Renault Clio
Mer mogen
När den femte generationen av Renault Clio introducerades 2019 såg den seriös och samtidigt roguish ut. Från 2023 ligger tonvikten ännu mer på dess mogna karaktär med en modern och självsäker look. Ikonisk är grillen med individuella element som alla reflekterar ljuset i lite olika vinklar och därför bildar ett fascinerande mönster.
Från och med modellår 2023 kommer en ny version kallad "Esprit Alpine" att finnas tillgänglig. Denna sportiga variant är baserad på stilen hos Alpine sportbilar. Till exempel ansluter en blank svart linje strålkastarna. Testbilen har en speciell nedre stötfångare och ramen till bredstrålande strålkastare har en grå finish. På de bakre stötfångarna finns nu luftintag som inte gör något för strömlinjen, men som får bilen att se större ut. Den blå lackfärgen är inte unik för Esprit Alpine, men passar den bäst.
Esprit Alpine
Som alltid är interiören mycket raffinerad för en kompaktbil. Materialen som används och kvaliteten på finishen är i nivå med Renaults större modeller. I Esprit Alpine har en touch av exklusivitet lagts till. Till exempel finns en diskret fransk flagga på instrumentpanelens högra sida. Sätena är ovanligt stora för en liten bil, vilket också ger Clio sittkomforten hos en större bil. För Esprit Alpine erbjuder dessa säten extra sidostöd.
Längden på sätet och utrymmet mellan sätena (stora vuxna sitter nästan axel mot axel) förråder fortfarande att Clio är en kompakt bil. Trots de stora framsätena är utrymmet i baksätet rimligt. Bagageutrymmet är genomsnittligt för en bil av denna storlek. Endast dörrfickorna är märkligt små och därför knappast användbara.
Bra att veta: Inredningstyget består till 60 % (65 % i Esprit Alpine) av Tencel. Istället för djurläder används från och med nu alltid veganläder. Dessa två enkla åtgärder minskar utsläppen under produktionen avsevärt.
Utrustning
I mitten av instrumentpanelen sitter en display med en diagonal på 7 eller 10 tum. Skillnaden mellan dessa displayer är mer än bara läsbarheten. Med den större skärmen följer en "större" dator som kan visa fler saker samtidigt. I testbilen har detta sällskap av ett Bose-ljudsystem. Detta har ett ulligt, rörigt ljud som inte uppfattades som trevligt sällskap, utan snarare som en störning. Under körningen sänktes därför volymen ytterligare och ytterligare.
Under provkörningen upplevdes de olika säkerhetsfunktionerna som återhållsamma och därför inte störande. Endast när det är absolut nödvändigt varnar elektroniken för fara.
Hybrid
I skrivande stund tillverkar Renault två hybridmotorer: en 1,2-liters turbo kombinerad med en elmotor och en 1,6-liters kombinerad med en elmotor. Clio är utrustad med den senare, äldre hybridmotorn. För modellåret 2023 har dock effekten ökats från 140 till 145 hk.
Det som inte har förändrats är ljudet. Vid inbromsning och utrullning omvandlas rörelseenergi till elektricitet, och ett distinkt visslande ljud hörs fortfarande under processen. Dessutom hörs det tydligt när bensinmotorn tar över från elmotorn. Under provkörningen användes därför eco-läget mycket. Då är samspelet mellan de två motorerna mer harmoniskt. Medan prestandan i eco-läget i andra bilar ibland är en besvikelse, presterar Clio Hybrid fortfarande bra även i ekonomiläget. Trots en krävande bana var testförbrukningen betydligt lägre än när Clio Hybrid först introducerades: 4,3 liter per 100 km (fabriksspecifikation: 4,2 liter per 100 km).
Köregenskaper
En mogen karaktär är inte komplett utan raffinerade köregenskaper. Det är därför Clio har en avancerad fjädring. Esprit Alpine har dessutom breda däck med stora fälgar (205/45R17). Därför är styrningen lätt men ändå exakt.
Även om Clio inte är utmanande eller sportig, märks det att gränserna är mycket långt borta. Detta säkerställer att Clio styrs lika kapabelt och raffinerat som en större bil.
Slutsats
Har Renault lyckats göra Clio ännu mer mogen för modellåret 2023? Ja, absolut. Men befintliga problem har ignorerats av varumärket. Hybriddrivlinan ger fortfarande ifrån sig ett irriterande visslande ljud och samarbetet mellan de två motorerna är mindre harmoniskt. Till och med något så enkelt som små dörrfickor har inte justerats.
Prestanda, köregenskaper och komfort säkerställer att även om Clio är kompakt så får den dig aldrig att vilja ha mer. Den verkliga skillnaden för modellåret 2023 ligger därför i designen. Den nya fronten ger ett mer moget intryck och utrustningen har moderniserats. Esprit Alpine-trimmen går till och med ett steg längre och garanterar exklusivitet.
- Utmärkt hantering
- Smidig och ekonomisk
- Storslagen och sofistikerad som en större bil
- Opraktiskt små dörrhyllor
- Bombastiskt, tröttsamt ljud Bose audiosystem
- Bensin och elmotor arbetar inte alltid harmoniskt tillsammans