17 november 2006
Volvo C30

Volvo C30

Min första Volvo

Biltest | Volvo är inget för mig. Jag har inget emot säkerhet eller skandinavisk design. Men en S40 är onödigt stor och en V50 är bara för tråkiga familjefäder. Därför introducerar Volvo nu modellen C30: denna kompakta Volvo har alla kvaliteter som kännetecknar de större modellerna, men i dynamisk förpackning. Håller C30 vad den lovar?
 

Hur man uppfattar C30, beror på från vilket håll man betraktar den. Rakt framifrån går det knappast att skilja denna nykomling från andra Volvo-bilar. Det är inte konstigt eftersom fronten tekniskt sett är nära nog identisk med S40. Volvo har gett C30 ett aningen vassare utseende, men den underliggande konstruktionen är identisk med S40. Fronten är lika stor och hjulbasen är exakt lika lång som i S40.

Volvo C30

Leasinghäck eller fetbra bil?

Detta gör att den kompakta C30 är minst lika rymlig där fram som andra Volvo-modeller. Och till inredningen har tillverkaren bara tagit de allra vackraste delarna från andra modeller. C30 har exempelvis en "flytande mittkonsol" där de flesta knapparna finns. Detta goda exempel på Volvo-inredning finns i aluminium, i vitt (för att matcha iPod) eller med motiv.

Denna höga nivå av individuell design är kännetecknande för C30. Volvo ger köparen stora möjligheter att anpassa bilens utseende, både inuti kupén och till det yttre.

Volvo C30

C30 kan beställas som en högklassig tjänstebil med strama linjer som gör kollegorna gröna av avund. I utförandet "flint grey metallic" kommer linjespelet verkligen till sin rätt. Och vad sägs om elektriskt justerbara, uppvärmda och framför allt fantastiskt bekväma stolar? Ett DVD-baserat navigeringssystem, keyless drive, telefonanslutning via Bluetooth, parkeringsassistans och Volvo "On Call" personlig vägassistans via telefon gör C30 till ett mycket intressant val som leasingbil.

Och det är lika lätt för den vanligtvis så präktiga Volvo-återförsäljaren att förvandla C30 till en extravagant publikmagnet. Utrustad med tvåfärgad kaross, sportstolar in två färgtoner, 20 mm sänkt sportchassi, bakspoiler, mörka sidorutor och 18-tumsfälgar är C30 den "fetaste" Volvon någonsin! Audiosystemet "Premium" finns som tillval och det ger kristallklart ljud även vid hög volym. Detta är idag den bästa massproducerade ljudanläggningen som biltillverkare har att erbjuda.

Volvo C30

Rymd

Fyra kompisar eller fyra affärskontakter: oavsett utförande finns det plats för fyra personer i den kompakta bilen. Både huvud- och benutrymmet i de två stolarna där bak räcker till för vuxna, och det är till och med bättre än i många andra småbilar. Bakstolarna är placerade snett bakom framstolarna och det bidrar till att ge Volvo C30 en känsla av rymd där bak.

Bakluckan av glas ger lätt tillgång till det ganska blygsamma bagageutrymmet. Utrymmet är begränsat, men det räcker absolut till för matinköp, sportväskan eller annat mindre bagage. Eftersom reservhjulet är ett tillval (i standardversion levereras C30 med ett reparationskit med sprejflaska), finns det också utrymme under lastgolvet.

Motorer

Eftersom fronten på C30 är likadan som på de större modellerna, räcker också utrymmet till för motorerna ur de större modellerna. En stor motor i en liten bil ger naturligtvis otroliga prestanda, och det gäller säkerligen för de exemplar som vi har testat.

Vi fick möjlighet att testköra bilarna redan en månad innan de kom ut till återförsäljarna. Volvo började med att tillverka toppmodellerna i serien och därför har vi bara tillgång till bilar med de största motorerna i detta tidiga stadium. Eller för att tala Volvo-språk: man vill gärna visa hur roligt det kan vara att köra en C30.

