Publication date: 29 maj 2022
Volkswagen ID.5
Biltest

Volkswagen ID.5

Volkswagen i form

Biltest - Volkswagen är på gång! Volkswagen ID.3 är den första tyska elbilen för allmänheten. Denna framgång förstärktes snabbt av ID.4. Och nu följer ID.5. Precis som ID.4 är ID.5 en mellanstor SUV med eldrift, men med en kupéliknande taklinje. Vad har ID.5 att erbjuda utöver sitt unika utseende?

Det är ett distinkt utseende som det handlar om. Sports Utility Vehicles köptes en gång i tiden för att skilja sig från mängden. SUV:n har dock blivit den mest sålda bilen, så det finns varianter för att skilja sig från mängden. "Premium'märkena har sedan länge erbjudit SUV:er med kupétak. Den här trenden håller nu på att slå igenom hos stora märken, bland annat Volkswagen.

Volkswagen ID.5

ID.5 är i stort sett identisk med ID.4. Båda bilarna bygger på samma plattform, har samma hjulbas och delar samma teknik. Skillnaden ligger i utseendet. Den mest slående är taklinjen. ID.5 har de flytande linjerna som en coupé, medan ID.4 är kantig som en terrängbil. Men det finns mer! Framsidan är också ritad på ett något annorlunda sätt. Dessutom kan detaljer som färgen på dörrtrösklarna skilja mellan en robust familjebil (ID.4) och den mer fashionabla ID.5.

Eftersom taklinjen på ID.5 är något lägre än på ID.4 är baksätet något lägre, så utrymmet i baksätet är detsamma. Det innebär gott om huvud- och benutrymme, så att fyra vuxna kan sitta bekvämt i ID.5. Även om ID.4 och ID.5 har samma inredningsutrymme och möblering är det stor skillnad i utrustningsnivån. För det här testet kördes tre bilar och skillnaden i säten och klädsel kan skapa en helt annan atmosfär.

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5

ID.5 har ett bagageutrymme på 549 liter (1.561 liter när baksätena är nedfällda). Det är nästan samma som ID.4 och utmärkt för en bil av den här storleken. Detta över genomsnittet liggande utrymme är tack vare plattformen, som är särskilt utformad för elektrisk framdrivning. Därför har ID.5 (liksom ID.4) betydligt mer utrymme än liknande bilar med förbränningsmotorer.

Utrustning

Och därmed har skillnaderna mellan Volkswagen ID.4 och ID.5 diskuterats! Utrustningen, drivningen och tekniken är identiska. ID.5 är dock den första som använder Volkswagens senaste programvara. I skrivande stund är detta version 3.0. Den nya programvaran kommer dock snart att vara tillgänglig för alla andra ID-modeller.

Volkswagen är fortfarande väldigt kaxig genom att bara placera en liten skärm på rattstången, som är mycket lätt att läsa tack vare sin logiska layout. ID.5 har också en head-up-display. Som vanligt med en head-up-display visas data i förarens synfält. Volkswagen går dock ett steg längre genom att visa dessa på exakt rätt plats i landskapet, så att till exempel pilarna från navigationssystemet verkar sväva i kurvan. Volkswagen är inte unikt med detta tillvägagångssätt, men det är ett undantag bland volymvarumärkena.

Volkswagen ID.5

Weggedrag

Hos de flesta märken har coué-SUV:n en sportigare hantering än den standard-SUV som den härstammar från. Till en början verkar det som om Volkswagen bara har gjort ett halvt jobb genom att sätta ID.5 på exakt samma fjädring som ID.4. Båda modellerna finns dock som "GTX", vilket är en sportig version som erbjuder en annorlunda hantering tack vare ett justerat chassi.

Standard ID.5 har en godmodig karaktär. Tack vare de upphöjda kanterna på motorhuven är karossen lätt att överblicka och föraren upplever bilen som stor och bred. Batterierna i golvet skapar en låg och central tyngdpunkt, vilket gör ID.5 stabil och snabb att återfå balansen efter en snabb sväng. Volkswagen har inte valt en hård eller mjuk fjädring och styrningen är inte heller direkt eller indirekt. Man har alltid hittat en kompromiss som gör bilen lätt att köra och avslappnad.

Volkswagen ID.5

När du väljer GTX får du en sportig underton. GTX är verkligen ingen sportbil som en Volkswagen GTI, men tack vare en något annorlunda inställning av fjädringen har föraren lite mer känsla för mekaniken. Styrningen är lite mer direkt, vilket gör att bilen reagerar snabbare på kommandon och även får den att verka mindre och lättare.

Elektrisk körning

I skrivande stund är ID.5 alltid utrustad med ett batteri på 77 kWh, men det finns möjlighet att välja mellan elmotorer på 174 hk, 204 hk eller 299 hk. Den 204 hk starka versionen driver endast bakhjulen och är smidig, stark, smidig och särskilt tyst. En elbil är till sin natur redan tystare än en bil med förbränningsmotor, men tack vare den gynnsamma aerodynamiken och den goda ljudisoleringen är ID.5 till och med tystare än en genomsnittlig eldriven SUV.

Volkswagen ID.5

På en enkel rutt (genom berg och dalar i Österrike) under gynnsamma väderförhållanden uppnådde ID.5 PRO en testförbrukning på 17,2 kWh/100 km. Detta ger en räckvidd på 450 km med fullt batteri (teoretisk räckvidd enligt WLTP: 516 km).

ID.5 GTX är utrustad med två elmotorer (fyrhjulsdrift) och är inte bara märkbart kraftfullare utan också mer ivrig. Reaktionen på den elektriska pedalen är mer elakartad och i slutändan biter GTX bättre igenom. Även utan att ständigt tänja på gränserna ger GTX mer körglädje.

Denna körglädje kostar mer energi, nämligen 18 kWh/100 km på samma sträcka som med ID.5 PRO. Tack vare version 3.0 av programvaran kan navigationssystemet nu automatiskt planera laddningsstopp längs rutten. Dessutom ger bilen ett unikt serienummer till laddningsstationen, vilket gör det möjligt att betala utifrån detta serienummer och gör laddningskortet onödigt.

Volkswagen ID.5

Konklusion

Vad har Volkswagen ID.5 att erbjuda jämfört med ID.4 förutom den flytande taklinjen? Ingenting! Båda bilarna bygger på samma bas, använder samma teknik, har samma fjädring med samma inställning, erbjuder samma utrustning och har samma inredningsutrymme. Det sistnämnda är tack vare ett något lägre baksäte som kompenserar för den lägre taklinjen.

Det ser ut som om Volkswagen har gjort det enkelt. Det fanns dock redan stora skillnader i fråga om sätesutrustning, färger och finish. Dessutom fanns det redan en standardversion och en sportig GTX. Andra märken skulle bara erbjuda den sportiga versionen i coupé, men Volkswagen valde att erbjuda den även i ID.4. Kort sagt: ID.5 handlar om utseendet och eftersom Volkswagen är i så god form kan man nu också erbjuda denna extra läckra variant

plus
  • Rymlig och praktisk
  • Snabb och utsläppsfri
  • Lång räckvidd, snabbladdning
minus
  • Knappast någon skillnad från ID.4
  • Endast riktigt komplett med alternativ
  • Inget högkvalitativt ljudsystem finns tillgängligt