Publiceringsdatum: 14 mars 2024
Renault Scenic
Biltest

Renault Scenic

En ny generation för en ny generation

Biltest - Scenic var tidigare hjärtat i Renaults erbjudande. Den medelstora familjebilen var extremt framgångsrik tack vare sin balans mellan innovation, funktionalitet och pris. Men gradvis blev modellen mindre och mindre innovativ och till slut försvann den rymliga bilen från sortimentet. Men nu är Scenic tillbaka! Denna nya generation riktar sig till och med till en helt ny generation...

Förbättringar kan komma i små eller stora steg. När ett befintligt koncept och en befintlig teknik vidareutvecklas blir resultatet en förbättrad men ändå välbekant produkt. Detta gör det möjligt för en tillverkare att behålla befintliga kunder. När ett nytt koncept och ny teknik väljs blir resultatet inte längre en förbättrad utan en bättre produkt. Med nya Scenic vänder sig Renault till den moderna familjen som söker en lika modern transport.

Renault Scenic

Och därför har varje del tänkts om! Scenic är alltså inte en ren SUV eller MPV, utan en bil som kombinerar det bästa av många former. Från en SUV har Scenic den höga, robusta nosen och den långa motorhuven. Den saknar dock den extra markfrigång eller det utrymme i hjulhusen som en SUV har. Resten av karossen har de grundläggande formerna från en halvkombi, men är större. Renault har medvetet valt att inte delta i den eviga tävlingen om att erbjuda en modell som är större än den andra. Med en längd på 447 cm är Scenic genomsnittligt stor för en bil i sitt slag.

Utrymme

Scenic är endast tillgänglig som elbil och därför kan de fördelar som tekniken erbjuder utnyttjas till fullo. Ändå har man inte valt en kort motorhuv för att få en större kupé. I själva verket hävdar Renault att saker och ting kan göras annorlunda. Enligt Renault är det hjulbasen och hjulens placering i förhållande till pedalerna som avgör det inre utrymmet. Det är därför Scenics hjul är på de extrema hörnen. En annan stor skillnad är att Scenic är lägre än en SUV och inte tvingar passagerarna att sitta upprätt för att utnyttja höjden. Istället sitter Scenic-föraren något lägre, som i en traditionell kombi. Detta har fördelen att Scenic blir lägre, vilket gör en bil mer bränsleeffektiv och tystare.

Renault Scenic
Renault Scenic

Trots den relativt låga konstruktionen är huvud- och benutrymmet i framsätet bra. Faktum är att utrymmet bak är så bra att Scenic kan konkurrera med familjebilar som är en storlek större! De bakre passagerarna har ett armstöd som också kan fungera som mugghållare eller surfplattehållare. Eftersom all elektronik är samlad under motorhuven är även bagageutrymmet väl tilltaget. Därför finns det inget extra förvaringsutrymme under motorhuven. En annan nackdel: knappen för att låsa upp bakluckan sitter mycket lågt, så det finns risk för smutsiga händer när man trycker på den.

„inre utrymmet är jämförbart med en familjebil“

Utrustning

Det generösa innerutrymmet är också tack vare det speciella soltaket. Det traditionella panoramataket med skenor och solskydd har ersatts av en elektronisk panel som kan göras transparent eller mörkare med en knapptryckning. Detta har fördelen att det tar upp mindre utrymme (4 mm istället för det vanliga 3 cm takhöjd) och är lättare (3 kg istället för det vanliga 7 kg). Under provkörningen märktes det dock att detta är mindre effektivt än en gammaldags persienn, eftersom stark sol fortfarande kan skina in i ögonen.

Renault Scenic

Instrumentpanelen domineras av två skärmar som bildar en helhet. Infotainmentsystemet (ljud, kommunikation och navigation) är baserat på Android Mobile. När bilen utbyter data med Android kan Google Maps automatiskt planera in laddningsstopp om batteriladdningen inte räcker för att nå den angivna destinationen (obs: detta fungerar bara med Google Maps, inte med andra inbyggda navigationsappar som Waze). Den som av integritetsskäl eller andra skäl inte vill använda Googles Android kan stänga av den och använda sin egen smartphone som bilens hjärna via Apple CarPlay eller Android Auto.

Harman Kardons tillvalsljudsystem låter genomsnittligt, men den här tillverkaren har visat sig kunna mer i andra bilar. Ändå har Harman Kardon uppfattats som en stor förbättring jämfört med Bose, som Renault har samarbetat med fram till nu. Renault håller fast vid en sak: att manövrera ljudsystemet med en spak till höger bakom ratten. I och med detta finns det nu tre (!) spakar till höger bakom ratten, vilket orsakar förvirring i praktiken (t.ex. att sätta på vindrutetorkarna istället för att backa). Kan inte dessa ljudreglage flyttas till vänster?

