Toyota C-HR
En showbil för alla?
Konstruktörerna av C-HR stod inför en ny utmaning. Deras konceptbil måste inte bara vara tekniskt realiserbar och tillverkas till en rimlig kostnad. Den andra generationen måste också vara en värdig efterträdare till den första generationen. Den första generationen hade sin framgång att tacka för sin distinkta design, så för att överträffa den var formgivarna tvungna att ta fram en ännu mer radikal design!

Toyota har därför valt ännu skarpare linjer, en tydligt muskulös bakdel, en coupétaklinje och tvåfärgad lack. Dessutom har man arbetat mycket mer med detaljerna än tidigare. Därför har man inte bara tittat på former, utan även på material och mönster. Till exempel återspeglas grillens oktagon även i de minsta gallren. En livfull färg passar bäst till denna extravaganta design. Den röda färgen som visas här var tidigare endast tillgänglig på GR-Sport och nu på alla versioner av C-HR. Bilen som visas här har ett svart tak. C-HR kommer dock även med svart bakparti, vilket ger en mer extravagant look.
Utrymme
Toyota har undersökt kunderna och de indikerar att interiören faktiskt behöver vara mindre uttalad. Därför följer instrumentpanelen Toyotas husstil, med bara några få undantag. Explicit omgivningsbelysning valdes eftersom den också används funktionellt. Till exempel blir belysningen blå när luftkonditioneringen är påslagen eftersom det förstärker tanken på kylning. Omvänt kan ljuslisten i dörren blinka rött när det finns ett hinder bredvid bilen när man försöker öppna dörren.
I mycket större utsträckning än tidigare använder Toyota återvunnet material. Till exempel är sätena och golvmattorna tillverkade av gamla PET-flaskor. För att undvika föroreningar tillverkas plasten direkt i rätt färg så att den inte behöver målas senare. När läder väljs är det alltid veganläder. Enbart detta sista val minskar CO2-utsläppen under produktionen med 78 %!
Utrymmet i framsätet är bra, även med tillvalet soltak. Eftersom C-HR är ett mellanting mellan en SUV och en kombi, är sittplatserna högre än i en vanlig bil, men lägre än i ett terrängfordon. Motorhuven är väl synlig från förarplatsen. Trots den ovanliga designen är sikten därför god.
När en lång förare sitter i framsätet finns det precis tillräckligt med utrymme i baksätet för en annan lång vuxen. På grund av den sluttande taklinjen är dock takhöjden i baksätet märkbart mindre än i framsätet. Trots de många tekniska likheterna erbjuder Corolla Cross mer utrymme i baksätet och den större glasytan ger också en bättre känsla av rymd.
Utrustning
Utrustningen är inte anmärkningsvärd. C-HR erbjuder allt som kan förväntas av en modern bil i detta segment, men inget mer än så. När du väljer en lyxig trim är C-HR uppdaterad med en elektriskt manövrerad baklucka, head-up display, kreditabelt klingande JBL-ljudsystem och digital inre spegel. Den senare kameran använder dock en vidvinkellins och är monterad ovanligt lågt på bilen, vilket ibland gör att baktrafikanter ser ut att sitta i baksätet! Fördelen med innerbackspegeln med kamera är att den inte bländar i mörker.

Toyota hävdar stolt att man aldrig snålat med säkerheten och att alla säkerhetsfunktioner är standard, men det låter finare än det är. Faktum är att alla grundläggande säkerhetsfunktioner kommer att vara obligatoriska från 2024, och endast från de dyrare versionerna erbjuder Toyota mer än de lagstadgade funktionerna.
Precis som i andra nya bilar är "förarassistenterna" mycket påträngande och varnar redan vid minsta oförsiktighet. Detta kan bara stängas av djupt inne i en meny full av kryptiska förkortningar (via knappar på ratten) och slås automatiskt på igen när bilen startas om (lagkrav).
1,8 Hybrid
Toyota gör en tydlig åtskillnad mellan konventionella och helt eldrivna bilar. De senare har termen "BZ" (beyond zero) i namnet. C-HR står för "coupé high rider" och ger ingen antydan om eldrift. Under motorhuven sitter den senaste generationen av Toyotas hybriddrivlina. Man kan välja mellan en 1,8-liters hybrid (140 hk), en 2,0-liters hybrid (180 hk) eller, helt nytt för C-HR, en plug-in-hybrid.

För detta test kördes 1,8-liters hybrid. Den erbjuder exakt vad man kan förvänta sig av en hybrid: inte tystnaden, prestandan eller prisfördelen hos en helt eldriven bil, men ett stort steg upp från en konventionell förbränningsmotor.
Dessutom fortsätter Toyota att förbättra hybridtekniken. Jämfört med Toyotas tidigare generation av hybrider har C-HR ett batteri som är lättare men ändå har större kapacitet. Elmotorn och dess styrenhet är mindre, lättare och kraftfullare än tidigare. Tillsammans med det "starkare" batteriet innebär detta mer frekvent och längre elektrisk körning. Detta ger inte bara märkbart mer sinnesro, det gör det också lättare att köra ekonomiskt.
Som med alla hybrider omvandlas rörelseenergi till elektricitet så snart gaspedalen släpps. För att förhindra att föraren bromsar i onödan, och därmed förlorar energi, återvinner C-HR automatiskt extra energi vid kurvtagning eller i komplexa trafiksituationer (baserat på navigationssystemets kartdata). Detta bidrar verkligen till lägre bränsleförbrukning, men går inte alltid smidigt. Det är mindre bekvämt för passagerarna, som tycker att föraren leker med bromsen i onödan.

Köregenskaper
Precis som med den tidigare C-HR har Toyota dock inte valt den iver eller aggressivitet som kännetecknar en sportbil. Däremot har Toyota, via en större spårvidd, lättare konstruktion och en avancerad fjädring, ett mer kapabelt beteende. Och det märks! Vid snabb körning är C-HR livlig och när gränsen är nådd meddelar den sig tydligt, så att föraren aldrig går för långt.
Vid lugn körning märks det hur väl alla komponenter är balanserade med varandra. Detta är minst lika tillfredsställande som att köra C-HR snabbt. Även om den andra generationen av C-HR är 3 cm kortare än den tidigare, känns den nya generationen större och mer solid. Tillsammans med hybridmotorns smidighet och den nya fjädringens smidighet ger det den privilegierade känsla som kommer med en bil som denna.

Slutsats
Är den andra generationen av Toyota C-HR en showbil för alla? Inom rimliga gränser är svaret på den frågan ett rungande "ja". När allt kommer omkring handlar C-HR om utseende. Och designen, med sina markerade linjer, känsla för detaljer och ovanliga färger, gör ingen besviken.
Tekniken är inget speciellt, men med annan mjukvara och unika finjusteringar körs C-HR annorlunda än andra Toyota-modeller som använder samma teknik. Hybriddriften gör C-HR tystare, mer bränsleeffektiv och mjukare än en bil med en vanlig bensinmotor. Det är därför C-HR är speciell att titta på, prisvärd, lättkörd och passar alla.
- Utmärkt hantering
- Utmärkande design
- Tyst, smidig och relativt ekonomisk
- Måttlig takhöjd i baksätet
- Inte billigare än en helt eldriven bil
- Hindrande, nedvärderande och påträngande säkerhetsanordningar (krävs enligt lag)