Toyota bZ4X
Helt enkelt elektrisk
Bilen har i alla fall inte ett perfekt namn, eftersom "bZ4X" inte är lätt att ta till sig. Men det finns en viss logik bakom det! "bz" står för "beyond zero" och indikerar noll utsläpp. 4:an anger bilens storlek, i det här fallet medelstorlek. "X" står för crossover.
Att Toyotas första helelektriska bil är en crossover är logiskt. Dessa höga personbilar med terrängbilsinfluenser är mycket populära. Dessutom är dessa bilar byggda i höjdled, vilket gör det lätt att införliva batterier i golvet. För bZ4X har Toyota utvecklat en ny husmodell. Ändå skiljer sig bZ4X inte alls lika radikalt från elbilar från andra märken. Formerna är civiliserade och bZ4X är inte extremt strömlinjeformad med infällda dörrhandtag, digitala dörrspeglar eller andra tekniska bedrifter.
Och det finns en filosofi bakom detta! Toyota räknar med att bZ4X kommer att bli deras första elbil för de flesta köpare. Genom att välja bibehållen design hoppas Toyota att övergången ska bli så smidig som möjligt. Dessutom har Toyota haft decennier av framgång med mellanstora RAV4, och med sin storlek och design är bZ4X en logisk fortsättning på detta. Det gäller även tekniken, eftersom bZ4X står på en så kallad "e-TNGA"-plattform (electric Toyota new global architecture), som är en modifierad version av den plattform som RAV4 byggs på.
Rymden
bZ4X ser inte bara ut som en vanlig bil, den är också utformad på det sättet. Vissa elbilar har en kort motorhuv eftersom en elmotor är mycket mindre än en förbränningsmotor. Därför har dessa bilar jämförelsevis mycket inredningsutrymme och lite motorutrymme. I fallet med bZ4X är det förhållandet ungefär detsamma som för en genomsnittlig bil. Det finns gott om plats för vuxna fram och bak, men bZ4X slår inga rekord när det gäller utrymme eller ergonomi.
Inredningen är också ganska vanlig. Med undantag för en sak! Klockorna sitter ovanpå rattstången, vilket är en ny utveckling för Toyota. Successivt vill Toyota ersätta den traditionella runda ratten med en styrspak som i ett flygplan. Detta ger bättre synlighet för instrumenten, ger plats för en kamera (om vilken mer senare) och kan ge en större styrvinkel med mindre ansträngning. Detta är dock ännu inte verklighet och därför har bZ4X en vanlig rund ratt för tillfället.
Utrustning
bZ4X är den andra modellen som har en ny generation av Toyotas senaste ljud-, kommunikations- och navigationssystem. Detta fungerar som det ska och är smidigt, logiskt och lätt att använda. Det erbjuder dock inga funktioner som konkurrenterna inte har. Det brister till och med på en punkt: navigationssystemet kan inte automatiskt planera laddningsstopp om destinationen ligger längre bort än vad batteriladdningen räcker till. Det valfria ljudsystemet från specialisten JBL låter bra, men saknar den sofistikering eller dynamik som ett riktigt hi-fi-system har.
Under namnet "T-Mate" har Toyota en rad olika säkerhetsfunktioner. Två av dem förtjänar ett särskilt omnämnande. Den nya rattstången gjorde det möjligt att montera en kamera som övervakar förarens ansikte. Om föraren inte tittar i färdriktningen för länge låter en varning ljuda. Den andra funktionen är också baserad på denna kamera: om bilen svänger men kameran upptäcker att föraren bara ser över trafiken rakt fram kan bZ4X bromsa självständigt för att undvika en olycka.
Elbil
Toyota är så sent ute med en helelektrisk bil eftersom tillverkaren har lagt ner mycket tid på batteritid och tillförlitlighet. Dessutom ville Toyota behålla den bekanta karaktären hos en bil med förbränningsmotor, inklusive räckvidden. Därför har bZ4X som standard ett mycket stort batteri (72 kWh) för 400 till 500 km räckvidd.
