Publiceringsdatum: 12 december 2019
Volkswagen Golf 8
Biltest

Volkswagen Golf 8

Dela upp och härska

Biltest - Det är ett fullbordat faktum: Volkswagen Golf sätter standarden. Golf är den mest sålda bilen i sitt slag och därför är den naturligtvis standard. Golf är så framgångsrik eftersom Volkswagen bättre än någon annan vet vad "folket" vill ha. Nu uppstår dock en motsättning. En del av folket vill ha en välbekant bil, den andra vill ha innovation. Hur löser Volkswagen det problemet?

År 2020 kommer Volkswagen att lansera två nya bilar. Den första är den åttonde generationen av Golf. Den andra är ID.3. Båda bilarna är ungefär lika stora och lika dyra, men riktar sig till två olika målgrupper. Med ID.3 bryter Volkswagen ny mark, med en helt ny designstil och eldrift. ID.3 är därför framtidens Volkswagen. För dem som är mer bekväma med det välbekanta finns Golf 8.

Volkswagen Golf 8

Vid en första anblick känns Golf 8 igen som en Golf, men en modern Golf. Linjerna har blivit skarpare, medan de yttre måtten har förblivit nästan desamma. Detta återspeglas också i interiören, där utrymmet fram är utmärkt och utrymmet bak är precis tillräckligt för vuxna. Tack vare de generöst dimensionerade sätena känns Golf större än vissa andra bilar som i själva verket är lika rymliga.

Digital instrumentpanel

Golf 8 har en så kallad "digital instrumentpanel". Det innebär att alla klockor från förr har ersatts av skärmar. Fördelen med detta är att föraren kan välja vilken information som ska visas hur och var. Precis som på en smartphone kan ikoner dras och släppas för att bestämma hur skärmen ska arrangeras.

Volkswagens nya infotainmentsystem (ljud-, kommunikations- och navigationssystem) fungerar lite annorlunda än andra märkens system, men efter lite experimenterande är det självförklarande och alla kan dra nytta av dess många funktioner. Systemet kan användas genom att röra vid skärmen eller genom att göra gester. Det sistnämnda fungerar mycket bättre än i förra generationen av Golf 7, så det användes också mer under testkörningarna. Inte revolutionerande, men bekvämt: alla knappar på instrumentbrädan är numera beröringskänsliga paneler, där det räcker med att dra med fingret för att till exempel ändra temperaturen.

Volkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8

Enda nackdelen: Volkswagens röststyrda assistent visar sig vara mycket begränsad i omfattning. I själva verket är den inget annat än ett sätt att styra de funktioner som är tillgängliga via menyn med fritt formulerade röstkommandon. För att begära alla typer av information krävs att man installerar Alexas app. Men eftersom Volkswagen inte ger tillgång till data från bilen kan Alexa inte interagera med bilen. Föraren lämnas därför med två assistenter som var och en erbjuder begränsad funktionalitet.

Mycket trevligt: förutom FM- och DAB+-radio erbjuder Volkswagen även internetradio och i praktiken fungerar det utmärkt (inga problem och bra ljudkvalitet). Det valfria högkvalitativa ljudsystemet från Harman Kardon har ett klart, detaljerat och civiliserat ljud.

Motorer

Den stora skillnaden mellan Golf 8 och ID.3 ligger i drivlinan. ID.3 är en elbil. Golf 8 har konventionella förbränningsmotorer. I det här testet körde vi bensinmotorn 1.5 TSI, 1.5 TSI och 1.5 e-TSI. Skillnaden mellan dessa tre motorer ligger i effekten och i den eventuella hjälp som ges av en elmotor ("mildhybrid").

Volkswagen Golf 8

Den 130 hk/200 Nm starka versionen av 1.5 TSI har tagits med oförändrad från den tidigare Golf. Kraften är mer än tillräcklig för att hålla jämna steg med trafikflödet, men på motorvägen eller i bergen till exempel måste du trycka på lite för att hålla farten uppe raskt. Det märks att kopplingen har en något lång slaglängd och att bilen är lite tveksam att komma igång. När motorn väl har kommit upp i varv har den dock en hel del smidighet och kan köras mycket långsamt (läs: tyst och ekonomiskt) i höga växlar. På en krävande bana med berg och stadstrafik kom testförbrukningen med den här motorn upp i 5,9 liter per 100 km.

