Toyota Yaris
En aning busig
När det gäller utseende: mycket spännande! För något sticker ut: designstilen från den mer än spännande Toyota Supra har övertagits 1 till 1! Yaris har samma vällustiga linjer och samma gälar bredvid strålkastarna som gör Supra så spännande. Dessutom sträcker sig motorhuven långt ner, vilket gör att den verkar längre. Medan tidigare generationer av Yaris hade ett välskött utseende har den fjärde generationen en arg blick i strålkastarna. Den orange/röda färgen, det svarta taket och de stora fälgarna på "Launch Edition" som körs här kompletterar bilden.
Rymden
Den nya Yaris är 4 cm lägre, 5 cm bredare och en bråkdel kortare än sin föregångare. Tack vare en längre hjulbas (+5 cm) sägs det inre utrymmet ha ökat. I praktiken är dock den annorlunda indelningen av utrymmet slående. På grund av den lägre byggnaden är sätet också lägre och mer nedåtriktat, som i en sportbil. Sätena är sköna och stora, vilket gör att hela bilen känns större. Dessutom erbjuder sätena gott om sidostöd, vilket förstärker den sportiga känslan. Instrumentbrädan är märkbart låg, vilket ger en bättre överblick över vägen, vilket översätts till en större känsla av kontroll över bilen.
Eftersom framsätena är stora och mer bakåtlutade på grund av den låga taklinjen är utrymmet i baksätet måttligt. Dessutom är det trångt att ta sig in i baksätet eftersom bakdörrarna inte öppnas särskilt långt. Observera att den snygga stigande linjen på bakrutan minskar sikten för små barn från baksätet. Med 286 liter är bagageutrymmet ungefär som i den tidigare Yaris och genomsnittligt för en bil av den här storleken.
Utrustning
Toyota följer trenden att styra så många funktioner som möjligt via en central display, vilket minskar antalet knappar och spakar på instrumentpanelen. Eftersom instrumentbrädan är full av ovanliga former, färger och material ger detta dock inte det lugna och snygga intrycket som andra bilar ger med ett minimalt antal knappar.
Utrustningen är modern och komplett, och stöd för Apple Carplay och Android Auto gör att Yaris är redo för framtiden. Speciellt för en bil i den här klassen är den (valfria) head-up-displayen. Denna projicerar information till föraren i synfältet, vilket gör körningen mindre ansträngande. JBL-ljudanläggningen (tillval) har ett fylligt, gnistrande och musikaliskt ljud. Vad Yaris inte har är en smart assistent som förstår fritt formulerade kommandon.
När det gäller säkerhet har Toyota en enkel policy: alla nya modeller är utrustade med alla de säkerhetsfunktioner som märket har att erbjuda. Detta innebär att Yaris nu också kan bromsa automatiskt vid korsande trafik i en korsning. Vid behov bromsar Yaris automatiskt för cyklister och fotgängare, och de sistnämnda känns även igen i mörker. Under testet märktes det att alla dessa system är dåligt inställda och därför genererar många varningar i tät trafik. Detta åtföljs dock inte alltid av ett meddelande på displayen, vilket gör det oklart vad varningen gällde.
Ny är också den centrala krockkudden mellan de två framsätena. Detta minskar risken för att passagerarna skadar varandra vid en sidokollision.
Hybrid
Som tidigare rapporterats betonar många biltillverkare elektrisk framdrivning och förbränningsmotorn ses som en eftertanke. Yaris finns inte med helt elektrisk drivning, men den finns med en konventionell förbränningsmotor och som hybrid. Som skäl anger Toyota att hybridbilen har ett lägre pris och större räckvidd än en elbil och därför har en högre acceptansgrad, vilket sparar mer koldioxid i slutändan. På grund av de höga CO2-utsläppen från deras andra modeller är andra märken dessutom tvungna att kompensera detta med elbilar för att undvika höga böter från regeringen.
Eftersom Yaris är en mycket viktig modell för Toyota har hybriddrivlinan designats om helt och hållet. Detta börjar med batteriet som nu använder litiumjon i stället för nickelmetallhydrid, vilket Toyota länge har hållit fast vid på grund av dess tillförlitlighet. Det nya batteriet laddas och laddas snabbare och är lättare (-12 kg). Den nya elmotorn är också mindre och lättare. Den nya bensinmotorn har tre cylindrar i stället för fyra, vilket ger högre effektivitet.
