Publiceringsdatum: 31 augusti 2021
Toyota Yaris Cross
Biltest

Toyota Yaris Cross

Varje nackdel har sin fördel

Biltest - Bilköpare har ofta motstridiga önskemål. De vill ha utrymmet och det robusta utseendet hos ett terrängfordon, men inte de yttre måtten eller konsumtionen. Det är därför SUV:n eller "Sports Utility Vehicle" skapades. Men det finns kunder som har ännu fler önskemål, t.ex. gott om inredningsutrymme men ändå en kompakt bil. Toyota hävdar att man med "Yaris Cross" har ett svar på dessa motstridiga önskemål.

När Toyota utformade den fjärde generationen av Yaris planerades genast en kompakt SUV. SUV:er är trots allt mycket populära och Toyota hade ännu inte erbjudit någon i det kompakta segmentet. Yaris hatchback och SUV delar plattform, teknik och stil. Hatchbacken är dock låg medan Cross är byggd i höjdled. Ändå är Cross mer än bara hög. För att behålla designharmonin har Cross stora hjul och accenter som betonar dess bredd. Som en antydan till Toyotas andra SUV:er har Yaris Cross samma tjocka hjulhus som RAV4.

Toyota Yaris Cross

Tack vare alla ändringar har Cross 25 mm mer markfrigång än Yaris hatchback. För många kommer dock insteg och säteshöjd att vara mycket viktigare. Därför är framsätena dessutom höjdjusterbara för att uppnå en 65 mm högre sits totalt sett. Trots det höga sätet finns det gott om huvudutrymme. Utrymmet bakåt är genomsnittligt för en bil av den här storleken. Det vill säga, vuxna får plats i baksätet, men de har lite utrymme att röra sig.

För att se till att Yaris Cross lämpar sig för hobby och fritid har Toyota lagt extra stor vikt vid bagageutrymmet. Baksätena kan fällas ner i tre (!) delar, bagageluckans golv kan justeras i två delar och pakethyllan är fällbar. Dessutom är det möjligt att dela in bagageutrymmet i fack och/eller säkra föremål med flexibla band. Mycket chic: Som tillval kan Yaris Cross utrustas med en elektrisk baklucka som öppnas med en fotrörelse under den bakre stötfångaren.

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross

Smart Connect

Yaris Cross är den första Toyota som har Toyotas nya infotainmentsystem "Smart Connect". Den största nyheten är att detta integrerade ljud-, kommunikations- och navigationssystem har internetuppkoppling. Med det kan rutter anpassas efter aktuell trafikinformation och systemet kan hjälpa till att hitta en ledig parkeringsplats. När en parkeringsplats har hittats kan betalningen ske automatiskt. När man kört iväg upphör betalningen automatiskt. Systemet kan uppdateras via internetanslutningen, så det är inte längre nödvändigt att besöka återförsäljaren för justeringar.

Tyvärr är den första generationen av Smart Connect inte felfri. Den fungerar ibland trögt, vilket ger upphov till frågor om hårdvaran är tillräckligt snabb för de utlovade framtida expansionerna. Vissa röster låter tvingande och elakartade, som om dystra konsekvenser kommer att följa om instruktionerna inte följs. Den engelska rösten däremot är munter som om den har sniffat digitalt helium. Toyota har sedan dess tagit kritiken till sig och lovar att åtgärda den i den första programuppdateringen.

Smart Connect kan inte styras med röstkommandon. När du trycker på knappen "röst" på ratten är det endast för att aktivera en smart assistent på en ansluten smartphone (Apple CarPlay/Android Auto). Det valfria JBL-ljudsystemet låter exceptionellt bra för en bil i den här prisklassen. Ljudet är fylligt och klart, men bara inte tillräckligt detaljerat för att ge det etiketten "hi-fi".

Toyota Yaris Cross

När det gäller säkerhet har Yaris Cross alla funktioner som man kan förvänta sig av en modern bil, och ibland till och med mer! Det finns till exempel "matrisstrålkastare" som kan justera ljuskäglans längd och bredd beroende på hastighet och miljö. Dessutom kan en del av ljuskäglan tillfälligt dämpas för att undvika att blända mötande trafik medan helljuset är påslaget. En unik funktion är den centrala krockkudden. Den är placerad mellan framsätena och förhindrar att passagerarna slår i varandra vid en olycka.

