Renault Kangoo
En kort introduktion till en lång Kangoo
Ankomsten av en förlängd Kangoo (internt känd som "L2", för "längd 2") är inte överraskande nyheter eftersom den tidigare generationen också var tillgänglig med lång hjulbas. Som tidigare har den extra längden gynnat lastutrymmet helt och hållet. Således närmar sig denna skåpbil nu utrymmet för en buss: den långa Kangoo erbjuder 4,9 m3 lastutrymme jämfört med 5 m3 för en standard Trafic. Detta mäts dock "kreativt". Medan Trafic har ett enhetligt lastutrymme, måste Kangoo förlita sig på tricks.

Tricks
Kangoo finns som standard med en "sesam"-dörr, där B-stolpen är integrerad i sidodörren, vilket skapar en enorm lastöppning. Detta är dock inte möjligt med en lång hjulbas (bilen skulle "hänga"), så en annan smart uppfinning valdes. Den förlängda Kangoo finns tillgänglig med en baksits som enkelt fälls och sedan bildar en skiljevägg mellan förarhytten och lastutrymmet. Detta kräver bara två handgrepp och det hela känns stabilt och säkert (baksätet har säkerhetsbälten och gott om benutrymme).
Precis som i Kangoo standard är det möjligt att fälla upp framsätet och/eller förvara saker under det (inklusive laddningskablarna). Testbilen är utrustad med en "inside imperial". Metallöglor hänger från taket i lastutrymmet där till exempel hyllor kan placeras. Taket mellan framsätena är sänkt så att hela längden från bakdörrarna till vindrutan kan användas. Också mycket genomtänkt: den längre Kangoo har också längre sidodörrar, vilket gör lastning och lossning enklare.
Även om den förlängda Kangoo närmar sig utrymmet hos en buss som Trafic, är dess maximala lastvikt mycket lägre. I teorin ryms alltså två europapallar i Kangoo, men de får bara fyllas med lätt last som blommor. Den långa Kangoo är därför främst avsedd för paketleveranser och utvecklades till och med i samråd med posttjänster från flera länder!
Utrustning
När det gäller utrustning är det tydligt att Kangoo bara har funnits på marknaden under en kort tid, eftersom infotainment- och säkerhetsfunktionerna är moderna och kompletta. Under testet visade sig den virtuella innerbackspegeln (tillval) vara mycket trevlig. Eftersom ett kommersiellt fordon vanligtvis har blinda fönster, har placeringen av innerspegeln en display som visar bilder från backkameran. Dessutom har Kangoo stora ytterspeglar, så att karosseriet är lätt att överblicka.

Elbil
Precis som standardversionen av Kangoo finns även denna förlängda version tillgänglig som elbil. Drivlinan kommer från den mycket mindre Zoe, vilket antyder att prestandan och/eller räckvidden för denna stora Kangoo kommer att vara liten. Under provkörningen uppmättes dock en räckvidd på 290 km och prestandan är mer än tillräcklig. Dessutom är drivlinan fortfarande ett under av ingenjörskonst tillsammans med en traditionell dieselmotor. Kangoo Electric rör sig utan ansträngning, varefter accelerationen inte avbryts av växling (en elbil har i allmänhet 1 växel).
För att minska förbrukningen och göra körningen enklare kan tre steg väljas för att bestämma hur mycket hastigheten reduceras när gaspedalen släpps medan energiåtervinningen pågår. Vid maximal "återhämtning", som denna process kallas, behöver bromsen knappt användas och i de flesta fall är det möjligt att köra med en pedal. Delvis av denna anledning uppgick testförbrukningen med 2 personer och 150 kg last ombord till snygga 17,2 kW / 100 km.

Laddning kan ske med 7,4 kW vid en enkel hemmaladdare, räkna med 6 timmars laddningstid för att komma från 10 till 100%. Vid en offentlig laddstation är laddning med 11 eller 22 kW möjlig (beroende på vald version) och halverar laddningstiden. Snabbladdning kan göras med upp till 80 kW.
Köregenskaper
I praktiken märks lite eller ingenting av den långa hjulbasen. Särskilt när den är lastad har Kangoo en förlåtande karaktär med tonvikt på komfort. Medan den större Trafic närmar sig köregenskaperna hos en personbil, har Kangoo dem faktiskt. Det innebär bättre manövreringsförmåga, bättre sikt och enklare körning.

Slutsats
Vad har Kangoo med förlängd hjulbas att erbjuda jämfört med standardversionen? Mer lastutrymme och framför allt ett mycket smart delbart utrymme. Med det fällbara baksätet (tillval) förvandlas Kangoo på nolltid från en 4-sitsig bil med ett stort lastutrymme till en 2-sitsig bil med ett enormt lastutrymme. I det senare fallet närmar det sig utrymmet för en standardbuss, medan köregenskaperna är betydligt bättre.
Eftersom Kangoo är ny är dess utrustning och säkerhetsfunktioner moderna och kompletta. Elektrisk framdrivning minskar inte bara driftskostnaderna utan ger också mer bekvämlighet och komfort för föraren.
- Kör som en vanlig personbil
- Lägre kostnad och mer komfort med eldrift
- Stort lastutrymme, som även kan delas upp på ett smart sätt
- Passagerarsätet inte justerbart