Rolls Royce Cullinan
Mode kontra tradition
Cullinnan är den största diamanten i de brittiska kronjuvelerna. Det tyckte Rolls-Royce var ett passande namn på sin första SUV. Den lyxiga terrängbilen är trots allt betydligt högre och därmed större än en traditionell Rolls-Royce. Trots sitt nya utseende känns Cullinan omedelbart igen som en Rolls-Royce med sin långa v-formade motorhuv, svagt sluttande taklinje, distinkta nos och diskreta linjer.
Ett kännetecken för Rolls-Royce är att varje del av bilen kan anpassas efter kundens önskemål. Dessutom byggs "Inspired by Fashion"-utgåvor av alla modeller med jämna mellanrum. Den utgåva som visas här är "Re Belle" ("rebell") och det namnet beror på dess slående färg. Tack vare de tidigare nämnda diskreta linjerna behåller Cullinan sin värdighet även i denna färg.
Utrymme
Det uppfriskande färgschemat återspeglas också i interiören. Fortfarande är varje kvadratcentimeter klädd med de finaste material Rolls-Royce kan hitta, men den här gången i ljusgrått och samma fluorescerande gröna färg som lacken. Med detta har Rolls-Royces vanliga herrklubb på hjul förvandlats till en trendig lounge!
För avslappning är verkligen möjligt i Cullinan! Men det handlar inte bara om gott om utrymme fram och bak, för det är en självklarhet i en 534 cm lång bil med en hjulbas på 330 cm. I baksätet kan man välja mellan tre säten eller två säten med en minibar emellan. Testbilen var utrustad med "viewing suite": två säten som skjuts ut ur bagageutrymmet, elektriskt naturligtvis, för att bilda ett säte bakom bilen för att njuta av landskapet. Vi provade det och när bilen väl är placerad i rätt vinkel sitter den underbart!
Och det är just det som gör en Rolls-Royce så speciell: omsorgen om detaljerna. Till exempel är taket i testbilen faktiskt en himmel med otaliga stjärnor som bildas av LED-lampor. Till och med tanklocket och nyckeln är konstverk i sig! Som vanligt hos Rolls-Royce känns metallen i de olika rattarna och reglagen så fin att man känner en viss tillfredsställelse när man använder dem (eller bara leker med dem när man egentligen inte behöver det!).
Utrustning
Cullinan introducerades 2018. Ändå har utrustningen inte uppfattats som föråldrad 2023. Cullinan har alla de aktiva och passiva säkerhetsfunktioner som finns i omlopp. Dessutom ingår mörkerseende kamera, Wi-Fi hotspot och kameror runt om i utrustningen.
Endast infotainmentsystemet verkar föråldrat vid första anblicken. Skärmen är ovanligt liten, menydesignen är rent av konservativ och vissa funktioner är långsamma att svara på. Ändå lämnar funktionaliteten lite att önska. Skulle den göra det finns stöd för Apple CarPlay och Android Auto. Ljudsystemet har ett tätt, klart och kraftfullt ljud. På högtalarna står det bara "Bespoke audio" och tillverkaren avslöjar inte vem som är leverantör av detta öronsmickrande system. Att döma av ljudet misstänker Autozine Naim.
Köregenskaper
Under de första kilometrarna är Cullinan en direkt skrämmande bil. Motorhuven är så stor och lång att den på andra stora SUV:ar ser ut som frimärken. Dessutom gör den stora ratten, de stora sätena och den fördröjda responsen på alla kommandon att allt med Cullinan känns extra-extra-stort.
Men gradvis avslöjar Cullinan sin sanna natur. Allt handlar om tystnad och komfort, och Rolls-Royce gör allt för att maximera avståndet till omvärlden. Cullinan är inte långsam på att reagera, utan försöker mjuka upp och underlätta allt! Medan andra stora SUV:ar ger en enorm känsla av kraft, betonar Cullinan storslagenhet. Och det i sin tur säkerställer att Cullinan erbjuder extraordinär komfort. Bilar i premiumsegmentet ger i allmänhet en sådan sinnesro att passagerarnas hjärtfrekvens sjunker, men Cullinan tar detta ännu längre.
