Volkswagen ID.4
Ett bra ID?
ID.4 ser ut som ett tekniskt underverk, om man ska döma av dess utseende. En traditionell SUV (Sports Utility Vehicle) har en trubbig nos, en stor motorhuv och extra markfrigång. ID.4 har däremot en strömlinjeformad kaross, en kort motorhuv och medelhög markfrigång. ID.4 är nämligen mycket mer än bara en annan eldriven SUV!
En förbränningsmotor tar mycket plats, delvis för att den behöver mycket stödteknik. Syre måste tillföras och rök måste avlägsnas. Förutom rörelseenergi producerar en förbränningsmotor också värme, varför det behövs ett kylsystem. En förbränningsmotor fungerar bara optimalt inom ett begränsat varvtalsintervall, varför det behövs en växellåda. Med en elbil är situationen helt annorlunda. Motorn är knappt större än en melon! Batteriet däremot är stort och tungt. Under motorhuven på ID.4 finns endast servostyrning och luftkonditionering. Batteriet tar upp nästan hela golvet, vilket förklarar ID.4:s unika form.
När ID.4 anpassas till tekniken finns det mycket utrymme i kupén. Det är lätt att stiga in och sätet är något högre än i en traditionell hatchback. Utrymmet i baksätet är generöst. Även med stora vuxna i framsätet har stora vuxna i baksätet flera centimeter huvud- och benutrymme att spara. Det djupa sätet i baksätet kräver dock lite tillvänjning. Bagageutrymmet är genomsnittligt för en bil i det här segmentet. Om det inte skulle räcka: ID.4 har takräcken och kan dra en släpvagn på upp till 1 000 kg.
Utrymme och utrustning
Volkswagen har också tänkt om i interiören och tagit fram nya lösningar. Med eldrift kan man till exempel låta bli att använda mycket. Växelspak, kopplingspedal, blinkers och tändstift hör till det förflutna. ID.4 har en ratt för framåt och bakåt, en "play"- och "paus"-pedal på golvet och en enkel (läs: tydlig) display på rattstången. När man kliver in i bilen "slår bilen på" automatiskt, när man kliver ut "stängs den av" igen. Så enkelt kan det vara!
Helt ny är "ID-lampan". Det är en ljusbalk över hela vindrutans bredd som ger information med färger och mönster. Under laddning visar gröna segment hur långt batteriet är laddat. Under körning anger en blå animation riktningen för en sväng.
Mycket avancerad är den (valfria) head-up-displayen med "förstärkt verklighet". Även detta verkar vara en leksak för teknikintresserade, men i praktiken är det en extremt användbar funktion som tjänar både komfort och säkerhet. En standard head-up display visar viktig information (t.ex. hastighetsmätare) i förarens synfält. Volkswagen går ett steg längre genom att lyfta fram element från omvärlden! Bakom ett framförvarande fordon visar en grön, orange eller röd linje om avståndet mellan dem är säkert. Instruktioner från navigationssystemet visas som pilar i naturlig storlek som tycks sväva framför bilen och som kommer allt närmare när svängen närmar sig. I praktiken fungerar allt detta mycket trevligt och skärmarna på instrumentbrädan har blivit nästan överflödiga!
Elbil
Eftersom batteriet avgör priset på en elbil erbjuder Volkswagen flera alternativ. ID.4 finns med ett batteri på 52 kWh, vilket ger en räckvidd på 340 km (WLTP). Testbilen har ett batteri på 77 kWh, med vilket den officiellt kan köra 521 km. Under ogynnsamma väderförhållanden (kallt, regnigt), men med en lugn körstil, blev det 472 km.
Laddning kan ske vid en offentlig laddningspunkt (11 kW) eller vid en snabbladdare (125 kW). Laddning vid uttaget hemma är också möjligt, men kabeln som krävs för detta levereras inte som standard.
