Toyota RAV4
Energisk
Det är lättare sagt än gjort att göra en önskvärd bil. Designers kan rita vackra linjer, men under drömkarossen måste det finnas tillräckligt med utrymme för passagerare och teknik. För en bra hantering måste karossen också vara perfekt balanserad. För komfort och låg förbrukning är en gynnsam strömlinje viktig. Slutligen måste en bil vara robust för att kunna erbjuda både god hantering och säkerhet.
För att kombinera alla dessa faktorer utvecklade Toyota en helt ny plattform. Denna så kallade "Toyota New Global Architecture"-plattform (TNGA) gav konstruktörer och ingenjörer större frihet än tidigare. Så även om den nya RAV4 är lägre än tidigare modeller är markfrigången större (+15 mm) utan att offra inredningsutrymme. Motorhuven är lägre än tidigare, medan nosen ändå har blivit tuffare. Allt detta gör att den femte generationen av RAV4 har fått ett mindre oskyldigt och tydligare utseende.
Utrymme och utrustning
De polygoner som kännetecknar RAV4:s exteriör återfinns i interiören. Instrumentbrädan är relativt låg, medan mitttunneln är över genomsnittet i bredd, vilket förstärker känslan av att detta är en tuff och solid bil. Samtidigt använder Toyota mycket snyggare material än tidigare. Oavsett utrymme eller funktionalitet lyckas Toyota därför ge den avsedda speciella känslan redan när man stiger in. För en bil av den här storleken är utrymmet fram och bak bra. Även bagageutrymmet är med sina 580 liter genomsnittligt stort för en bil som denna.
Toyota följer inte trenden att digitalisera och ersätta knappar med skärmar. Instrumentbrädan är stilren men traditionellt utformad. För att göra RAV4 till ett klokt val ligger den grundläggande tyngdpunkten på säkerhet. Varje RAV4 vakar tillsammans med föraren och kan vid behov varna för fara eller till och med ingripa för att förhindra olyckor. Eller för att uttrycka det i tekniska termer: Intelligent adaptiv farthållare (aktiv från 0 till 180 km/h), Pre-Collision (med igenkänning av fotgängare och cyklister på dag- och nattetid), automatiskt helljus, igenkänning av trafikskyltar, igenkänning av trötthet och styrhjälp är standard.
En "digital" innerspegel kan fås som tillval. I regel fungerar den som en vanlig spegel, men när sikten bakåt hindras av bagage förvandlas spegeln till en bildskärm som är kopplad till en kamera bakom bakrutan. Att köra med den här spegeln kräver lite tillvänjning. Eftersom kamerans vidvinkel skiljer sig mycket från spegelns, är också djupkänslan annorlunda. LED-lampor och parkeringskameror runtomkring finns tillgängliga för att öka säkerheten.
Toyota tillhandahåller ett infotainmentsystem med ljud, kommunikation och navigering, men det är inte anmärkningsvärt. "Toyota Touch 2" gör vad det ska göra, men utmärker sig aldrig med smarta funktioner över genomsnittet eller exceptionell ergonomi. Det valfria JBL Audio-systemet låter bra och är värt merpriset, men är verkligen inte en topprestation i segmentet. Mycket trevligt är de många laddningsmöjligheterna i bilen: RAV4 har fem (!) USB-portar samt möjlighet att ladda mobiltelefoner trådlöst.
RAV4 är den första Toyota som har en egen app. Den gör det möjligt för användaren att fråga om bilens tekniska tillstånd, skicka destinationer från mobiltelefonen till navigationssystemet och hjälpa till att lokalisera en parkerad bil.
Hybrid
RAV4 har sin framgång delvis att tacka för sin hybriddrivlina. Tack vare kombinationen av en bensinmotor och en elmotor är RAV4 traditionellt sett tystare, snabbare och mer bränsleeffektiv än liknande bilar med en konventionell motor. Den nya RAV4 finns därför återigen tillgänglig med en hybridmotor. Den här gången ligger dock tonvikten mer på körglädje och mindre på låg förbrukning (det är vad Toyota Prius är till för).
