Publiceringsdatum: 18 april 2025
Zeekr 7X
Biltest

Zeekr 7X

Överkompensera

Biltest - Zeekr är ett av många nya bilmärken i Europa. För att vinna en plats på marknaden måste Zeekr arbeta hårt. För att göra det extra tufft riktar Zeekr in sig på hjärtat av marknaden med "7X", där konkurrensen är som hårdast. Hur kan Zeekr sticka ut från befintliga erbjudanden?

Zeekr är en av många nykomlingar från Kina. Det gör dock något som skiljer sig mycket från de andra nya varumärkena. Zeekr har sitt huvudkontor i Europa, utvecklar bilar i Europa och riktar sig till den europeiska kunden. Men dess produkter byggs i Kina och dess moderbolag Geely är kinesiskt.

Zeekr 7X

Geely äger många bilmärken. Zeekr presenterar sig som det mest progressiva av dem. Detta märks till exempel i dess linjer. Zeekr väljer medvetet inte det klassiska tillvägagångssättet med en stor grill och argt utseende strålkastare. 7X har en nästan sluten nos med en svart remsa precis ovanför strålkastarna för ett unikt utseende.

Utrymme

Tekniken är väl integrerad ("förpackning"), för med tanke på yttermåtten är det inre utrymmet utmärkt. Även om namnet antyder något annat är 7X inte en sjusitsig, bara en rymlig femsitsig familjebil. Framtill är 7X genomsnittligt rymlig, och det höga sätet och motorhuvsutsikten ger en storslagen känsla. I baksätet erbjuder denna mellanstora SUV mycket utrymme. Interiören har ett rekordstort antal fack och lådor, inklusive förvaringsutrymme i armstöden i framdörrarna och under baksätena.

Zeekr 7X
Zeekr 7X

Toppversionen som körs här är utrustad med elektriskt manövrerade dörrar, vilket har uppfattats som en komplex lösning på ett obefintligt problem. De elektriska dörrarna öppnas och stängs mycket långsammare än vanliga manuella dörrar. Trots att bilen har gott om sensorer tillhandahåller Zeekr inte ett system som förhindrar att dörrarna öppnas när en fotgängare eller cyklist närmar sig. Ett annat ovanligt klagomål: de elektriska fönstren svarar på knapparna med en fördröjning, vilket frestar föraren att trycka en gång till och sedan stannar de innan öppningen eller stängningen har börjat.

Utrustning

För ett märke där teknik är viktigt kommer det inte som någon överraskning att de flesta funktioner styrs från en stor central displayskärm. Upplägget och menystrukturen har kopierats från Tesla. Och precis som hos Tesla fick programmerarna fria händer att utveckla oseriösa funktioner som hundläge (luftkonditionering på, meddelande till förbipasserande på skärmen), avslappningsfunktion (lugn musik, sätesmassage) och en riktig ljusshow.

„Prestanda är enastående, räckvidden är enorm, laddningstiderna är korta, dragvikten är hög, köregenskaperna är utmärkta och till och med terrängegenskaperna är över genomsnittet“

Hela datorsystemet är baserat på Androids fritt tillgängliga källkod. Till detta har Zeekr lagt till sina egna applikationer. Därför är man inte beroende av Google. Dessutom förhindrar detta att Zeekr fortsätter att utveckla applikationer medan operativsystemet blir föråldrat. Inloggning med ett Zeekr-konto ger ytterligare funktioner, men krävs inte. Ännu bättre är att det finns ett sekretessläge där 7X bara delar de mest nödvändiga uppgifterna med huvudkontoret. Det är så här det ska vara!

Zeekr 7X

Ljudsystemet har också utvecklats av Zeekr själv. Tillverkaren lovar att AI säkerställer bästa möjliga ljudkvalitet i alla situationer (körbuller och antal passagerare). Ändå har ljudet inte uppfattats som mer än "bra". Konkurrenterna uppnår fortfarande bättre resultat med komponenter av högre kvalitet utan några filter. Eftersom 7X har högtalare i nackstöden hörs instruktioner från navigationssystemet endast av föraren, vilket upplevdes som en smart funktion.

