Publiceringsdatum: 30 juni 2016
Volvo S90
Biltest

Volvo S90

En blygsam skönhet

Biltest - Alla som kör en Volvo kör något speciellt. Inte bara på grund av den specifikt svenska stilen, utan också för att en Volvo erbjuder mer än bara en vanlig bil. Samtidigt är Volvo inte ett tydligt "premiummärke". Detta bör förändras med S90: med S90 konkurrerar Volvo med tyska och japanska premiummärken. Kommer S90 att lyckas med det målet?

Det är lätt att prata i efterhand, men alla som varit uppmärksamma de senaste månaderna och åren kunde ha förutsett hur Volvo S90 skulle se ut. När allt kommer omkring visade Volvo 2013 "Concept Coupé" på Internationale Auto Ausstellung i Frankfurt. Ta den kupén, lägg till två dörrar och S90 är där!

Allt som gjorde konceptbilen så attraktivt har överförts till den nya sedanen. S90 kännetecknas av en låg, bred nos med en relativt liten grill. Trots sina rejäla yttre dimensioner har S90 den civiliserade men ändå självsäkra look som kännetecknar skandinavisk design.

Volvo S90

Bakdelen är lite väl tilltagen med Volvos mått mätt, och det finns flera skäl till detta. Genom att montera nummerplåten lägre än vanligt kunde man behålla den ursprungliga konceptbilens coupéstil. Samtidigt gav detta mer utrymme för Volvos logotyp. Slutligen är en sedan särskilt populär i Amerika och Asien, och S90:s design tog hänsyn till detta. Kombibilen (V90) utformades mer för Europa och anpassades därför till den europeiska smaken.

Rymden

S90 är 496 cm lång, vilket gör den till den längsta bilen i sitt segment. För att få ekonomi och ett snyggt utseende är S90 också lägre än vanligt. Utrymmet fram är bra, utrymmet bak är så bra att S90 även skulle kunna fungera som en bil med chaufför.

Volvo S90
Volvo S90

Inredningen är skandinavisk i högsta grad. Versionen "Inscription" som visas här är klädd i läder "Blonde" och har en finish i äkta trä. Här finns lite färg så att träet glänser smidigt som plast, men äkta trä som känns som trä. Alla "tekniska" element är inkapslade i glänsande svarta paneler för att skapa en känsla av distans mellan passagerarna och tekniken.

Utrustning

De flesta funktioner kan styras från den centralt placerade displayen, vilket är anledningen till att instrumentbrädan endast har åtta knappar. Liksom i de andra nya Volvomodellerna har de traditionella klockorna (hastighetsmätare och varvräknare) ersatts av en stor display. Layouten för alla funktioner är logisk och väl genomtänkt. Förare som är vana vid moderna surfplattor och smartphones kommer att känna sig hemma i S90.

Det som gör S90 till mer än en genomsnittlig bil är dess omsorg om detaljerna. Lägg märke till den subtila svenska flaggan i klädseln eller texten "Since 1959" på bältesspännet för att visa att Volvo uppfann säkerhetsbältet 1959 (och medvetet inte tog patent på det, så att alla bilar skulle bli säkrare!). Det valfria Bowers & Wilkins-ljudsystemet låter stramt och neutralt, för timmar av lyssningsglädje utan att tröttna.

Självklart är säkerheten i fokus för Volvo. Det handlar om mycket mer än krockkuddar och en stark konstruktion. Mycket viktigare är att förebygga olyckor. Därför kan systemet "City Safety" nu känna igen bilar, fotgängare och stora djur (läs: renar) och fatta beslut utifrån detta.

Volvo S90

Ett steg längre är "Pilot Assist". Det gör det möjligt för S90 att köra autonomt på motorvägen upp till en hastighet av 130 km/h. Detta är ett första steg mot en självkörande bil, eftersom människor fortfarande är den främsta orsaken till olyckor. Genom att minska den mänskliga faktorn så mycket som möjligt har Volvo som mål att minska antalet dödsolyckor i trafiken till noll år 2020.

