Publiceringsdatum: 1 september 2023
Zeekr 001
Kör-impression

Zeekr 001

Kinesiska för gourmeter

Kör-impression - Geely är ett kinesiskt bilmärke som äger många andra bilmärken. Till exempel är Lotus, Volvo, Polestar och Lynk & Co alla en del av Geely. Av dessa är Lynk & Co lågbudgetmärket och när det designade en ny bil var den faktiskt för bra för det märket. Därför har man skapat ännu ett nytt märke: Zeekr. Den första modellen har fått det passande namnet "001".

När Zeekr bjöd in redaktörerna på Autozine för att träffa detta nya märke var intresset till en början svalt. Det måste vara ännu ett kinesiskt märke som introducerar ännu en mellanstor SUV som riktar sig till den genomsnittliga föraren. Men nej! Zeekr 001 ligger mitt emellan en sedan och en halvkombi och är därför en "liftback". Tillverkaren själv talar mycket optimistiskt om en "shooting brake", men för det saknar den ett element av förfining och elegans.

Zeekr 001

Utrymme

Med sin distinkta design riktar sig denna bil inte till den bredaste möjliga publiken, utan till den sanna bilentusiasten! Även om det är sant att strålkastarna är uppenbart Lynk & Co, utstrålar resten av designen mycket mer klass. Designen, som kommer från en europeisk designstudio, lyckas på ett smart sätt dölja hur stor 001 faktiskt är med sina proportioner och linjer. Med en längd på 496 cm och en bredd på 200 cm är 001 jämförbar med en Mercedes-Benz E-klass eller BMW 5-serie.

Ändå erbjuder 001 betydligt mer innerutrymme än vanligt för en bil av denna storlek. Utrymmet i framsätet är bra och man bör notera att sätena med integrerade nackstöd är dimensionerade för den europeiska staturen. Utrymmet bak är enormt och på den här punkten kan 001 till och med jämföras med mycket dyrare sedaner som används som chaufförsbilar! I testbilen är framsätena blå och baksätena vita, vilket är ett lyckat och originellt inslag enligt Autozine.

Zeekr 001
Zeekr 001

Det generösa huvud- och benutrymmet kommer inte på bekostnad av bagageutrymmet, som också är betydande. Endast förvaringsutrymmet under frontluckan är nästan bedrövligt litet: endast en laddningskabel får plats här, och den måste rullas ihop mycket snyggt.

Utrustning

När det gäller ergonomi och utrustning har Zeekr helt klart sneglat på Tesla. Instrumentpanelen är minimalistisk eftersom nästan alla funktioner styrs via en stor, central display. Även menyernas stil och layout påminner misstänkt mycket om Teslas.

För att uttrycka det positivt: bättre bra kopia än dåligt tänk, eftersom de liknande systemen från systermärkena Volvo (helt outsourcat till Google / Android) och Lynk & Co (en assistent som pratar som en tecknad figur) kan vara mindre tilltalande. Zeekr säger sig ha utvecklat själva infotainmentsystemet baserat på sitt eget operativsystem. Hårdvaran för infotainmentsystemet är överdimensionerad vid introduktionstillfället, så även framtida programvara kommer att fungera smidigt. Detta gäller inte för den dator som bearbetar information från de många sensorerna för förarassistenterna. Zeekr säger att den klarar autonom körning på nivå 3 och inte mer än så.

Ljudsystemet levereras av det japanska märket Yamaha. I grundversionen (8 högtalare) är ljudet en ren besvikelse och det är nästan mirakulöst att detta kända märke har sitt namn kopplat till det. Men den lyxigare versionen med 12 högtalare har det fylliga, rika, detaljerade och samtidigt civiliserade ljud som är typiskt för Yamaha.

Zeekr 001

Elbil

I varumärket "Zeekr" står "ze" för "zero", vilket betyder noll utsläpp och en ny början. "e" står för elektrisk. "Kr" står för gasen "krypton" som lyser upp när den laddas elektriskt. Kort sagt: Zeekr levererar endast elbilar.

Varje 001 är utrustad med ett batteri med en kapacitet på 100 kWh. Det går också att välja mellan bak- eller fyrhjulsdrift. Den förstnämnda har en elmotor med en effekt på 272 hk. 001 med fyrhjulsdrift har en elmotor på varje axel, vilket ger en total effekt på 544 hk. Via den centrala skärmen kan du styra hur mycket 001 ska regenerera (återfå kraft när gaspedalen släpps). Även i det mest extrema läget är detta lågt jämfört med andra elbilar. Enpedalskörning är tyvärr inte möjlig i sportläget.

För detta första möte, på en avspärrad plats, kördes den fyrhjulsdrivna varianten. I komfortläget är den avgörande, men absolut inte påträngande eller imponerande. När sportläget väljs märks det att alla system är på helspänn (särskilt fjädringen!) och bilen svarar mycket mer direkt. Även om elektroniken fortfarande skyddar föraren från sig själv genom att inte bygga upp kraften för snabbt, är 001 nu direkt snabb, vilket kan förväntas av en elbil i den här prisklassen.

Zeekr 001

Laddning kan ske med 001 med 22 kW vid en offentlig laddstation och med upp till 200 kW vid en snabbladdare. Som nämnts baseras detta första intryck på en kort körning på en testbana och därför är den maximala räckvidden på 620 km (bakhjulsdrift) eller 590 km (fyrhjulsdrift) långt ifrån att användas och laddning kunde inte testas.

Väghållning

Att tillverka en elektrisk drivlina är något som alla nya biltillverkare kan göra. Skillnaden ligger i köregenskaperna! Här har 001 naturligtvis en fördel tack vare sin låga konstruktion jämfört med de många SUV:ar som tar marknaden med storm. Med luftfjädring (endast på topputrustningen) lyckas Zeekr dessutom dölja 001:ans höga vikt väl, även vid nödbromsning. Eftersom en elmotor är mycket mindre än en förbränningsmotor, kan framhjulen svänga in mycket längre än i en liknande bil av denna storlek, och 001 har en ovanligt liten vändcirkel.

Trots att bilen har elektrisk styrning och många säkerhetssystem som övervakar föraren är styrkänslan ren och direkt. Den direkta styrningen och solida känslan säkerställer att 001 inte har upplevts som det första testet av ett nytt varumärke. Köregenskaperna säkerställer att 001 har upplevts som en premiumprodukt. Och det är just därför som moderbolaget Geely såg utrymme för ännu ett nytt märke!

Zeekr 001

Slutsats

Zeekr är ett nytt kinesiskt varumärke som designar bilar i och för Europa. Zeekr vill särskilja sig genom att erbjuda den innovation som andra lovar men ännu inte levererar. Efter en kort inledande introduktion kan "001" inte leva upp till det. Zeekr lyckas utvecklas snabbare än andra nykomlingar. Men de överträffar inte de befintliga biltillverkarna.

Vad 001 gör är att övertyga på alla punkter. Vissa nykomlingar lyckas få poäng enbart på priset, enbart på utseendet eller enbart på imagen. 001 ser däremot bra ut, erbjuder mycket utrymme (särskilt baktill), har lång räckvidd, kan laddas snabbt, har modern utrustning och kör utmärkt. Trots detta är priset mycket bra, vilket gör Zeekr 001 till den första gourmetkinesen.

plus
  • Utmärkta köregenskaper
  • Mycket rymlig, särskilt i bakre
  • Konkurrenskraftigt pris, lång garanti
minus
  • 1-pedalskörning inte möjlig i sportläge
  • Litet förvaringsutrymme under frontklaffen
  • Medelmåttigt ljud grundläggande ljudsystem