Naturligtvis har 7X alla säkerhetsfunktioner som krävs av Europeiska unionen. Zeekr ställer dock in dem mycket försiktigt och när de ändå upplevs som störande är det enkelt att stänga av dem. Testföraren stördes sällan av summer eller klockor, och när den digitala assistenten gjorde sig hörd var det motiverat och föraren gjorde faktiskt ett misstag. I Kina är 7X kapabel till autonom körning. I Europa hjälper den bara till med styrning, bromsning och acceleration, och det går bra.

Elektrisk bil

7X är Zeekrs första modell som bygger på en ny plattform. Batteriet använder 800-voltsteknik för snabbare laddning (kortare väntetid) och urladdning (snabbare acceleration). I processen har nya framsteg gjorts när det gäller säkerhet. Eftersom det skyddande skiktet i batteriet är guldfärgat kallar Zeekr det nya batteriet för "guldbatteri". Beroende på vilken version som väljs har det en kapacitet på 75 kWh eller 100 kWh, vilket ger en räckvidd på 480 respektive 615 km.

Zeekr 7X

Zeekr väljer att utnyttja alla de möjligheter som eldrift erbjuder, och därför har 7X en betydande "performance drive". Från allra första stund vill 7X prestera. När gaspedalen trycks ned ordentligt kan 7X till och med trycka ner alla passagerare i sätena. Detta gäller inte bara i låga hastigheter, även över 100 km/h lyckas 7X fortfarande accelerera brutalt.

I komfortläget, å andra sidan, låter sig denna koloss köras i lugn och ro. Över 100 km/h ökar dock ljudet från däcken och vinddraget kraftigt.

Föraren kan själv bestämma hur kraftigt 7X regenererar när gaspedalen släpps, och det finns även möjlighet att köra med en pedal (tryck för acceleration, släpp för bromsning). Trots detta är testförbrukningen mycket hög, 24 kWh per 100 km.

Zeekr 7X

Köregenskaper

För att säkerställa att 7X kan hantera den enorma motoreffekten och för att göra bilen lämplig för en mängd olika förhållanden går Zeekr mycket längre än konkurrenterna. 7X har luftfjädring och torque vectoring. Den sistnämnda funktionen ser till att drivkrafterna fördelas variabelt till hjulen. Detta förhindrar att karossen vrider sig på grund av att ett hjul har mer grepp än det andra. Den höga effekten kan därför utnyttjas nästan obehindrat, utan att bilen svajar eller sladdar.

Luftfjädringen gör teoretiskt sett en stor skillnad mellan komfortabelt och sportigt läge. Ändå upplevdes 7X som fast även i komfortläget (testbil på 21-tumsfälgar), men det är inte nödvändigtvis en nackdel. Trots all elektronik kommunicerar 7X fint med föraren och ger en förtroendeingivande känsla.

Tack vare luftfjädringen kan körhöjden justeras. Tillsammans med ett speciellt offroad-läge vet 7X därför hur den ska klara sig även i lätt terräng. 7X tog sig därför utan problem igenom en skogsväg med rejäla gropar, djupa pölar och leriga spår.

Zeekr 7X

Slutsatser

Zeekr är ett nytt varumärke och för att säkra en plats på marknaden vill man erbjuda mer än den etablerade ordningen. Under provkörningen lyckades 7X därför överträffa förväntningarna i alla avseenden. I alla avseenden erbjuder 7X mer: från en effekt på 630 hk / 710 Nm via ett avancerat datorsystem till luftfjädring. Alla dessa saker finns också hos konkurrenterna, men inte alltid i den här kombinationen och absolut inte till det här priset.

7X känns därför överlägsen på alla sätt. Prestanda är enastående, räckvidden är enorm, laddningstiderna är korta, dragvikten är hög, köregenskaperna är utmärkta och till och med terrängegenskaperna är över genomsnittet. Vissa av dessa saker är helt överflödiga för att klara de dagliga resorna, men det är en skön känsla att den kan göra allt. Kort sagt: Zeekr 7X är en mästare på att överkompensera och det är inget fel med det!

plus
  • Mycket rymlig
  • Sublim prestanda
  • Utmärkt väghållning
minus
  • Hög energiförbrukning
  • Elektriskt manövrerade dörrar ger mer besvär än bekvämlighet