Publiceringsdatum: 23 mars 2024
Suzuki Swift
Biltest

Suzuki Swift

Rik på enkelhet

Biltest - Suzuki stod inför en utmaning. Under sin långa existens har varumärket specialiserat sig på att tillverka kompakta, ekonomiska och prisvärda bilar. Man har därför investerat lite i avancerad teknik som elektrisk framdrivning. Det är därför inte ens den helt nya Swift är en elbil, vilket innebär att Suzuki följer en helt annan riktning än sina konkurrenter. Hur lovande är nya Swift?

Suzuki följer också sin egen kurs när det gäller design. Det ser ut som om nya Swift består av två bilar staplade på varandra. Enligt Suzuki är det som om den övre delen svävar ovanför den undre, vilket påstås visualisera lättviktskonstruktionen. För att betona bilens bredd sitter strålkastarna inte bara i de yttersta hörnen, utan löper även något runt dem. Men tillsammans med de mörka linserna får detta nya Swift att se ut som en insekt, vilket står i stark kontrast till de gosiga generationerna före den. Den gulgröna färgen på testbilen sägs ge ett vänligt och energiskt utseende och vår fotograf kan helt relatera till det!

Suzuki Swift

Utrymme

Instrumentpanelen består av en mörk kärna på en ljus bakgrund, med vilken Suzuki återigen vill förstärka känslan av att detta är en lättviktsbil. Framstolarna har dock mycket korta säten, vilket ger känslan av att detta är en liten bil. Däremot är ryggstödet högt (tyvärr utan förvaringsfack baktill) och takhöjden är utmärkt.

För att vara en kompakt bil erbjuder Swift också över genomsnittligt utrymme i baksätet. På detta område slår Swift till och med flera kompakta SUV: er!

Suzuki Swift
Suzuki Swift

Utrustning

En minst lika stark punkt är den rika standardutrustningen. Även i sitt enklaste utförande är Swift en modern och komplett bil med luftkonditionering, nyckellös inmatning och till och med en egen app.

„Motorns tama karaktär kompenseras av dess livliga“

Samtidigt märks det att Suzuki inte ligger i framkant när det gäller den tekniska utvecklingen. I motsats till vad Suzuki lovar startar ljud-, kommunikations- och navigationssystemet långsamt och svarar trögt på kommandon. Menyerna verkar ha utformats av en programmerare snarare än en designer. Displayen på startskärmen är rörig. Allt fungerar dock som det ska och som alternativ finns Apple CarPlay och Android Auto tillgängliga (även trådlöst).

Suzuki Swift

Som krävs av Europeiska unionen är Swift utrustad med en verklig arsenal av säkerhetsfunktioner som "hjälper" föraren. Suzuki har dock implementerat EU-reglerna för strikt, vilket gör Swift ännu mer kritisk mot förarens vårdslöshet än andra bilar. Att stänga av systemen är omständligt och kan bara göras när bilen står stilla. Den som glömmer att göra det bör därför söka sig till första bästa parkeringsplats direkt efter avfärd. Annars kan man bli galen av alla ljudsignaler, klockor och summer. Återigen: detta är ett krav som alla andra biltillverkare också måste uppfylla.

Den adaptiva farthållaren har också blivit mer europeisk, vilket faktiskt har setts som en förbättring. Swift följer körfältets mittlinje bättre och bromsar automatiskt i vissa kurvor, vilket gör att farthållaren kan användas längre och oftare.

Suzuki Swift

Prestanda och förbrukning

Som tidigare nämnts är Swift inte en elbil. Den sjunde generationen av Swift har dock en helt ny motor. Den här har tre cylindrar eftersom den är mer ekonomisk att köpa och använda. Dessutom är detta en "mildhybrid", vilket innebär att energi återvinns vid inbromsning och friläggning. En liten elmotor använder den energin för att hjälpa bensinmotorn när den måste arbeta hårt.

En manuell växellåda är standard, vilket nu är en sällsynthet med tillkomsten av fullhybrider (dvs. inte "mild") och eldrift. Lyckligtvis växlar växellådan bra och kopplingen är lätt att använda.

Suzuki Swift

I praktiken märks det tydligt att motorns och växellådans utväxling är anpassad för sparsam körning. Prestandan är blygsam. Men tack vare stödet från elmotorn finns det gott om vridmoment redan vid låga varvtal och därför känns Swift ändå kraftfull. Denna kombination tvingar nästan fram en ekonomisk körstil. På en anspråkslös rutt (lite stadstrafik, lite motorväg, huvudsakligen innervägar) var testförbrukningen 4 liter per 100 km.

Hantering

Motorns tama karaktär kompenseras av dess livliga köregenskaper. Tack vare sin enkla design är Swift relativt lätt. Motorn är inte lekfull, men det är fjädringen. Sportig körning belönas med en livlig karaktär och massor av grepp. Lika lätt låter sig bilen köras lugnt, enkelt och bekvämt.

Suzuki Swift

Slutsats

Hur lovande är den sjunde generationen av Suzuki Swift? Trots bristen på eldrift, förvånansvärt lovande! Suzuki har förvandlat denna nackdel till en fördel!

Genom att konsekvent satsa på enkelhet är Swift allt som en elbil inte är. Swift är inte sofistikerad, tung eller dyr. Tack vare lättviktskonstruktionen är förbrukningen lika låg som för en fullhybrid, medan Swift är en mycket mer ekonomisk mildhybrid. Prestandan må vara blygsam, men tack vare elassistans är Swift alltid kraftfull, vilket är anledningen till att bilen inte känns trög.

Motorns dämpade karaktär kompenseras av ett fint chassi som, tillsammans med den tidigare nämnda lättviktskonstruktionen, ger livliga köregenskaper. På papperet är Swift enkel och billig. Men det smarta konceptet, den goda ljudisoleringen och den bra fjädringen gör att detta upplevs helt annorlunda: nya Suzuki Swift beskrivs bäst som rik på enkelhet.

plus
  • Utmärkt väghållning
  • Enkel och effektiv teknik
  • Utrymme i baksätet över genomsnittet
minus
  • Inga förvaringsfack på baksidan av framsätena
  • Ibland medioker finish och billiga material i interiören
  • Många och nedlåtande säkerhetssystem som är svåra att stänga av