Volvo EX90
Ambition
Volvos kanske viktigaste ambition är att vara klimatneutrala år 2040. Det är därför den helt eldrivna EX90 är efterföljaren till den konventionella XC90. För att erbjuda mer än bara överlägsen teknik är EX90 också en storlek större än XC90 och passerar 5-metersgränsen. På så sätt utstrålar XC90 att den är en elbil, med sin slutna grill, speglar utan upphöjda kanter och infällda dörrhandtag. Allt detta ger ett minimalt luftmotstånd, vilket ger lägre energiförbrukning och mindre körljud.
Utrymme
Den moderna och diskreta stilen i exteriören hittar sin väg in i interiören. Och precis som konkurrenterna väljer Volvo också en minimalistisk stil. Detta leder dock ofta till en steril hytt, men EX90 är faktiskt inbjudande och varm! Detta tack vare färgerna och materialanvändningen. Allt detta gör att många stannar kvar en stund efter att ha kört till jobbet eller pratat i telefon, eftersom miljön är så behaglig!
Den trevliga vistelsen är också tack vare sittkomforten och utrymmet, eftersom båda är utmärkta. Även baktill erbjuder EX90 huvud- och benutrymme i överflöd. EX90 har en tredje sätesrad, men den är endast användbar när baksätet (andra sätesraden) är framskjutet. Med sju personer ombord måste därför alltid en balans mellan benutrymmet i den andra och tredje sätesraden eftersträvas. Och ändå är EX90 rymligare än liknande bilar från andra märken! Även när den tredje sätesraden används finns det tillräckligt med bagageutrymme för några resväskor, och i de flesta konkurrenter är bagageutrymmet noll när alla sju sätena används. Som om det inte vore nog erbjuder EX90 extra förvaringsutrymme under lastgolvet och under motorhuven ("frunk").
Utrustning med Android Automotive
Den stora innovationen finns i utrustningen. EX90 är nämligen en "mjukvarustyrd bil", vilket innebär att så många funktioner som möjligt tas över av datorn. På så sätt kan en hel del funktioner justeras eller utökas i efterhand med uppdateringar. Det förklarar också varför antalet fysiska knappar är minimalt; till och med det (nedslående lilla) handskfacket öppnas med en "app" på den centrala displayen.
Huvudrollen är för Android Automotive. Volvo slutade utveckla sitt eget ljud-, kommunikations- och navigationssystem för några år sedan och ersatte det med Android. Detta passar perfekt in i strategin eftersom det är lätt att anpassa med uppdateringar. Dessutom erbjuder Google Maps utmärkt navigering. De som har en Android-telefon och loggar in med ett Android-konto har också enkel tillgång till alla privata data (adressbok, musik, podcasts etc.) och till Google Assistant.
De som har en iPhone känner sig däremot exkluderade och upplever att många funktioner inte är tillgängliga. Och mot de många fördelarna med Android står dock oro för integriteten, eftersom all data om varje körning delas med Google. För att lindra detta något har Volvo utvecklat ett "privacy center" som gör det möjligt att tillfälligt inaktivera funktioner och/eller lagra data lokalt. Det går också att inaktivera Android genom att inte godkänna villkoren, men då begränsas EX90 avsevärt i sina möjligheter.
Dessutom bör man komma ihåg att Android inte är medveten om att den används i en bil. Frågor om körning eller till och med infotainmentsystemet besvaras därför inte korrekt. Till exempel besvarades förfrågan "spela musik från Bluetooth" med att spela en låt som heter "Bluetooth" på Spotify. Slutligen har Volvo ingen tydlig strategi för när hårdvaran är otillräcklig för att installera en ny version av Android. Därför är det bra att veta att det är möjligt att para ihop sin egen smartphone med hjälp av Apple CarPlay eller Android Auto.
För ljudsystemet har Volvo samarbetat med Bowers & Wilkins. Resultatet är ett ljudsystem som får högsta betyg när det gäller rymd, djup, klarhet och dynamik. I musiken har alla instrument sin egen plats (även vid stereouppspelning!), de minsta detaljerna är hörbara och ljudet förvrängs knappt vid hög volym. Men uppspelningen är kanske alltför perfekt. Det är därför själen saknas. Systemet inbjuder inte till långvarigt lyssnande. En annan sak som är synd: det går inte att spela musik från ett USB-minne eller en telefon med kabelanslutning. De som inte vill använda de inbyggda Android-apparna måste därför förlita sig på Bluetooth, som har en mycket lägre kvalitet än en datasignal genom en kabel.
Testbilen kom med en app istället för en nyckel och det fungerar inte så bra. Än så länge finns appen bara för iPhone (konstigt för en Android-baserad bil!) och det krävdes flera försök varje gång man skulle låsa eller låsa upp. Även under körning dök meddelandet upp mer än en gång om att den elektroniska nyckeln inte kunde detekteras. Därför tvingades testföraren att falla tillbaka på den elektroniska nyckeln i form av ett betalkort. Detta fungerade som det skulle.
Säkerhet
EX90 är tänkt att bli en självkörande bil på lång sikt, och på kort sikt ska den assistera föraren så mycket som möjligt. Därför finns det sensorer överallt, bland annat en lidar på taket ("bulan" i mitten ovanför vindrutan). Enligt Autozine är detta det enda rätta tillvägagångssättet: det är bara genom att kombinera olika tekniker som det är möjligt att göra en tillförlitlig bedömning. En kamera kan gå fel vid dålig sikt eller falla för visuellt bedrägeri (t.ex. en cykel på en pakethållare på baksidan av en bil) och kan därför ge felaktig information.
