Publiceringsdatum: 3 juni 2025
Renault Austral
Biltest

Renault Austral

Mognad

Biltest - Renault kom med rätt produkter vid rätt tidpunkt. Precis när efterfrågan på SUV:ar nådde sin topp hade Renault ett komplett utbud av Sports Utility Vehciles tillgängliga. Men alla dessa SUV:ar introducerades inte samtidigt och därför är Austral nu på väg att förnyas. Vad är det som har ändrats? Och hur meningsfullt är det?

I det kompletta utbudet av stadsjeepar från Renault är Austral den mellanstora modellen. Austral följdes av (förnyade) Captur, Espace och Rafale, och de har alla ett mer modernt utseende. Från och med modellåret 2025 kommer Austral också att ha Renaults moderna ansikte med den så kallade "diamantgrillen". I stället för lameller består grillen nu av diamantformade element, vilket ger den ett raffinerat utseende. För ett mer äventyrligt element har Austral nu synliga skyddskanter runt om. För att fullända det nya utseendet levererar Renault också en ny färg och "bleu naxos" som visas här ser bra ut på bilen!

Renault Austral

Bakljusen har överförts från den större Renault Rafale och även det har ansetts vara en förbättring. Strålkastarna använder sig av "LED matrix"-teknik. Detta möjliggör exakt kontroll av ljuskäglan och gör det möjligt att köra med helljus hela tiden i mörkret. För att undvika att blända mötande trafik dimmas inte hela ljuskäglan, utan bara det element som skulle hindra dem. Tidigare hade Austral 12 element, nu finns det 20 för ännu mer exakt kontroll av ljuskäglan.

Utrymme och utrustning

Föryngringskuren för modellår 2025 syftar till att göra Austral mer modern och högpresterande och därmed mer konkurrenskraftig. Därför har inte bara stilistiska element från den större Rafale antagits, utan till och med hela framsätena! Renault använder inte längre animaliska material (läs: läder) i sina bilar, och till och med alcantara i dessa nya säten är 60% återvunnet material. För detta test kördes bilen under lång tid och även då förblir sätena bekväma. Baksätena sitter på skenor och kan flyttas över ett avstånd på 16 cm. Trots de nya stora framsätena förblir huvud- och benutrymmet i baksätet bra delvis på grund av detta.

Renault Austral
Renault Austral

Från och med nu är Austral utrustad med en kamera riktad mot förarens ansikte. I många nya bilar skannar denna kontinuerligt förarens ansikte och avger ett larm om föraren inte tittar framåt. I slutet av 2025 kommer detta att vara obligatoriskt i alla bilar och från och med då kommer denna funktion också att aktiveras i Austral. För närvarande tjänar kameran ett helt annat syfte. Användare av bilen kan skapa en användarprofil baserad på en ansiktsskanning. Vid ombordstigning identifieras föraren, varpå sätena automatiskt justeras till rätt position, önskad temperatur väljs, favoritradiostationen ställs in och belysningen på instrumentbrädan får sin egen färg.

„Austral gör bättre poäng med dynamik än vissa sportorienterade märken med mycket dyrare bilar“

Observera att denna information är kopplad till en Google-profil och ur integritetssynpunkt är det inte alla som tycker att detta är önskvärt. Och när det gäller Google levereras Austral med ett ljud-, kommunikations- och navigationssystem baserat på Googles operativsystem Android. Detta fungerar mycket bra i praktiken, och alla med ett Google-konto har automatiskt tillgång till all data i bilen. I skrivande stund är Australs infotainmentsystem baserat på den numera kraftigt föråldrade version 12 av Android. På förfrågan avslöjar Renault att man avser att tillhandahålla uppdateringar under 5 eller 6 år. Hårdvaran sägs vara förberedd för detta nu. Efter den tiden kommer fler och fler applikationer att misslyckas eftersom protokollen för att kommunicera med servrar gradvis förändras och så småningom inte längre stöds. Detta gäller alla molnbaserade system som inte längre får uppdateringar, men Renault är helt beroende av Google medan andra tillverkare sköter utvecklingen själva.

Renault Austral

Hybrid

Prislistan innehåller fortfarande samma två motorer som när Austral introducerades 2022: en mildhybrid och en fullhybrid. Mjukvaran som styr motorerna har dock ändrats. För detta test kördes fullhybridvarianten. Trots förbättrad ljudisolering hörs det att motorn ger ifrån sig ett bullrigt, mullrande ljud, vilket drar ner intrycket av denna i övrigt vackra och högkvalitativa bil. Vid låga varvtal hörs motorn i bakgrunden; under en sprint är den trecylindriga motorn till och med mycket hörbar. Tack vare nya motorfästen är motorvibrationerna faktiskt mindre närvarande.

Prestandan och smidigheten hos hybriden på 200 hk / 205 Nm har inget att klaga på. I eco-läget är Austral tyst och bekväm eftersom elmotorn ofta hjälper till. Delvis tack vare den frekventa användningen av detta ekonomiläge kunde en förbrukning på 5,7 liter per 100 km uppnås på en krävande rutt. I sportläget blir responsen på gaspedalen mycket skarpare och Austral presterar bra. Särskilt sprinttiderna i låga hastigheter (40 till 60 km/h) förkortas märkbart. Tänk på att gasresponsen kan vara så skarp att passagerarna kan tycka att den sportiga karaktären är störande. Med en sportig körstil ökar förbrukningen till cirka 6,5 liter per 100 km.

Renault Austral

Hantering

Det bästa sparas till sist. De dyrare versionerna av Austral kommer med "4Control", eller fyrhjulsstyrning. Detta avgör bilens karaktär. Vid låg hastighet ger den mer manövrerbarhet. Eller snarare: mycket mer manövrerbarhet, eftersom Austral villigt ändrar kurs med minsta styrrörelse. Tack vare den avancerade fjädringen och de stora hjulen "svajar" Austral dock inte, utan förblir stabil. På dåliga vägytor kan Austral dock reagera nervöst eftersom bilen är så smidig. I de flesta fall fungerar denna kombination bra. Faktum är att Austral gör bättre poäng med dynamik än vissa sportorienterade märken med mycket dyrare bilar!

Vid höga hastigheter ger fyrhjulsstyrningen mer stabilitet. Detta ger sinnesfrid och gör det lättare att täcka långa sträckor.

Renault Austral

Slutsats

Vad är nytt med Renault Austral för modellåret 2025? Exteriören har fått en ny grill, en ny färg och nya strålkastare. Detta ger Austral ett mer raffinerat och premiumbetonat utseende. Komforten har förbättrats med större säten och bättre ljudisolering. Motorerna har fått en ny mjukvara som gör dem smidigare och ger färre växlingar. Detta fungerar, men det högljudda ljudet från hybriden på 200 hk förtar den annars goda känslan av bilen trots alla förbättringar.

De flesta av modifieringarna har uppfattats som förnuftiga förbättringar. Som ett resultat passar Austral inte bara bättre in i Renaults andra SUV:ar, utan kan också konkurrera bättre. Tidigare var Austral mycket stark inom vissa områden och bara medelmåttigt bra inom andra. Från och med 2025 blir helhetsbilden bättre, som om det var så Austral faktiskt var tänkt att vara. Så Austral har mognat för modellår 2025.

plus
  • Fina prestanda
  • Raffinerat utseende
  • Utmärkt hantering tack vare 4Control
minus
  • Rått motorljud
  • Android-användning väcker oro för integritet och långsiktig funktion