Publiceringsdatum: 19 april 2021
Skoda Enyaq iV
Biltest

Skoda Enyaq iV

Bara smart

Biltest - Skoda är känd för att vara funktionell och prismedveten. Skoda handlar trots allt inte om prestige utan om användbarhet. Så nu när Skoda kommer med en stor SUV med eldrift är förväntningarna höga. Är "Enyaq iV" den perfekta familjebilen?

En SUV som familjebil är faktiskt en ologisk kombination. När allt kommer omkring är en Sports Utility Vehicle i grunden ett terrängfordon och byggd i höjdled för maximal markfrigång. Som familjebil är en SUV dock sällan terrängkörning, samtidigt som den höga byggnaden garanterar en hög tyngdpunkt och alla de nackdelar som följer med den. Men. med Enyaq är saker och ting annorlunda! Skoda valde en SUV eftersom dess höjd gör att den kan rymma många batterier i golvet och ändå erbjuda gott om utrymme i kupén.

Skoda Enyaq iV

Detta återspeglas också i designen: för att vara en SUV är Enyaq ovanligt låg på sina hjul. Sett från sidan ser bilen därför något "hängande" ut. På detta sätt kompenserar dock Skoda för den höga tyngdpunkten och förbättrar strömlinjeformen. Vad Enyaq däremot delar med SUV:er är det robusta utseendet med den högt upphöjda nosen, den höga axellinjen och det hårda utseendet i strålkastarna. De som är mindre bekväma med en elbil som utstrålar en vilja att förbättra världen kommer därför att känna sig mer bekväma med Skoda.

Rymden

Även invändigt är Enyaq en mycket vanlig bil. Även om Skoda använder miljövänliga material (inklusive veganskt läder) har kupén ingen futuristisk design, ovanliga färger eller banbrytande ergonomi. Skoda vill göra elbilkörning så vanlig som möjligt och använder därför i möjligaste mån samma komponenter (inklusive ratten) som i sina andra modeller.

Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iV

Eftersom batterierna är inbyggda i golvet och Enyaq är byggd i höjdled är det inre utrymmet utmärkt. Föraren och passageraren har gott om utrymme. Även när framsätena är långt bakåtskjutna finns det fortfarande gott om huvud- och benutrymme i baksätet. Inget av detta sker på bekostnad av bagageutrymmet, som också är generöst.

Som det anstår Skoda har Enyaq de vanliga "Simply Clever"-uppfinningarna. Det innebär enkla saker som gör livet lite enklare. Exempel på detta är en paraplyhållare i framdörrarna, telefonhållare i nackstöden, en parkeringsbiljetthållare i A-stolpen och en tank för vindrutetvättvätska med inbyggd tratt. För den här elbilen har ett särskilt fack för laddningskabeln lagts till, inklusive en särskild trasa för att hålla kabeln ren.

Utrustning

Ett nytt ljud-, kommunikations- och navigationssystem gör debut i Enyaq och är ambitiöst utformat. Dess möjligheter är omfattande och antalet inställningar ännu större. Som standard är det därför nödvändigt att bläddra genom många menyer för att hitta funktioner. För att undvika onödigt bläddrande kan ofta använda funktioner fixeras som favoriter högst upp eller längst ner på skärmen. Det tar lite tid att ställa in allt efter eget tycke och smak, men efter det är det nya systemet verkligen en stor förbättring jämfört med det tidigare infotainmentsystemet.

Den röststyrda assistenten är dock definitivt inget steg framåt. Trots att testbilens internetanslutning var aktiverad förstod man inte ett enda kommando korrekt. Stadsnamn förväxlades med kontakter i telefonboken, begäran om att leta efter en laddningspunkt besvarades med att skruva ner värmen. Kort sagt: det behövs en programuppdatering i det här läget.

Skoda Enyaq iV

En liten och enkel display finns bakom ratten, men det är absolut ingen nackdel. Tack vare sin enkla utformning är den extremt tydlig och därför snabb att läsa. Dessutom: den mesta informationen visas i den extremt stora "head-up displayen". Denna visar inte bara hastigheten utan även pilar i naturlig storlek från navigationssystemet i förarens synfält. Under testet dök dessa dock inte upp för alla instruktioner, så för tillfället är det fortfarande viktigt att även titta på skärmen.