I praktiken märks det att den nya hybriden reagerar mycket bättre på gasen än tidigare. Detta beror inte bara på att responsen faktiskt är mer alert, utan också på att ökningen av motorljudet bättre motsvarar ökningen av bilens hastighet. På motorvägen utnyttjar den nya drivlinan elmotorns dragkraft ("vridmoment") på ett bra sätt, vilket gör att Yaris kan prestera med samma lätthet som en större bil. Även i ekonomiläget är prestandan god, men en tillfällig "krusning" genom drivlinan kan kännas när systemen stryps märkbart. För komfort är därför standardläget mest behagligt.
I staden kan den nya Yaris köra elektriskt oftare och längre än tidigare. Dessutom kan eldrift nu köras snabbare, medan den förra generationen omedelbart gav meddelandet "överdriven hastighet" när man accelererade lite för mycket och återgick till bensinmotorn. När bensinmotorn assisterar vid låga varvtal (t.ex. vid uppförsbacke i stan) kan man höra det karakteristiska, mullrande ljudet från den trecylindriga motorn. Under alla andra förhållanden är hybriddrivlinan tyst och smidig.
Teststräckan bestod av en tredjedel motorvägar, en tredjedel stadstrafik och en tredjedel inlandsvägar. Det mesta av detta innebar att man använde eco-läget och vädret var idealiskt (varmt och vindstilla). Under dessa förhållanden var den genomsnittliga förbrukningen efter en hel dags körning 3,5 liter per 100 km. Detta gör Yaris Hybrid till den överlägset mest ekonomiska bilen i sin klass.
Köregenskaper
Toyotas stora stolthet är den så kallade TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture) som alla nya modeller byggs på. Denna bas är lätt och stark, vilket tjänar flera syften. En lätt bil är snabb, ekonomisk och dynamisk. Styrka garanterar snabba reaktioner på förarens kommandon och gör bilen säker.
TNGA-plattformen är det största framsteget jämfört med den tidigare Yaris och är den viktigaste skillnaden från andra kompaktbilar. Redan från första kurvan är Yaris märkbart kapabel och villig. Föraren känner i ratten och genom bilens reaktion att Yaris kan mycket. När man utnyttjar den kommer Yaris till liv och den sportiga körningen är mycket tillfredsställande. Kort sagt: Toyotas många löften om körglädje uppfylls helt och hållet.
Den kommunikativa och dynamiska karaktären beror delvis på plattformen, men också på fjädringen. Den är rent ut sagt styv och därför kan varje krusning kännas på dåliga vägbanor. På farthinder kan Yaris göra stora hopp om den inte saktar ner tillräckligt mycket. Denna uttalade karaktär förklaras delvis av testbilens inställning. Den står på största möjliga fälgstorlek (17 tum) med mycket metall och lite gummi. Basversionerna står på mindre fälgar och har dessutom en modifierad fjädring. Då njuter Yaris av den stabila och säkra hantering som plattformen ger, men det finns mer utrymme för komfort.
Slutsats
Är nya Toyota Yaris lika spännande som den ser ut? Ja, utan tvekan. Med den fjärde generationen är Yaris inte längre en snäll men oansenlig stadsbil. Den nya Yaris har en distinkt design och kopplar ihop det med distinkta köregenskaper (beroende på vald utrustningsnivå). Hanteringen är livlig och dynamisk, vilket ger mycket körglädje.
Samtidigt är Yaris ett förnuftigt val tack vare sin hybriddrift. Det gör bilen snabb, tyst och ekonomisk. Under en testkörning under gynnsamma förhållanden var Yaris Hybrid till och med mer ekonomisk än någon annan (hybrid)bil i detta segment. Utrustningen är modern, med mycket uppmärksamhet på säkerheten. Även om Yaris är en smula busig är den alltså fortfarande lika omtänksam och familjär som vilken annan Toyota som helst.
- Distinkt design
- Utmärkta köregenskaper
- Smidig och sparsam tack vare hybriddriften
- Måttligt utrymme på baksidan
- Mindre inspekterbar på grund av den breda C-stolpen
- Många varningar, men det är inte alltid klart varför