Volvo EX30
Volvo för nybörjare
Volvo har varit mycket framgångsrika med den mellanstora XC40, vilket gav idén att en ännu mindre modell skulle kunna bli ännu mer framgångsrik. På grund av höga utvecklingskostnader kunde Volvo dock inte förverkliga en lågprismodell förrän nyligen. Men eftersom Volvo nu är under moderbolaget "Geely", kan man använda befintliga delar som också används av Lotus, Zeekr, Polestar och Lynk & Co. Bland dem finns också en plattform för en kompakt SUV!

På den plattformen har Volvo byggt sin alldeles egna modell i den minimalistiska stil som också har gett framgång åt andra modeller. Detta beror på vilken färg som väljs, eftersom charmen går förlorad i svart eller grått. I gult eller ljusblått, som visas här, har EX30 den självsäkra men ändå blygsamma look som är typisk för Volvo.
Ergonomi
I interiören går den svenska tillverkaren ett steg längre. Eftersom EX30 riktar sig till en yngre målgrupp väljer Volvo att förnya EX30. Det gäller både ergonomi och material. Till exempel kan instrumentpanelen och sätena kläs i ull, återvunna jeans eller återvunna fönsterbrädor. Det ser inte slitet eller udda ut, utan snarare högkvalitativt och originellt. Vindrutan är stor och den tillplattade toppen på ratten ger lite bättre sikt framåt. Till skillnad från liknande bilar från andra märken i samma moderbolag har EX30:s interiör en europeisk, bekant och därför mer inbjudande känsla.
Framstolarna är bra. Utrymmet i baksätet är däremot minimalt. Handskfacket har flyttats till mitten av instrumentpanelen, vilket är praktiskt eftersom både föraren och passageraren lätt kan komma åt det. På dörrarna finns, förutom dörrhandtagen, inga knappar, högtalare eller något annat. Därför är dörrfickorna enorma! Under motorhuven finns ett förvaringsutrymme ("frunk") för laddningskablarna.
Utrustning
Eftersom EX30 endast kommer som elbil kan blinkers, växelspak och tändningslås/startknapp helt utelämnas. Till och med klockorna bakom ratten saknas! Alla funktioner styrs av knappar på ratten och den centrala, vertikalt placerade displayen. Att läsa av hastigheten från den centrala displayen tar lite tid att vänja sig vid, men det handlar om minuter snarare än timmar eller dagar.
Volvo slutade utveckla sitt eget infotainmentsystem för flera år sedan. Man använder det fritt tillgängliga "Android Mobile", som tillhandahåller Google Maps och olika Android-appar i bilen. Android Mobile är dock gratis för Volvo, men användaren betalar med sin integritet. Många funktioner kräver till och med inloggning med ett Google-konto. Android Mobile kan inte stängas av och spårar föraren även när systemet inte används (eller vid användning av Apple CarPlay). Bortsett från integriteten är Android Mobiles funktionalitet utmärkt. Dessutom märks det att Volvo integrerar systemet bättre och bättre (hantering, läsbarhet, responsivitet), vilket gör att det känns mindre och mindre som en mobiltelefon i bilen och mer och mer som ett modernt infotainmentsystem.

Ett annat problem gäller livslängden: vad händer om nya appar kräver en nyare version av Android men hårdvaran inte stöder den? Ska EX30 då kasseras som mobiltelefon efter 3-4 år? Till Autozine-redaktionens chock kom alla dessa frågor som ny information till Volvos infotainmentspecialist och tillverkaren hade inte övervägt detta tidigare. Möjligheten till ett alternativ med öppen källkod kom också som ny information för Volvo.
På en mer bokstavlig och figurativ anmärkning kan en "ljudstång" hittas över hela vindrutans bredd. Hemma sitter högtalarna inte bredvid, utan framför soffan för ett rymligt ljud. EX30 bevisar att samma sak gäller i bilen! Beroende på vilken version som väljs innehåller "soundbaren" fler eller färre högtalare. Rymligheten är alltid bra, ljudet rikligt till bra.
Elektrisk bil
Även basversionen har en elmotor på 272 hk / 343 Nm, som erbjuder alla de fördelar som gör eldrift attraktivt. "EX30 Single Motor" presterar utmärkt och gör det med ett lugn och en smidighet som, innan elbilens intåg, endast var reserverad för exklusiva limousiner. EX30 kör inte bara mycket bättre än en liknande bil med bensin- eller hybridmotor, den kostar inte heller mycket mer. Den som har provkört EX30 en gång kommer nästan automatiskt att välja Volvon, både på grund av köregenskaperna och priset.