Elbil

Skoda introducerar en elbil just nu eftersom företaget är beroende av moderbolaget Volkswagen när det gäller teknik. Skoda Enyaq liknar Volkswagen ID.4 under huden. Enyaq kan fås med ett batteri på 60 eller 80 kWh som klarar 400 respektive 520 km (WLTP). Beroende på vilket batteri som väljs kan Enyaq laddas snabbt (100 kW) eller mycket snabbt (125 kW). Under testet laddade den med cirka 25 % återstående laddning och uppnådde den utlovade höga laddningshastigheten utan ansträngning. Den lilla displayen bakom ratten visar sedan minimal information. Men efter lite letande visar den stora displayen faktiskt omfattande information om framstegen. Laddningshastigheten uttrycks i kilometer per minut. Detta är vetenskapligt oansvarigt eftersom det beror på förarens körstil, men för många är det mer talande än kilowatt.

Skoda Enyaq iV

Skoda har inte valt ett futuristiskt utseende eller en extraordinär hantering, och köregenskaperna har också hållits så vanliga som möjligt. Medan Enyaq rör sig utan ansträngning och tyst, har den inte den förkrossande acceleration eller de brutala mellansprintar som vissa andra elbilar imponerar med. Enyaq beter sig som en godmodig koloss som lämpar sig utmärkt för att klara mycket långa sträckor utan ansträngning. Sedan är skillnaden mot en förbränningsmotor så stor att det räcker med en enda körning för att du aldrig vill gå tillbaka till bensin- eller dieseldrivna bilar.

I princip är det datorn som bestämmer hur bilen beter sig, men de som vill kan påverka den. Med hjälp av spakarna bakom ratten kan man bestämma hur mycket Enyaq minskar hastigheten (och därmed återvinner energi) när gaspedalen släpps. När föraren inte gör det avgör dock situationen hur mycket som kan återvinnas, vilket är lika enkelt. När det, baserat på navigationssystemet, upptäcks att en kurva närmar sig, tillämpas ännu starkare återhållsamhet än på en rak väg.

Skoda Enyaq iV

Om du väljer sportläget reagerar Enyaq lite mer entusiastiskt på gasen. Det gör också styrningen tyngre, vilket är särskilt behagligt på motorvägen eftersom det blir lättare att hålla bilen rak. När man däremot väljer eco-läget blir karaktären mer återhållsam och energiförbrukningen sjunker. Testkörningen tog 17,9 kWh per 100 km, vilket är jämförbart med energiförbrukningen hos mindre elbilar! Tack vare denna låga förbrukning kunde den räckvidd som Skoda utlovat faktiskt uppnås.

Skoda har strävat efter att hålla allting så bekant som möjligt även när det gäller hanteringen. På dåliga vägbanor och i hastighetshinder lyckas Enyaq dölja sin enorma vikt (över 2 ton för 80 kWh-versionen) ganska bra. Den första generationens bilar gjorde det med en mycket fast fjädring, vilket gjorde dem hoppiga på ojämna vägar. Däremot är Enyaq tydligt bekväm på dåliga vägbanor. Vid kurvtagning känner man verkligen hur tung bilen är eftersom det går ganska lång tid mellan en styrrörelse och den faktiska riktningsförändringen. Den låga tyngdpunkten och den väl avstämda fjädringen garanterar dock en fin balans. Enyaq styr därför utan ansträngning genom kurvorna även i hög hastighet, vilket ger en stor känsla av självförtroende.

Skoda Enyaq iV

Slutsats

Är Skoda Enyaq den perfekta familjebilen? Svaret på den frågan är mer nyanserat än ett enkelt "ja" eller "nej". När det gäller utrymme och praktiska egenskaper ligger Enyaq över genomsnittet. Därmed gör uppfinningarna under "Simply Clever"-fanan livet med Skoda bara lite trevligare. Enbart utrymme och bekvämlighet är dock inte avgörande.

Mervärdet ligger i den elektriska drivningen. Eftersom Skoda använder exakt samma teknik (med samma finjustering) som andra modeller från Volkswagenkoncernen är Enyaq inte unik. Bara jämfört med liknande bilar med förbränningsmotor är skillnaden enorm. Enyaq är tystare, snabbare, bekvämare, släpper ut mindre och är mycket mer ekonomisk per kilometer. Tack vare det stora batteriet och den snabba laddningen är det möjligt att resa bekymmersfritt, även över långa sträckor.

I slutändan är det förpackningen som gör Enyaq till en riktig Skoda. Utseendet, kontrollerna och köregenskaperna har alla hållits så vanliga som möjligt. Detta skiljer Skoda från andra märken som väljer ett futuristiskt utseende, extrema köregenskaper eller en (alltför) progressiv ergonomi. Detta gör Enyaq till ett stort steg framåt, samtidigt som allt förblir bekant. Bara helt enkelt smart.

plus
  • Utmärkt hantering
  • Rymlig och praktisk
  • Tekniskt avancerad, men ändå mycket vanlig
minus
  • Röstassistenten förstår lite
  • Liten prisfördel jämfört med konkurrenterna