blygsamma yttermått är innerutrymmet bra. Framtill är X inte bara rymlig, tack vare generöst tilltagna framsäten känns bilen större än den faktiskt är. Utrymmet i baksätet är tillräckligt och det är även bagageutrymmet. Ett extra förvaringsutrymme finns under motorhuven, men det är så litet att det faktiskt bara rymmer en laddningskabel (om den rullas ihop mycket tätt).

Zeekr X
Zeekr X

Utrustning

För att förstärka det futuristiska utseendet har en minimalistisk design valts och allt som kan utelämnas har utelämnats. I likhet med många elbilar har X därför ingen startknapp. När "drive" väljs slås bilen på. När föraren kliver av stängs bilen av. X har inte ens någon ljusknapp eller volymratt. Allt styrs via den centrala displayen. Alternativt kan man ge röstkommandon (endast för navigering och klimatanläggning) och interiörkameran känner igen gester (t.ex. tummen åt höger för nästa låt, åt vänster för föregående).

Allt detta tar lite att vänja sig till en början, eftersom antalet alternativ är enormt. För Zeekr tillhandahåller många säkerhetssystem utöver det vanliga ljud-, kommunikations- och navigationssystemet, även de nödvändiga gimmickarna. Istället för att tuta kan bilen till exempel skälla, grymta eller mjaua, och föraren kan kommunicera med omvärlden via en röstkonverterare. Ljudsystemet levereras av Yamaha, men tyvärr erbjuder det inte den kvalitet som märket är känt för när det gäller hi-fi i hemmet. Ljudet är rymligt, men ljudet är bara "bra".

Eftersom Europeiska unionen kräver det är X utrustad med många säkerhetssystem som varnar eller till och med ingriper i varje sväng. Om man kör för fort bara för ett ögonblick visas en varning och ett ljud hörs. Om hastigheten sedan förblir för hög hörs en mer påträngande varning och en röst uppmanar till att sänka hastigheten. En varning hörs också om man kör för nära ett framförvarande fordon. Allt detta är inte bara nedsättande, det är också ofta omotiverat eftersom kameran inte alltid läser vägskyltar korrekt. Resultatet blir att föraren ignorerar alla varningar, även om de kanske är berättigade en gång.

Zeekr X

Trots sin mycket rika utrustning erbjuder Zeekr X ingenting som konkurrenterna inte gör. Den största skillnaden är att X är mycket rikt utrustad som standard, medan en jämförbar modell från konkurrenterna kräver en hel del extra betalning. Jämfört med Zeekr 001 som släpptes ett och ett halvt år tidigare har varumärket gjort tydliga framsteg inom ergonomi och byggkvalitet.

Elbil

Zeekr, liksom många andra kinesiska märken, ser utrymme på marknaden eftersom etablissemanget fortfarande är för långsamt för att gå över till eldrift. Alla Zeekrs modeller är därför eldrivna. Samtidigt erbjuder X ett val mellan bak- eller fyrhjulsdrift. Den bakhjulsdrivna varianten har 272 hk, medan den fyrhjulsdrivna versionen har en extra motor som ger en total effekt på 428 hk. Denna effekt påverkar också räckvidden. "Long range" (bakhjulsdriven) har en räckvidd på 445 km, medan "performance" klarar 425 km på ett fullt batteri. Under provkörningen låg förbrukningen på 17,9 kW/100 km, och med det kommer en räckvidd på över 400 km.

Zeekr X

X kan laddas med 150 kW vid en snabbladdare och 22 kW vid en offentlig laddstation. En speciell egenskap är den lilla displayen på B-stolpen så att man utanför bilen kan se hur laddningsprocessen fortskrider.

För detta test kördes Performance-versionen och som förväntat är den mycket snabb, men aldrig nervös eller påträngande. Det är bara när man verkligen ber om det som X visar sin kapacitet. Då är prestandan inte bara bra, utan till och med bättre än andra elbilar i den här prisklassen.

Fyrhjulsdriften är inte permanent. Många gånger per sekund avgör elektroniken om framhjulen ska hjälpa till. Med andra ord beter sig X i princip som en bakhjulsdriven bil.

Zeekr X

Väghållning

X delar plattform med några av moderbolagets andra bilar. Till exempel är Volvo EX30 och Smart #1 också baserade på denna helt nya plattform (Volvo XC40 / C40 och Polestar 2 är baserade på en äldre plattform). Denna tekniska bas rymmer inte bara en modern drivlina, utan också en avancerad fjädring. I den fyrhjulsdrivna versionen kommer detta på bekostnad av vändcirkeln, eftersom den är besvärligt stor.

X har inga problem med att omvandla sin generösa motorkraft till prestanda. Dessutom märks nästan ingenting av batteriets höga vikt. Fjädringen är inte hård, men trots detta styr bilen mycket snävt. Bakhjulsdriften ser till att känslan i ratten inte störs av krafter från drivlinan. Därmed känns X extremt solid, som om bilen har huggits ut ur ett enda block. Allt detta ger en extremt förtroendeingivande känsla och körglädje.

Zeekr X

Slutsats

Det nya kinesiska varumärket "Zeekr" har sloganen "ahead of the curve" och lovar att leverera nu vad andra tillverkare lovar först i framtiden. I praktiken lever X inte upp till det påståendet. Bortsett från sin framåtblickande design och en enda gimmick, erbjuder X ingen teknik eller funktion som konkurrenterna inte har. Naturligtvis ligger X långt före bilar med förbränningsmotor, men det är sant för alla elbilar.

Men... det finns mer! Vad Zeekr gör är att samla allt det goda från andra bilar i en modell. Till exempel innehåller utrustningen helt enkelt allt som finns i andra bilar, i bästa fall med många tillval. Dessutom är drivlinan, batteriet och chassit av den allra senaste generationen och det garanterar längre räckvidd, snabbare laddning, bättre prestanda och mer raffinerade köregenskaper. Allt detta erbjuder Zeekr dessutom till ett pris där andra bara erbjuder en grundmodell. Kort sagt: X erbjuder inte det utlovade övertaget, men den erbjuder enorma framsteg.

plus
  • Utmärkta köregenskaper
  • Utmärkt prestanda, snabb laddning
  • Konkurrenskraftigt pris, rik utrustning
minus
  • Inget handskfack
  • Hög energiförbrukning
  • Obekvämt stor vändkrets