Som namnet antyder har "Twin Motor Performance" två elmotorer för att uppnå fyrhjulsdrift och en effekt på 315 hk / 428 Nm. Även vid lugn körning märks det att den här varianten är mycket mer beslutsam. När gaspedalen beslutsamt trycks ned i golvet levererar EX30 prestanda som gör sportbilar med förbränningsmotor avundsjuka! Sprinten från 0 till 100 km/h går på 3,6 sekunder och sker med sådan kraft att alla passagerare brutalt trycks ner i sina säten! I absoluta tal kostar "EX30 Twin Motor Performace" en hel del pengar, men jämfört med dess prestanda är det ett fynd!
Oavsett vilken motor man väljer har EX30 en mycket hög energiförbrukning. Även med en lugn körstil var 20 kWh per 100 km det bästa som kunde uppnås och det är förbrukningen för en mycket större bil. Även om man tar hänsyn till väderförhållanden (runt noll grader, snö, is) och däck (dubbdäck med energimärkning E) är denna förbrukning för hög. Den utlovade räckvidden på 480 km (Single Motor) respektive 460 km (Twin Motor Performance) kunde därför inte uppnås.

Köregenskaper
För detta test kördes bilen i Luleå, i norra Sverige. Volvo hade valt denna plats för att visa hur bra EX30:s köregenskaper är. På allmän väg är väghållningen knappast sämre än en traditionell halvkombi. Tack vare sina kompakta mått är EX30 smidig, medan "rakstabilitet" på motorväg är god. Med andra ord, på långa sträckor är EX30 inte tröttande. Det senare är också tack vare den utmärkta ljudisoleringen, eftersom EX30 förblir tyst även med dubbdäck och på snö.
Tack vare fyrhjulsdriften accelererar EX30 Twin Engine alltid i en rak linje och dess kraft kan utnyttjas nästan obehindrat. Viktfördelningen mellan fram- och bakhjulen är 50/50 eller 49/51 beroende på vilken version som väljs, vilket ger en förutsägbar och därmed säker väghållning.
För att visa hur säker EX30 är kördes den på en frusen sjö. Elektroniken avgör hur mycket grepp däcken har och justerar gasresponsen samt motorns kraftfördelning därefter. Resultatet: även på is kan du köra ostraffat som om det vore asfalt (inom rimliga gränser och med rätt däck)! Detta gäller inte bara för den fyrhjulsdrivna varianten, utan även för basversionen med enbart bakhjulsdrift. Kort sagt: även instegsmodellen är säker som en riktig Volvo!

Slutsats
Är EX30 en bra anledning att komma in i en Volvo? Ja, definitivt! När allt kommer omkring erbjuder EX30 exakt vad många människor frågar efter. Många vill köra elektriskt, men hålls tillbaka av det höga priset. Med instegsversionen erbjuder EX30 alla fördelar med eldrift (överlägsen komfort, utmärkt prestanda, lågt pris per kilometer, inga direkta utsläpp) till samma pris som en liknande bil med bensin- eller hybridmotor. Premiumversionen levererar sportbilsprestanda till priset av en mellanstor bil.
Jämfört med andra elbilar lyckas EX30 också särskilja sig väl. Tyvärr börjar det med en energiförbrukning över genomsnittet och ett infotainmentsystem som väcker frågor om integritet.
De andra resultaten är alla positiva. Finishkvaliteten är som hos en premiumprodukt, men med mer hänsyn till miljön. Passiv säkerhet är utmärkt, aktiv säkerhet (undvikande av olyckor) till och med utmärkt. Eftersom EX30 riktar sig till en yngre målgrupp har Volvo lagt ner ännu mer arbete på innovation, och det ger en mer genomtänkt ergonomi och därmed större användarvänlighet. Jämfört med större Volvobilar är EX30 märkbart mer kompakt och lättmanövrerad, vilket ger mer körglädje.
- Skarpt instegspris
- Genomtänkt ergonomi
- Utmärkta köregenskaper
- Hög energiförbrukning
- Minimalt benutrymme bak
- Integritetsfrågor och framtidssäkring genom att använda Android Mobile