I skrivande stund samlar lidar visserligen in data, men den används bara för att träna ett artificiellt intelligent system och inte för att faktiskt styra bilen. Det var dock märkbart att styrhjälpen redan håller EX90 i mitten av körfältet på ett föredömligt sätt (dvs. den "studsar" inte mellan linjerna) och håller ett jämnt avstånd till övrig trafik. Eftersom provkörningen ägde rum i USA var testbilen inte utrustad med obligatoriska europeiska system som straffar föraren för oförsiktighet. Därför kan man här säga att systemen är korrekta, men inte hur mycket spelrum de ger och/eller hur påträngande varningarna är.
Eldriven bil
För EX90 har Volvo utvecklat en helt ny plattform. Den har utformats kring batteriet, så att det finns gott om plats för batterier (lång räckvidd) och så att de är optimalt skyddade (säkerhet). Bland annat tack vare bilens generösa längd får ett batteri med en kapacitet på 111 kWh plats i golvet. I teorin räcker det till en räckvidd på 585 km. Men under provkörningen i gynnsamma väderförhållanden och med en lugn körstil var den 447 km. Det är märkligt, eftersom testförbrukningen på 19,3 kWh per 100 km till och med var lägre än fabriksspecifikationen (21 kWh per 100 km).
"Twin Motor Performance"-versionen som körs här har två elmotorer som tillsammans ger 517 hk / 910 Nm. Och det märks från allra första stund! EX90 reagerar alert på gaspådraget och är minst sagt bestämd, vilket ger en kraftfull känsla. När gaspedalen trycks ned ytterligare accelererar EX90 skoningslöst och till synes obevekligt till den begränsade topphastigheten på 180 km/h. EX90 kan köras med en pedal om så önskas. Därmed märks det att den överflödande kraften kan doseras mycket exakt. Även i tät trafik är det därför sällan nödvändigt att bromsa, vilket gör körningen enklare (och mer effektiv!).
Även när det gäller laddning är EX90 allt annat än långsam. Under idealiska förhållanden kan EX90 laddas med en hastighet på 250 kW (10-80 % på 30 minuter). EX90 är den första Volvo som kan ladda i två riktningar, dvs. mata tillbaka energi till elnätet. Den funktionen har dock inte aktiverats när detta skrivs.
Köragenskaper
Men det är ändå komforten som EX90 verkligen imponerar med. Elbilar är i regel redan mycket tysta, men EX90 går ett steg längre. Man har inte bara ägnat extra uppmärksamhet åt strömlinjeformningen, utan även åt att förhindra att delar orsakar friktion mellan varandra. Till exempel är flera skruvar monterade i en vätska! Även på dåligt väglag är luftkonditioneringen den enda ljudkällan och den hörs bara när radion är avstängd och passagerarna är tysta. Kort sagt: en tyst bil!
Den låga tyngdpunkten tack vare batterierna i golvet, tillsammans med den avancerade fjädringen, ger utmärkt väghållning. Enligt Volvo gör luftfjädringen med dubbla kammare att skillnaden mellan komfort- och sportläge är mycket stor. I verkligheten upplevs det inte så, utan snarare märks det att EX90 gör det enkelt att köra under varierande förhållanden. Vid hårdare körning behöver föraren inte arbeta hårdare, utan förblir lugn.
Twin Engine går ett steg längre tack vare "torque vectoring". Detta fördelar kraften variabelt mellan vänster och höger bakhjul så att karossen förblir mer stabil i kurvorna. Testföraren ville mer än en gång ta höjd för en snabb kurva, men det visade sig aldrig vara nödvändigt. Tack vare torque vectoring förblir EX90 stabil och därmed säker ända upp till mycket höga hastigheter.
Slutsatser
Volvo lovar en hel del med EX90: den skulle bli den första i en ny generation elbilar som går ännu längre när det gäller komfort, dynamik, säkerhet och användarvänlighet. Dessa ambitioner uppfylls till stor del. Till stor del eftersom det under provkörningen visade sig att flera funktioner ännu inte var tillgängliga (lidar, dubbelriktad laddning) eller inte fungerade korrekt (låsning och upplåsning med mobiltelefonen). Men eftersom EX90 är en mjukvarustyrd bil kan detta lätt förbättras i framtiden. Dessutom gör den här designen det möjligt att lägga till funktionalitet senare.
Den nya plattformen rymmer ett batteri med stor kapacitet och sju säten plus ett användbart bagageutrymme. De nya elmotorerna har så mycket kraft att EX90 Twin Engine får många sportbilar att blekna.
Liknande bilar från konkurrenterna känns ofta stora och ståtliga. Den avancerade fjädringen gör EX90 minst lika bekväm men relativt kvick. Om så krävs är EX90 därför också mycket dynamisk. Kombinationen av tystnad och sportighet, förbrukning och räckvidd, ergonomi och säkerhet gör EX90 till den första i en ny generation elbilar från Volvo. Uppdraget slutfört!
- Mycket säker
- Låg förbrukning, lång räckvidd
- Extremt tyst och bekväm, men också dynamisk och snabb
- Bakluckan öppnas inte tillräckligt högt
- Flera elektroniska fel under provkörning
- Android Automotive väcker oro för integriteten