Bra att veta: Renault lyckas allt bättre med att använda mer återvunna råmaterial och även göra bilen mer återvinningsbar. Med Scenic tar tillverkaren detta ett steg längre, med 24 % av råvarorna som kommer från begagnade material.

Renault Scenic

Elbil: teorin

Scenic erbjuder ett urval av två elektriska drivlinor. Basversionen har ett batteri med en kapacitet på 60 kWh, en 125 kW elmotor och en maximal laddningshastighet på 130 kW. Toppversionen har ett 87 kWh-batteri, levererar 160 kW motoreffekt och laddas med upp till 150 kW.

Eftersom all elektronik är samlad under motorhuven är laddningsanslutningen också placerad framtill på bilen. Därför tvingas föraren att parkera framåt. Tyvärr innebär det en större vändradie vid parkering och sämre sikt när man kör iväg. Mycket smart: batteriet har en speciell anslutning för en brandslang, som släcker en eventuell batteribrand inom 10 minuter.

Elbil: övningskörning

För detta test valde vi versionen med den starkaste motorn och batteriet med den största kapaciteten. Under gynnsamma väderförhållanden och med en måttlig körstil gav detta en förbrukning på 17,6 kWh per 100 km och en faktisk räckvidd på 603 km (fabriksspecifikation: 625 km). Förbrukningen är genomsnittlig, medan räckvidden är mycket stor för en bil i det här segmentet.

Renault Scenic

Eftersom Scenic är tänkt att vara en familjebil är gaspådraget mindre kraftfullt än hos vissa andra elbilar. Ändå är prestandan hos elmotorn på 220 hk / 300 Nm fortfarande bra. Jämfört med liknande bensindrivna bilar är Scenic E-Tech faktiskt mycket överlägsen när det gäller smidighet och prestanda. Energiåtervinningen kan ske i fyra steg, vilket gör att det nästan alltid går att köra med en pedal. Naturligtvis gör den eldrivna Scenic sitt arbete i tystnad.

Hantering

Scenic delar plattform och chassiteknik med Renault Megane E-Tech. Men Scenic är mer än bara en lång Megane. Plattformen har förlängts och breddats för Scenic. Detta ger inte bara mer innerutrymme, utan också en annan viktfördelning. Dessutom har fjädringen modifierats för att ge Scenic sin egen karaktär.

Jämfört med Megane E-Tech är den karaktären storslagen och ståtlig. Jämfört med elektriska SUV:ar är Megane däremot sportig och dynamisk tack vare sin lägre konstruktion och lägre tyngdpunkt. Från första stund ger Scenic en mer förtroendeingivande känsla än en SUV, och det av goda skäl. Väghållningen är utmärkt, vilket ger en säkerhet över genomsnittet. Tillsammans med den elektriska drivlinans tystnad körs Scenic verkligen som en bil av en ny generation.

Renault Scenic

Slutsats

Många tillverkare innoverar i små steg för att inte alienera sig från kunderna. Dessutom är inte alla redo för helelektrisk körning. För dem erbjuder Renault Austral, Rafale och Espace. För en ny generation familjer introducerar Renault nya Scenic!

Innovation börjar med konceptet. Renault väljer inte att erbjuda den största bilen i sitt slag. Eftersom Scenic endast finns tillgänglig som elbil kunde mycket utrymme sparas. Det inre utrymmet är jämförbart med en familjebil i det högre segmentet! Samtidigt gör de minskade yttermåtten Scenic mer ekonomisk och smidig. Scenic lyckas därför särskilja sig positivt inte bara från konventionella familjebilar, utan också från andra elbilar.

Utrustningen är modern och eldriften säkerställer goda prestanda, hög komfort och låga driftskostnader. Mervärdet ligger därför inte bara i utseendet eller tekniken, utan snarare i den unika kombinationen. Detta gör Scenic till en ny generation familjebilar för familjer i en ny generation.

plus
  • Lång räckvidd
  • Mycket rymlig, även i baksätet
  • Fördelaktiga köregenskaper tack vare relativt låg konstruktion
minus
  • Elektroniskt soltak dimrar otillräckligt
  • Många spakar på ratten orsakar förvirring
  • Smutsiga händer på grund av låg upplåsning av bakluckan