Volvo C30

Det gäller framför allt för turbodieseln med 180 hk och 350 Nm. Den kan man köra i ett lugnt tempo i stadstrafik och den uppför sig då tack vare den standardutrustade, femstegade automaten som en riktig lyxbil. Automatlådan är däremot av traditionell typ (med "momentomvandlare"), och därför är förbrukningen onödigt hög och livslängden begränsad. När tillfälle ges är den kraftfullaste dieseln på prislistan ett verkligt krutpaket som ger bilen otroliga prestanda. Och denna femcylindriga motor har ett inspirerande och spännande ljud för att vara en dieselmotor.

Den femcylindriga bensinmotorn T5 (220 hk / 320 Nm) är också försedd med en turbo, men den är ännu livligare och starkare än dieseln. Vid kall motor underpresterar turbon. När den har blivit varm uppträder C30 T5 hetsigt i stadstrafik, nästan aggressivt. Fantastiskt! På motorväg är drivet i den accelererande T5-motorn underbart. Motorn ger högst prestanda mellan 80 och 120 km/u, och det är där man behöver ha marginaler i daglig trafik.

Ingen stridsvagn

C30 är mindre och snabbare än andra Volvo-modeller, men först och främst är den pigg. C30 känns absolut inte som en svensk stridsvagn, som andra Volvo-modeller har beskyllts för. C30 följer vägen och försöker inte släta ut varje skavank i vägen. Styrningen är alldeles lagom, inte för lätt och inte för tung, vilket gör bilen fantastiskt rolig att köra. Väghållningen är betydligt bättre än hos många av konkurrenterna. Det är bara bakhjulsdrivna bilar (läs: BMW 1-serien) som är ännu roligare att köra, men skillnaden med C30 är liten.

Volvo C30

Förutom att bygga en körglad bil har Volvo naturligtvis satsat på säkerheten. C30 är enligt tillverkaren minst lika rejäl och säker som andra Volvo-modeller. Volvo C30 kan till och med utrustas med den innovativa utrustningsdetaljen BLIS (döda vinkeln-varning i sidospegeln). Med tanke på hur kul den här bilen är att köra är den dynamiska stabilitetskontrollen och antisladdsystemet onödigt, men vi har haft riktigt kul när vi testade det.

Trots att C30 inte är billig, är bilen väl värd pengarna. Det är en liten bil men den är mycket kul att köra, utrustningen är ordentligt tilltagen och av hög klass, och finishen mycket genomarbetad. Konkurrenterna är på efterkälken. BMW 1-serien har bättre köregenskaper, men den är långt ifrån lika vacker. Audi A3 har idag inte mycket mer än sitt goda rykte. MINI är mer av en skojig bil, och mindre av en tjänstebil. Volvo C30 erbjuder en lockande totalbild: komfort och säkerhet en sömnig måndagmorgon, och iögonenfallande design och fantastisk körglädje när det är tillåtet.

Volvo C30

Slutsats

Jag har länge sett fram emot Volvo C30 och jag blev inte besviken när jag väl tog den första provturen. Svenskarna har förstått varför vissa kunder inte väljer att köpa Volvo och denna lyckade bil är byggd just för dem. Den kompakta C30 är inte bara vacker i sin design, den är också genomtänkt. Inredningen är påfallande rymlig för en så här liten bil. Ergonomin är väl genomtänkt och utrustningsnivån är hög.

Köregenskaperna är precis som vi hade hoppats på: bekväm, men inte så bekväm att det inte går att ha kul med bilen. De kraftfullaste motorerna och den aktiva väghållningen gör C30 till mer än bara den minsta Volvon: det är den roligaste Volvon. Volvo, det är en bil för mig! (Ivo Kroone)

plus
  • Vacker formgivning
  • Säker som en Volvo
  • Aktiva köregenskaper
min
  • Stor, 'osportig' ratt
  • (tillval) automatlåda med föråldrad teknik

mer Volvo-testar

V70V70