Om det blir en sportig körning reagerar karossen först motvilligt, sedan blir den stabil och väghållningen är verkligen bra. Något liknande gäller för ett nödstopp: efter en kort tvekan är bromsarna starka och effektiva. Trots de styrande bakhjulen är vändcirkeln enorm.
Motor
Ett annat kännetecken för Rolls-Royce: att alltid välja det bästa av det bästa. Det är därför Cullinan drivs av en 6,7-liters dubbelturboladdad V12-bensinmotor. Den generösa effekten (571 hk / 850 Nm) används inte för att sätta sprintar, utan för att köra med stor lätthet.
Vid acceleration hörs ett mullrande ljud på avstånd, liknande avlägsna åskväder. Vid konstant hastighet är motorn, däcken och drivvinden praktiskt taget ohörbara. Endast när vinden kommer exakt från fel håll kan ett lätt prasslande ljud ibland höras nära sidospegeln. Endast vid full gas gör sig V12:an hörd och då är denna jätte förvånansvärt pigg. De som har bråttom kommer inte på något sätt att bli besvikna, men den här bilen är avsedd för avslappnad touring.
Trots sin enorma kraft är motorn fortfarande Cullinans svagaste punkt. Faktum är att Cullinan har ett CO2-utsläpp på 341 gram per kilometer och testförbrukningen uppgick till 20 liter per 100 km trots en övervägande lugn körstil. Men med mycket enklare medel erbjuder den genomsnittliga elbilen samma smidighet och presterar med samma lätthet.
Sport Utility Vehicle
Med motorns överlägsenhet, chassits ultimata komfort och omsorgen om detaljerna är Cullinan en äkta Rolls-Royce. Men det gör den inte till en SUV! Därför kan luftfjädring användas för att tillfälligt öka markfrigången. Elektroniken kan aktivt styra fyrhjulsdriften för att bibehålla greppet i alla typer av terräng. På så sätt kan luftfjädringen trycka ner enskilda hjul när de riskerar att tappa greppet.
Dessutom: även i terräng är Cullinan en äkta Rolls-Royce. Det är sant att du kan känna mekanikerna arbeta hårt, men lugnet bibehålls alltid.
Slutsats
Lyckas Rolls-Royce Cullinan kombinera mode och tradition? Ja, det gör den! Rolls-Royces första SUV lever upp till märkets engagemang för perfektion, detaljrikedom och värdighet. Jämfört med märkets traditionella sedaner ger Cullinans höga sittplatser en ännu mer storslagen känsla.
Det höga sätet, tillsammans med det extra utrymmet och terrängegenskaperna, gör också Cullinan till ett äkta terrängfordon. Rolls-Royce sätter sin egen prägel på detta genom att erbjuda ännu mer tystnad och komfort jämfört med andra stora och lyxiga SUV:ar, även i terräng.
Men när man tittar på priset är Cullinan verkligen inte fyra eller fem gånger bättre. En del av priset ligger i namnet och anpassningen. Och då återstår modekomponenten. Den sofistikerade nivån gör det tydligt att Cullinan är mycket mer än en massproducerad bil och det får den att kännas privilegierad. Slutligen, "Inspired by Fashion Re-Belle" kombinerar Rolls-Royces traditionella värderingar med en djärv, moderiktig inriktning.
- Ultimat komfort
- Faktiskt lämplig för terrängkörning
- Oändliga möjligheter till personalisering och uppmärksamhet på detaljer
- V12 är gammaldags
- Infotainmentsystem med liten skärm
- Bakdörrar som öppnas mot färdriktningen mindre användbara på grund av förekomst av B-stolpe