Under motorhuven finns därför en 2,5-liters bensinmotor som, beroende på vilken version du väljer, stöds av en (framhjulsdrift) eller två (fyrhjulsdrift) elmotorer. Det kan tyckas ologiskt: men den fyrhjulsdrivna versionen är mer bränsleeffektiv än RAV4 med enbart framhjulsdrift. Detta beror på att fler elmotorer kan ge mer hjälp till bensinmotorn och därför är förbrukningen något lägre, samtidigt som den totala effekten är ännu högre (218 hk / 102 gram co2 för den tvåhjulsdrivna versionen, 222 hk / 100 gram co2 för den fyrhjulsdrivna versionen).
Under inbromsning och utfasning omvandlas rörelseenergi till elektricitet, så RAV4 behöver aldrig laddas från ett vägguttag. Elektroniken avgör när vilken motor som används eller när båda motorerna kompletterar varandra. I praktiken är skillnaden på 4 hk försumbar och båda varianterna reagerar smidigt på gaspedalen. RAV4 känns därför på intet sätt stor eller tung, utan snarare kapabel och villig. Särskilt när sportläget väljs är detta en smidig SUV som bara alltför gärna presterar. För att kombinera bensinmotorn och elmotorn väljer Toyota en så kallad steglös växellåda ("automat"). Som ett resultat av detta är responsen på gaspedalen ibland något indirekt och ett tillfälligt gnällande ljud kan höras vid acceleration. Detta är dock en fråga om att vänja sig vid och en förare som har en god känsla för mekaniken kan så småningom (nästan) undvika detta.
Med en utpräglat sportig körstil på en utmanande bana (berg, motorväg) kan du räkna med en praktisk förbrukning på upp till 8,8 liter per 100 km. Med ekonomiläge och en lugnare körstil kunde man i testet uppnå en förbrukning på 5,8 liter per 100 km.
Hantering av vägbanan
På grund av sin höga konstruktion har en SUV en högre tyngdpunkt än en vanlig personbil. Det är därför mycket svårare att göra en SUV både bekväm, sportig och terränggående. Även här erbjöd Toyotas nya plattform en lösning. Den nya RAV4 känns stor och solid, men inte tung. Styrningen ger en förtroendeingivande känsla och det förtroendet är aldrig kränkt. Även vid hög hastighet och/eller hala vägbanor håller RAV4 den inslagna kursen på ett föredömligt sätt. Speciellt för den europeiska marknaden är RAV4 utrustad med extra starka bromsar, vilket gör att den här stora SUV:n kan stanna upp utan ansträngning och helt rakt på en kort sträcka.
När du väljer en version med fyrhjulsdrift vet RAV4 faktiskt hur man klarar av terrängkörning. Jämfört med den tidigare RAV4 är hjulen nu längre ut i kurvorna, vilket gör det möjligt att ta brantare lutningar utan att karossen nuddar marken. Elmotorerna på fram- och bakaxlarna arbetar perfekt tillsammans i terräng, vilket gör det enkelt att upprätthålla den idealiska balansen mellan halka och grepp. Utan kostsamma mekaniska funktioner (diffspärrar, låga växlar) men med smart elektronik tar sig RAV4 därför fram genom terrängen.
Slutsats
Med den femte generationen av RAV4 har Toyota satt en tydlig kurs. Som alltid är RAV4 rymlig, funktionell och säker. För att göra RAV4 önskvärd såväl som förnuftig har den nya generationen fått en mer uttalad design. Tack vare en ny plattform kunde Toyota behålla komforten, men RAV4 erbjuder mer körglädje när den körs sportigt.
Medan konkurrenterna nu erbjuder helelektriska SUV:er håller Toyota fast vid hybriddrift. Det finns flera skäl till detta. Det viktigaste är att medan Västeuropa är redo för elbilen är resten av världen det inte ännu. Dessutom är förarna inte alltid redo att byta och/eller letar efter en bil med fyrhjulsdrift. Hybriddrivlinan kräver inga justeringar från föraren, men gör ändå RAV4 tystare, snabbare och mer bränsleeffektiv än en traditionell SUV. Dessutom är RAV4 i fyrhjulsdriftsutförande skicklig i terräng. Genom att även välja en kombination av en särskilt kraftfull bensinmotor och en elmotor blir RAV4 mer spännande och åtråvärd än tidigare. RAV4 är alltså mer energisk än någonsin tidigare!
- Distinkt design
- Utmärkt hantering
- Smidig och relativt ekonomisk
- Plötslig ökning av körljudet över 120 km/h