Varianten 150 hk/250 Nm av 1.5 TSI har också en annan turboladdare och motorstyrning än 130 hk-versionen. Även denna starkare variant kommer också något tveksamt från platsen, men har sedan betydligt mer kraft och har inga problem alls med höga hastigheter på landsvägar eller branta backar i bergen. Genom att välja sportläget reagerar motorn mer direkt på gasen och biter också bättre när mer kraft behövs. Testförbrukningen, på samma sträcka som med den lättare motorn, blev 6,1 liter per 100 km.

Volkswagen Golf 8

Den överlägset bästa motorn är 1.5 e-TSI. Med hjälp av en liten elmotor ger den exakt den kraft som de andra varianterna inte har. Det är som om en osynlig hand ger en knuff i knepiga situationer. e-TSI presterar med mycket större lätthet och lyfter därför hela bilen till en högre nivå. Vid inbromsning och utfasning omvandlas rörelseenergi till elektricitet, så e-TSI behöver aldrig laddas i uttaget. Den milda hybriddriften garanterar också lägre förbrukning: 5,1 liter per 100 km på samma sträcka som med de andra versionerna.

Hantering av vägbanan

Både Golf 7 och Golf 8 bygger på samma MQB-A-plattform. Enligt Volkswagen har dock så mycket ändrats på denna under tiden att man internt kallar den för "MQB-A". (med accent) plattformen. Därmed har Golf 8 en helt ny fjädring. För detta har man "lånat" teknik från den större och dyrare Passat, medan den tidigare ansågs vara för avancerad för Golf. Observera att alla versioner av Golf har en ny, avancerad framhjulsupphängning. Endast modeller med 150 hk effekt eller mer har också en avancerad bakre fjädring. I verkligheten måste föraren vara mycket djärv för att uppleva skillnaden mellan de två, men det är något att tänka på när du tar en provkörning hos återförsäljaren.

Hanteringen har också förbättrats genom att välja breda däck. Tack vare samarbetet med däcktillverkarna har nya däck utvecklats som trots den ökade bredden inte har större rullmotstånd och därför inte påverkar förbrukningen negativt. De bredare däcken ökar inte heller rullningsljudet. Kanske är det just därför som det är märkbart att vingspeglarna orsakar körljud vid hög hastighet.

Volkswagen Golf 8

I praktiken är hanteringen Golf 8:s starkaste sida. Redan från första stund är känslan i ratten särskilt bra och föraren känner vad Golf 8 är kapabel till. Ursäkta för klyschan, men i kurvorna håller Golf 8 nästan fast vid vägen. Även de som har lite känsla för bilar känner att gränserna är väldigt långt borta och får naturligtvis ett stort förtroende för bilen. De med mer bilkänsla upplever en känsla av överlägsenhet utan att behöva köra fort för det. Det är tydligt: Volkswagen sätter återigen standarden, och den är mycket högre än tidigare.

Slutsats

Volkswagen har gjort det till en konst att svara på folkets önskemål. Med Golf visar Volkswagen gång på gång att man vet exakt vad kunden vill ha. Men med de stora förändringarna i (bil)världen tvingas Volkswagen att tillgodose två typer av kunder. Därför introducerar Volkswagen två nya mellanstora modeller. De som letar efter innovation kan vända sig till ID.3. De som vill ha en bekant men modern bil kan vända sig till Golf som vanligt.

ID.3 representerar den senaste tekniken och bryter med alla traditioner när det gäller design, ergonomi och hantering. Golf 8 följer med tiden på sitt eget sätt. Golf väljer en välbekant förpackning och lösningar som inte gör bilen dyrare eller kräver någon anpassning av föraren. Därför har Golf 8 välbekanta bensinmotorer (direkt hämtade från den tidigare Golf), men med elektrisk assistans. En mer avancerad fjädring garanterar en utmärkt hantering, vilket gör Golf både bekvämare och mer dynamisk.

plus
  • Utmärkt hantering
  • Nytt men ändå bekant
  • Stark, ekonomisk 1.5 e-TSI-motor
minus
  • Vindbrus i ytterspeglarna från 100 km/h
  • Begränsade möjligheter till röstassistans
  • (för tillfället) främst tillgänglig med motorer från tidigare Golf