Hybrid

I inledningen av denna rapport nämndes att många uppskattar bilden av ett terrängfordon, men att de inte behöver den teknik som faktiskt kan köras i terräng. Därför har de flesta SUV:er tvåhjulsdrift och motorer som är optimerade för användning på allmänna vägar (dvs. ingen fyrhjulsdrift eller teknik som fortsätter att fungera i extrema vinklar). Trots detta förblir en SUV stor och lång, vilket leder till högre förbrukning. För att minska förbrukningen finns de flesta stora SUV:er numera med hybriddrift. Toyota erbjuder nu även denna teknik i en kompakt SUV.

Under motorhuven på Yaris (Cross) finns en 1,5-liters motor som arbetar med den så kallade Atkinson-cykeln. Detta gör motorn ovillig och långsam, men mycket ekonomisk. För att ge den nödvändiga livligheten hjälper en elmotor till. Yaris kan klara en kort sträcka (+/- 2 km) helt och hållet elektriskt. I de flesta fall arbetar bensin- och elmotorn tillsammans för mer smidighet och bättre prestanda.

Toyota Yaris Cross

Jämfört med Toyotas tidigare generation av hybridmotorer går den här generationen på ännu lägre varvtal för ännu lägre förbrukning. Detta resulterar dock i ett raukande ljud vid låga varvtal och en plötslig ökning av ljudet vid högre hastigheter. Den indirekta känslan i gaspedalen som Toyotas hybrider hade tidigare hör definitivt till det förflutna; Yaris Cross reagerar smidigt och direkt på förarens högra fot.

Eftersom batteriet är relativt litet behöver du inte ladda det med en kontakt. Den energi som återvinns vid inbromsning och utfasning är tillräcklig. En annan förbättring jämfört med Toyotas tidigare hybrid: laddningen är nu snabbare. Även vid en sen inbromsning vid till exempel ett trafikljus kan därför mer energi återvinnas.

Förbrukning

För testet kördes den på en sträcka där hybriddriften är som bäst, nämligen i staden och på inre vägar. Dessutom ägde testkörningen rum under gynnsamma väderförhållanden. Under dessa idealiska förhållanden uppgick förbrukningen efter en dags körning till 3,8 liter per 100 km, vilket är ett utmärkt resultat för en bil som denna.

Toyota Yaris Cross

Men det finns ändå en kritik: Toyota hävdar att det framgår av omborddatorns indikator vilken del av resan som körts elektriskt. Denna mätare visar dock endast hur länge bensinmotorn har varit avstängd. När Yaris Cross bara väntar vid ett trafikljus med bensinmotorn avstängd räknas detta också som "elkörning", vilket är missvisande.

Hantering av vägbanan

Yaris och Yaris Cross bygger på samma plattform, men nödvändiga ändringar har gjorts för SUV:n. Detta beror på att den högre byggnaden innebär en högre tyngdpunkt, vilket har en negativ inverkan på hanteringen. Den viktigaste ändringen består av en fastare (+29 %) montering av fjädringen.

Resultatet är anmärkningsvärt, eftersom Yaris Cross har samma förtroendeingivande hantering som den lägre hatchbacken. Dessutom känns den här lilla SUV:n inte tung, och trots sin höga kroppsbyggnad lutar bilen inte över vid kurvtagning. Därför har Yaris Cross inte de utmärkande köregenskaperna hos en SUV, utan hos en dynamisk hatchback. Men om det är en nackdel?

Toyota Yaris Cross

Slutsats

Toyota lanserar sin första kompakta SUV och skiljer sig från konkurrenterna genom att dra nytta av märkets styrkor. Det börjar med typisk japansk design som kombinerar teknik och organiska former. Yaris Cross är byggd i höjd, men tack vare väl valda accenter (stora hjul, upprättstående breda balkar) förblir designen harmonisk. Med tanke på de yttre dimensionerna är det inre utrymmet bra. Bagageutrymmet är en stark punkt här, eftersom olika ergonomiska detaljer gör Yaris Cross mer praktisk än en genomsnittlig bil.

Utrustningen är modern och komplett. Eftersom Yaris Cross har internetuppkoppling kan funktionaliteten utökas i framtiden och bilen förblir uppdaterad. Hybriddriften gör Yaris smidig och samtidigt ekonomisk, även om den inte är så tyst som förväntat. Dess starkaste punkt är dess hantering. Trots sin höga konstruktion har Yaris Cross den dynamiska och självsäkra hanteringen hos en lägre bil. En SUV-känsla saknas därför. Men, varje nackdel har sin fördel och det gäller verkligen i det här fallet!

plus
  • Utmärkt hantering
  • Snabb och ekonomisk
  • Stort och bekvämt delbart bagageutrymme
minus
  • Buller från bensinmotorn
  • Obehagligt röstnavigeringssystem
  • Infotainmentsystemet reagerar ibland långsamt på kommandon