Volvo S90

"Pilot Assist" är mer än adaptiv farthållare och aktiv körfältsassistent, som många bilar nu erbjuder. Active Lane Assist korrigerar styrningen när linjerna på vägytan korsas, medan Pilot Assist aktivt håller bilen i mitten av körfältet.

Volvo går lite mindre långt med autonom körning än sina direkta konkurrenter. Till exempel anpassar den inte automatiskt hastigheten utifrån trafikskyltar som kameran känner igen. Dessutom kan S90 inte parkera autonomt efter att föraren stigit ur bilen. På frågan varför S90 inte kan detta svarar Volvo bara: "Prylar är trevliga, men vi fokuserar på solida bilar".

Volvo S90

Chassi och motorer

Volvo S90 bygger på en ny plattform och har därför många likheter med nya Volvo XC90. Beroende på vald version kan S90 utrustas med "FOUR C", som gör det möjligt att välja en bekväm, dynamisk, ekonomisk eller anpassningsbar ("individuell") karaktär.

Skillnaden mellan dessa lägen är tydligt märkbar i praktiken. I det sportiga läget lutar fjädringen något mindre, vilket ger hela bilen en säkrare känsla. I samtliga fall betonar Volvo komforten, vilket är anledningen till att S90 känns storslagen och raffinerad.

S90 bromsar bra, men känslan i bromspedalen lämnar något att önska. Dessutom märks det vid en nödstopp att S90 är tung, eftersom ABS-bromssystemet (Anti-Blockeringssystem) måste ingripa nästan omedelbart för att hålla bilen styrbar. Till skillnad från många andra märken har Volvo faktiskt inte valt att minska vikten, eftersom det skulle minska säkerheten.

Volvo S90

För att spara kostnader har Volvo sedan 2013 levererat samma motorer i alla bilar. Men genom att lägga till en eller flera turboladdare, en kompressor eller annan teknik kan samma motor fås med olika effekt och karaktärer.

I det här testet av Volvos toppmodell körde vi också toppmotorn: T6. Medan T6 tidigare angav en sexcylindrig motor har S90 T6 samma 2,0-liters fyrcylindriga motor som alla andra modeller. Men tack vare en turbo samt en kompressor är effekten 320 hk/400 Nm och en sexcylindrig skulle inte skämmas för det!

Volvo S90

Volvo använder dock den rikliga kraften främst för att ge smidighet, inte för att ge krossande prestanda. Därför har T6 fyrhjulsdrift som standard. Kraften överförs därför till vägytan under alla förhållanden utan ansträngning och utan spektakel. Lägg därtill avsaknaden av spännande motorljud och T6 är en riktig varg i fårakläder.

Det räcker därför med ett lätt tryck på gaspedalen för att få en kraftig acceleration. Därefter är S90 så tyst (låga varvtal, lite vindbrus tack vare dubbla glasrutor) att det inte går att märka att den körs mycket (för) fort. S90 ger därför den storslagna och nästan majestätiska känsla som hör till en toppmodell.

Slutsats

Med S90 vill Volvo definitivt etablera sig som ett lyxmärke. En provkörning med S90 T6 visar att Volvo har lyckats med det målet. S90 kör lika bra, erbjuder lika mycket lyx, är lika innovativ och får dig att känna dig lika privilegierad som toppmodeller från etablerade "premium"-märken.

Samtidigt skiljer sig S90 från andra lyxbilar. S90 har samma egenskaper, men den är enkelt utformad. Där andra märken gillar att visa upp sin teknik eller kraft är S90 istället diskret och blygsam. En civiliserad skönhet med andra ord.

plus
  • Lyckad design
  • Innovativ teknik (säkerhet)
  • överlägsen men ändå mycket blygsam
minus
  • Kraftig konsumtion
  • Lite känsla i bromspedalen
  • Dålig takhöjd i kombination med panoramatak