25 maj 2007
Volvo V70

Volvo V70

Furstlig Volvo

Biltest | Visdomen kommer med åren. När man har nått en viss ålder drömmer man inte längre om en vild tvåsitsig sportbil. Om man är villig att lägga en slant på bilen, då ska den vara bekväm, säker och lättskött. Och Volvo V70 har alltid uppfyllt dessa krav. Med lanseringen av den nya V70 talar tillverkaren till och med om den perfekta kombin. Är det med rätta?
 

Vid tanken på den förra generationens V70 har vi svårt att få bort bilderna på näthinnan av tråkiga hemmapappor, bilbarnstolar och hundgaller. Den helt igenom nya V70 är ett exempel på den finaste skandinaviska designen. Bilen utstrålar skönhet, förnuft och beslutsamhet. Trots att V70 har vuxit åt alla håll, ger den nya modellen ett mer kompakt intryck än tidigare.

Må som en prins

Inredningen bär också tydliga svenska kännetecken. Instrumentbrädan är okonstlad och modern, samtidigt som listerna av äkta trä ger ett varmt intryck. Men till skillnad från många konkurrenter har Volvo inte valt högglansigt valnötsträ, utan grövre ek.

Volvo V70

Föraren och framsätespassageraren sitter som på en tron i denna kungliga Volvo. Framstolarna är stora och är mycket bekväma. Svenska biltillverkare har fortfarande de ojämförligt bästa stolarna på marknaden. Dessutom är huvud- och benutrymmet i V70 väl tilltaget.

En framträdande detalj mitt i inredningen är den "flytande" mittkonsolen. Där har Volvos ingenjörer placerat de viktigaste reglagen. Som man kan förvänta sig av en bil som kallas "den optimala kombin" har bilen all tänkbar lyx. Det imponerande audiosystemet talar sitt tydliga språk. Volvo har nämligen samarbetat med audiospecialisterna Alpine och DynAudio för att skapa ett kristallklart ljud. En detalj som drar ned det goda totalintrycket är navigatorn som trots att den är ny, fortfarande inte håller samma klass som konkurrenternas.

Volvo V70

Säkerhet

Som man kan förvänta sig av Volvo är säkerheten av lika hög klass som komforten. "BLIS" (BLind spot Information System) avslöjar med en lampa när det ligger en bil i sidospegelns döda vinkel. "Colission Warning" övervakar avståndet till framförvarande fordon. Om hastighetsskillnaden är så stor att det är risk för en kollision, varnas föraren med en ljudsignal samtidigt som bromssystemet intar beredskapsläge.

Baksätet är utrustat med integrerade barnbälteskuddar för yngre familjemedlemmar från tre år. De här barnbälteskuddarna är lätta att fälla ut och lika lätta att fälla in i sätet. Kuddarna är i praktiken så lätta att fälla ut och in att de verkligen kommer till användning. På så sätt "orkar" man alltid fälla ned dem, även för korta turer med bilen. Dessutom har Volvo gjort de bakre sidokrockkuddarna större nedtill för att även ge små barn optimalt skydd.

Kombi

Säkerheten är inte den enda punkt där Volvo utmärker sig. Märket har lång erfarenhet av att bygga kombibilar; den första modellen kom redan 1953. Och i Volvo V70 finns alltså många års erfarenhet inbyggd. Bakluckan kan öppnas och stängas automatiskt, det är till och med möjligt med fjärrkontrollen. Golvet i bagageutrymmet vilar på skenor för att underlätta i- och urlastning.

Att fälla baksätena för att öka lastutrymmet är en barnlek. Genom att lossa en klämma fäller man undan nackstödet och kan sedan vika ryggstödet framåt. Baksätets sittdynor behöver man inte röra. På så sätt skapar man ett gigantiskt bagageutrymme med ett helt plant lastgolv. Med hjälp av nät, krokar, lastrumsavdelare och annat smått och gott kan man dela in lastutrymmet på flera olika sätt. Fantastiskt praktiskt!

Volvo V70

Teknik

Tekniskt sett är V70 en extra rymlig S80. Men det är naturligtvis bara basen som är densamma, och chassit är dessutom anpassat för att bära den extra vikt som denna kombi får transportera.

Väghållningen kan justeras med en knapp mellan komfort- och sportläge. Tack vare bilens storlek och det moderna chassit ligger bilen mycket stabilt på vägen. Den bil som vi körde var dessutom utrustad med fyrhjulsdrift, vilket gör att man har full kontroll även vid extrema förhållanden.

Det är bara vid inbromsningar som bilens storlek och vikt märks. Den reagerar aningen trögt vid bromsning och det ger en osäkerhetskänsla. Men när man väl trampar ned bromspedalen ordentligt räcker bromskraften mer än väl.

Volvo V70

T6

"T6"-motorn är helt ny. "6" står för sexcylindrig. Bokstaven "T" antyder att de sex cylindrarna matas av en turbo. Tidigare gjorde Volvo skillnad mellan en hög- och en lågtrycksturbo, men tack vare den nya "Twin Scroll"-tekniken ger den nya motorn mer effekt på alla varvtal än en vanlig sexcylindrig motor. Den nya kraftkällan ger hela 285 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm.

I stadstrafik innebär det att man bara behöver snudda vid gaspedalen för att hänga med i tempot. Komfort står i första rummet och därför känns det alltid som om bilen kryper fram, även då man kör riktigt fort. En marschfart på 180 km/h är inga problem, och då finns det fortfarande resurser kvar till en acceleration som ger passagerarna behaglig knuff i ryggen. Dessa prestanda har naturligtvis ett pris. En "aktiv" körstil kostar inte mindre än 1,85 liter bensin milen. En försiktigare körstil resulterar i praktiken i en förbrukning på 1,19 liter milen.

V70 T6 är kungen av kombibilar. Allt går så lätt att man som förare får en känsla av överlägsenhet.

Volvo V70

Slutsats

Det var hög tid för en tronföljare, för gamla V70 hängde inte längre med konkurrenterna. Och vår väntan var inte förgäves: nya V70 är en mycket bättre bil, på alla punkter.

Och därför sticker denna nykomling ut rejält i jämförelse med konkurrenterna. Allt börjar med den typiskt skandinaviska designen. V70 är utrustad med all lyx och modern teknik som är bruklig i dagens bilar. Audiosystemet, stolarna, skyddsutrustningen och det flexibla lastutrymmet är punkter som vi vill lyfta fram lite extra. Väghållningen kan knappt bli bättre. Och den nya T6-motorn gör nya V70 till en absolut kung på vägen.

plus
  • Rymlig och praktisk
  • Mycket kraftfull T6-motor
  • Bekväm och säker
min
  • Mycket törstig T6-motor
  • Navigatorn kan bli tydligare
  • Något diffus känsla i bromspedalen

mer Volvo-testar

C30C30