Det verkar dock trevligare än det är. Det stora batteriet gör bZ4X mycket dyrare än liknande bilar från andra märken. Dessa billigare bilar har mycket mindre batterier. Erfarenheten visar dock att en räckvidd på cirka 250 km räcker för bekymmersfri körning. En elbil körs inte tom och laddas sedan till nacken som en bil med bränslemotor. Istället laddas det upp varhelst elbilen åker, så att batteriet alltid hålls på rätt nivå. På långa sträckor är det antingen blåsan eller magen som ber om en paus efter 250 km. Den pausen räcker oftast för att ladda batteriet vid en snabbladdare.
Batteriet är inte bara generöst stort, utan motorn har minst sagt mycket kraft. bZ4X producerar 204 hk (217 hk för den fyrhjulsdrivna versionen) och programvaran ser till att den utnyttjar det ivrigt. Även i ekoläget är bZ4X rent ut sagt smidig och till och med brutalt snabb. Detta gäller inte bara vid trafikljus utan även på motorvägen. Eftersom prestandan levereras med stor lätthet ger bZ4X den överlägsna känsla som kännetecknar elbilar. Ändå finns det en kritikpunkt: även om elmotorn gör sitt jobb ohörbart är däremot ljudet från däcken och körvinden klart hörbart över genomsnittet.
Som standard återvinner bZ4X energi vid inbromsning och backning. Genom att trycka på en knapp kan du välja att återvinna mer energi, så att bilen håller tillbaka mer kraftfullt när du släpper gasen. Detta är dock inte tillräckligt för körning med en enda pedal. Detta är en brist för förare som nu är vana vid elbilskörning, men sänker återigen tröskeln för förstagångsköpare av elbilar.
Räckvidd och laddning
Trots att testföraren inte kunde regenerera maximalt och i stället lockades av motorns ivriga natur, var testkörningen mer ekonomisk än vad broschyren anger (löfte: 18,1 kWh/100 km, testförbrukning: 16,7 kWh/100 km). Därför uppnåddes också den utlovade räckvidden på 436 km (version med stora fälgar och fyrhjulsdrift) utan problem.
Laddning kan ske vid en offentlig laddningspunkt (11 kW, 3-fas) eller vid en snabbladdare (150 kW). Detta är fina hastigheter och de är nödvändiga med ett så stort batteri. Tyvärr är laddningsuttaget framme till höger. Vid parallellparkering ger det risk för kostsamma skador om laddningsuttaget träffas av en cyklist eller lastbil. Vid rätvinklig parkering tvingar det föraren att parkera framåt, vilket ger en större vändcirkel och mindre överblick vid utfart.
Hantering av vägbanan
BZ4X skulle inte bara ha den välbekanta karaktären hos en bil med förbränningsmotor, utan också ge en "Toyota-känsla". Det vill säga att bilen reagerar förutsägbart under en mängd olika förhållanden. För den välbekanta reaktionen är framhjulsdrift standard och fyrhjulsdrift tillval.
Under detta test kunde man verkligen känna igen den utlovade Toyota-känslan. Bilen låter sig köras sportigt när den tillåts, men kan lika gärna köra helt och hållet om den vill. Testbilen är dessutom utrustad med den valfria fyrhjulsdriften och kan då till och med klara sig ganska bra i terräng. Eftersom bilen får höga poäng på alla punkter verkar den sakna karaktär, men i själva verket är bZ4X bra på allt.
Slutsats
Är Toyota bZ4X den perfekta elbilen? Svaret på den frågan är helt personligt. De som letar efter en spännande eller innovativ bil kommer inte att falla för bZ4X. Toyota har inte valt att göra en revolution, utan en smidig och lättsam utveckling. På så sätt vill man göra övergången till eldrift så enkel som möjligt.
Hanteringen, räckvidden, hanteringen och utrymmet är ungefär samma som för en liknande bil med förbränningsmotor. Samtidigt får köparen njuta av den sinnesfrid, de överlägsna prestanda och den låga körsträcka som en elbil ger. Och därmed har bZ4X uppnått sitt mål att göra elbilskörning lika vanligt som att köra vilken annan Toyota som helst.
- Utmärkt hantering
- Stark, snabb och utan utsläpp
- Lika bekant och funktionell som vilken annan Toyota som helst
- Mindre tyst än andra elbilar
- Obekväm/farlig placering av laddningsanslutningen
- Endast tillgänglig med mycket stora (och dyra) batterier