Eftersom ID.4 riktar sig till nybörjare inom elbilar finns det inga sofistikerade system som återvinner varenda liten bit av energin under körning. Växelspaken erbjuder två alternativ: "D" eller "B", där det sistnämnda alternativet minskar hastigheten lite mer när gasen släpps och därmed återvinner lite energi. Det är inte möjligt att köra med en pedal, något som erfarna elförare gärna gör, men som nybörjare har svårt att vänja sig vid. Det finns dock miljö-, komfort- och sportlägen, så ID.4:s karaktär kan påverkas. Skillnaderna mellan dessa lägen är minimala och därför erbjuder denna funktion knappast något mervärde.
Prestandan hos den 204 hk/310 Nm-version som kördes här är mer än tillräcklig, men inte mer än så. Den elakartade och nästan beroendeframkallande iver med vilken vissa elbilar presterar saknas i ID.4. ID.4 erbjuder dock en smidighet som ingen bränslemotor kan matcha. Även om elmotorn gör sitt jobb ohörbart är ljudet av körvind över genomsnittet hörbart. Den överlägsna känsla som vissa elbilar ger förblir därför frånvarande. Ändå är ID.4 onekligen smartare och modernare än en konventionell SUV.
Hantering av vägbanan
ID.4 står på en specialtillverkad plattform och har därför en låg och central tyngdpunkt. Dessutom är mekaniken optimalt placerad inuti bilen, så att vikten fördelas jämnt mellan fram- och bakhjulen. Slutligen har man valt bakhjulsdrift. Detta garanterar mer grepp och en bättre känsla i ratten eftersom drivkrafterna inte stör känslan i styrningen. Eftersom motorn sitter baktill kan framhjulen styra extra långt, vilket ger ID.4 en vändcirkel som är jämförbar med en mindre bil.
ID.4 har därför en helt annan hantering än konventionella SUV:er. Dessa kräver en sofistikerad (dyr!) fjädring på grund av sin höga tyngdpunkt och är beroende av ett elektroniskt stabilitetssystem för säkerheten. På grund av sin höga vikt reagerar ID.4, liksom andra SUV:er, på förarens kommandon med en viss tröghet. Liksom andra SUV:er ger det högre sätet en mindre fartkänsla (ID.3 är mer dynamisk och engagerar föraren mer). Den stora skillnaden ligger i stabiliteten. Där konventionella SUV:er, på grund av sin höga tyngdpunkt, kämpar för att hålla den önskade kursen har ID.4 fortfarande en hel del reserv kvar.
Slutsats
Volkswagen presenterar ID.4: en eldriven SUV. ID.4 kännetecknas av att Volkswagen mycket väl förstår vad de (europeiska) konsumenterna vill ha. Tekniken är aldrig ett självändamål, utan tjänar till att ge mer utrymme, mer komfort och mer säkerhet. Trots det enorma språnget framåt jämfört med en konventionell SUV är det ingen uppenbarelse att köra ID.4. Allt känns så logiskt och naturligt från första mötet att den verkliga skillnaden blir tydlig först när man senare sätter sig i en konventionell bil igen.
Tack vare den goda balansen mellan prestanda och räckvidd är ID.4 knappt dyrare än en jämförbar bil med förbränningsmotor, samtidigt som kostnaden per kilometer (energi, avskrivning, underhåll, skatt) är mycket lägre.
Frågan kvarstår: Är ID.4 ett bra ID? Mer än så! Eftersom ID.4 utformades som en elbil och eftersom Volkswagen har tänkt om på många saker erbjuder ID.4 till och med fördelar jämfört med andra eldrivna SUV:er. Så ID.4 är till och med ett utmärkt ID!
- Extremt bekväm
- Genomtänkt ergonomi
- Låg kostnad per kilometer
- Obekvämt djupt baksäte
- Inget högkvalitativt ljudsystem finns tillgängligt
- Olika fel i programvaran (beta, därför uppdatering på gång)