Skoda Octavia Combi
Nytt hjärta, gammal själ
Under sin långa existens har Octavia alltid hållit sig till det ursprungliga konceptet: att erbjuda massor av funktionalitet till ett rimligt pris. Octavia har därför samma yttermått som en mellanstor bil, men samma pris som en mellanstor bil. Samtidigt följer Octavia med sin tid.
För modellåret 2024 har dess exteriör uppdaterats med nya fram- och baklyktor. Detta gör inte bara att Octavia ser bredare ut, de erbjuder också extra funktionalitet. Ljuskäglan består av 36 element (tidigare 24), vilket gör att objekt kan markeras ännu mer exakt. Mindre justeringar av den nedre stötfångaren säkerställer att strömlinjen har förbättrats, vilket gynnar komfort (körljud) och bränsleförbrukning. Den modifierade nedre kanten på den bakre stötfångaren ger också något bättre vindstyrning.
Utrymme
Utrymmet i kupén är fortfarande Octavias starkaste sida. Detta beror på att bilen inte bara är större än konkurrenterna, utan också lyckas utnyttja storleken maximalt. Detta märks särskilt i baksätet, där huvud- och benutrymmet är utmärkt. Som alla Skoda erbjuder Octavia flera smarta funktioner ("Simply Clever features") som gör bilen knappt dyrare, men mycket mer praktisk. Exempel på detta är ett paraply i framdörrarna, en (flyttbar) papperskorg i dörrarna, ett förvaringsfack med mugghållare på golvet framför baksätet, en telefonhållare på baksidan av framstolarna (nu även med sportstolar) och en flyttbar barriär i bagageutrymmet.
Från och med modellår 2024 används återvunna material i större utsträckning i kupén. Till exempel är sätena klädda i ett tyg som utvinns ur PET-flaskor. När det gäller läderklädseln färgas den med skal från kaffebönor. En dekorativ panel på instrumentbrädan har ett ojämnt mönster på grund av de nya råvarorna. Detta ser dock inte slitet ut utan ger istället ett unikt utseende, som om det vore "grå marmor". I de enklare versionerna är plasten på instrumentbrädan delvis ersatt av grått tyg och enligt redaktionen ser det till och med mer elegant ut än den svarta plasten!
Utrustning
En skärm bakom ratten är standard. Men dess alternativ varierar mycket från en version till en annan. I grund och botten visas alltid runda klockor och användaren kan dessutom visa data från omborddatorn och ljudsystemet. Endast på de dyrare versionerna kan layouten bytas ut och instruktioner från navigationssystemet kan också visas på skärmen bakom ratten. Skoda berättar stolt att navigationssystemet nu kan rapportera faror på vägen baserat på användardata. Det har dock navigationsappar på smartphones gjort i flera år!
Skodas smarta assistent "Laura " finns nu tillgänglig i Octavia. Jämfört med en smartphone är Laura inte särskilt smart. Hennes kunskaper är begränsade till kupéklimat, ljud och navigation. En betydande utvidgning av kunskapen genom integration med ChatGPT har tillkännagivits, men var ännu inte tillgänglig vid testtillfället.
Den främsta anledningen till att Octavia nu har förnyats är Europeiska unionens skyldighet att avsevärt utöka säkerhetsfunktionerna. Skoda tolkar dessa regler mindre strikt och ger föraren lite spelrum. Bortsett från en enda feltolkad trafikskylt (för en avfart eller parallellväg) ses de nya funktionerna därför som användbara och inte som en olägenhet. Det är bara när föraren verkligen kör för fort eller mer än vårdslöst som varningssignalerna ljuder.
Vägegenskaper
Väghållningen har inte uppdaterats för modellår 2024. Men just på denna punkt upplevs Octavia som föråldrad. Jämfört med nyare konkurrenter erbjuder Octavia en något mindre gynnsam kombination av komfort och dynamik. Känslan mellan förare och mekanik ligger också något efter konkurrenterna. Det är just därför som den uppdaterade Octavia styr något tyngre än tidigare (inte dokumenterat, men bekräftat av Skodas ingenjörer).
Tre bilar användes för detta test ("1,5 TSI 85 kW Essence", "1,5 TSI 85 kW mildhybrid Sportline", " 1,5 TSI 110 kW mildhybrid Selection"). Alla tre bilarna hade skrammel på dåliga vägbanor.
Motorer
Från och med modellår 2024 har den trecylindriga 1,0 TSI-motorn ersatts av en fyrcylindrig 1,5-litersmotor. Detta verkar ologiskt eftersom en mindre motor per definition förbrukar mindre än en stor. Skoda kan dock arbeta billigare genom att använda 1,5 TSI-motorn i fler modeller. Därför frigjordes budgetmedel för att förfina 1,5 TSI och göra den mer bränsleeffektiv, så att den fortfarande drar mindre än 1,0.
Detta uppnåddes bland annat med cylinderavaktivering och mildhybridteknik. När elektroniken upptäcker en framförvarande bil eller när navigationssystemet märker att en hastighetsgräns närmar sig, visas ett förslag på skärmen om att släppa gaspedalen. Från det ögonblicket omvandlas rörelseenergin till elektricitet och bilen bromsar motorn. Även om uppmaningen att släppa gaspedalen ibland verkar komma för tidigt, är elektroniken i praktiken extremt exakt och Octavia rullar till exempel snyggt in i en by i 50 km/h från en motorväg.
I praktiken är skillnaden mellan motorn med och utan mildhybrid tydligt märkbar. Vid låga varvtal erbjuder hybriden mycket mer mjukhet. I staden ger detta mer komfort och vid mellanliggande sprintar på motorvägen ger det mer punch.
Skillnaden mellan 85 kW- och 110 kW-versionerna av 1,5 TSI-motorn är mindre uttalad i praktiken. Vid lugn körning i trafikflödet är skillnaden noll. Det är först när mer kraft krävs som skillnaden blir tydlig. Till exempel i bergsområden tappar den svagare versionen omärkligt fart i en sluttning (tips: detta förhindras i sportläget, eftersom varvtalet ökas artificiellt). Tvärtom, den starkare versionen presterar utan ansträngning och uppfattas därför som mer bekväm.
Samma rutt kördes med alla tre varianterna, bestående av motorvägar och inre vägar (knappast någon stadstrafik). 85 kW-versionen utan mild-hybrid hade den högsta förbrukningen: 5,1 liter per 100 km. Hybriden behövde 4,5 liter per 100 km för samma sträcka (förbrukningen är densamma oavsett effekt).
Slutsatser
På grund av sin långa historia och sina dimensioner är Octavia hjärtat i Skodas utbud. Just den modellen har fått en ny utformning inför modellåret 2024. Detta föranleddes av Europeiska unionens krav. Säkerhetsfunktionerna måste utökas och Skoda har utformat detta på ett sådant sätt att det inte hindrar föraren utan bara hjälper till när det behövs. Eftersom ny teknik har blivit tillgänglig från moderbolaget (Volkswagen) sedan modellen introducerades 2020, har man tagit tillfället i akt att modernisera utrustningen också.
Denviktigaste innovationen är 1.5 TSI-motorn. Den ersätter 1.0 TSI och tack vare mild-hybridtekniken ger den märkbart bättre prestanda och mer smidighet vid lägre förbrukning. Detta nya hjärta ger den största vinsten, medan det välkända konceptet med mycket funktionalitet för lite pengar har behållits.
- Rymlig och funktionell
- Väl genomtänkt ergonomi
- Stark, smidig och relativt ekonomisk 1,5 TSI-motor
- Testbilen inte helt fri från skrammel