Renault Arkana
Modig i den urbana djungeln
Kombinationen av en SUV och en coupé är inte ny, och Arkana är inte heller ny! Faktum är att modellen redan introducerades i Ryssland för flera år sedan. Där var dess framgång större än Renault vågade förutspå, vilket är anledningen till att Arkana nu kommer till Europa. Den ryska Arkana var dock baserad på en enkel plattform (från bland annat Dacia Duster) och som inte uppfyller européernas krav på säkerhet och dynamik.
Rymden
Därför har Renault utvecklat en helt ny Arkana för Europa på en modernare plattform. Detta har sina fördelar, eftersom det är mycket svårare än det verkar att kombinera en SUV och en coupé. Den sluttande taklinjen begränsar utrymmet bakåt, medan en SUV köps för sin funktionalitet. Som en lösning har baksätena placerats lägre än framsätena. Därefter har vinkeln på ryggstödet och nackstöden valts så att de bakre passagerarnas huvud inte kommer nära bakluckans gångjärn (den lägsta punkten).
Och det är sant! Utrymmet bak i Arkana är jämförbart med utrymmet i en liknande SUV med en kantig kaross. Bakluckan är dock annorlunda: den är låg, men mycket djup. Eftersom bakrutan hänger ihop med bakluckan är bagageutrymmet mycket lättillgängligt.
Trots den mörka takbeklädnaden saknas den mysiga känslan som kännetecknar en coupé. Renault övertygar dock med en sportig och exklusiv känsla. Den "R.S. Line" som körs här har till exempel sportstolar som inte är franska fasta. Röda sömmar, kevlarmönstrade paneler och kromaccenter gör resten.
Utrustning
Arkanas utrustning är modern och komplett. En speciell egenskap är den upprättstående displayen för att hantera ljud-, kommunikations- och navigationssystemet. För Autozine är detta en viktig fördel, särskilt när man använder navigeringsfunktionen. Föraren vill trots allt veta hur vägen framför bilen utvecklas, inte vad som kan ses runt fordonet. Enligt den senaste trenden kan systemet användas som en surfplatta. Arkana förstår också talade kommandon, men med fasta nyckelord i en fast ordning.
Under testet fungerade alla funktioner som de skulle. Backkameran visade sig vara av stort värde i regn, eftersom Arkana inte är utrustad med en bakrutetorkare. På motorvägar blåser bakrutan rent automatiskt, men i staden är sikten bakåt i regn noll. Med tonkontrollen i neutralt läge och alla "ljudförstärkare" avstängda låter Bose-ljudsystemet acceptabelt. Uttrycket "high definition" är dock ren fantasi från Renaults marknadsavdelning, eftersom klarhet är just vad ljudsystemet saknar jämfört med ljudsystem från andra märken.
Prestanda och förbrukning
Renault vill skilja sig från andra SUV-coupéer med sitt pris. Därför har man inte valt en extremt kraftfull motor utan istället valt hybridteknik. Under huven finns en 1,6-liters bensinmotor och en elmotor. Batteriet som driver elmotorn laddas under körning, inbromsning och friktion. Därefter kan Arkana köra korta sträckor helt elektriskt. I regel drivs Arkana elektriskt i låga hastigheter och på bensinmotorn i högre hastigheter. Men när det behövs lite kraft kan bensinmotorn också stängas av på motorvägen och elmotorn tar över.
Samspelet mellan de två motorerna är smidigt och nästan omärkligt. Ibland gör bensinmotorn instinktivt för höga varvtal. Det är inte ett fel på automatlådan, utan ett tecken på att batteriet laddas extra snabbt. När batteriet inte laddas är bensinmotorn tydligt tyst och "surrar" nöjt i bakgrunden. Beroende på underlaget är däcken antingen väl eller måttligt hörbara. Tack vare den utmärkta strömlinjeformen är vindbruset vid körning i de flesta fall noll.
De två motorerna ger tillsammans 143 hk, vilket gör Arkana inte snabb utan smidig. När sportläget väljs är gasresponsen alert och bensinmotorn hörs mer eftertryckligt. Detta förbättrar inte prestandan, men tack vare showelementet känns bilen ändå snabbare. Oavsett vilket läge som väljs är bromsarna skönt bitande, vilket också bidrar till känslan av sportighet.
Under vårt test användes ekonomiläge och sportläge omväxlande. På en sträcka med motorvägar, inre vägar och stadstrafik låg testförbrukningen på exakt 5 liter per 100 km (i linje med broschyrens löfte).
Hantering av vägbanan
Arkana drivs av en så kallad "parallellhybrid" snarare än en "plug-in hybrid". Den senare ger teoretiskt sett mer kraft vid (ännu) lägre förbrukning. En plug-in hybrid är dock dyrare och tyngre. För att ge coupékänslan ville Renault ge Arkana en dynamisk karaktär och då är mindre vikt bättre. Därmed valde man en bakaxel som är trimmad för stabilitet, medan framaxeln är trimmad för komfort.
Styrningen är därför lätt men exakt. Samtidigt kommunicerar Arkana på ett utmärkt sätt med föraren, vilket gör att denna Renault känns mer tysk än traditionell fransk. Arkana lämpar sig inte bara för snabba kurvtagningar, utan bjuder till och med in till det! På grund av det höga sätet märks det alltid att Arkana är en SUV, medan fjädringen biter sig fast i kurvorna som en riktig coupé.
Slutsats
Renault är ett av de få märken som inte är premiumtillverkare som introducerar en SUV-coupé. Detta leder till två frågor: lyckas Arkana ge en exklusiv känsla? Och körs Arkana verkligen annorlunda än en traditionell SUV?
Arkana är mindre överdådig jämfört med en SUV-coupé av ett premiummärke. Dessutom ger kupékabinen inte den mysiga och trygga känsla som kännetecknar en coupé. Den sportiga klädseln kompenserar dock för en hel del, vilket gör att Arkana känns mer exklusiv än en vanlig SUV. Det är inte oviktigt att Arkana, trots alla prylar, är nästan lika rymlig som en konventionell SUV, även baktill.
Jämfört med de dyrare märkena har Arkana betydligt mindre effekt och därför är prestandan också lägre. Dess bitande bromsar och utmärkta väghållning gör den dock fortfarande sportig. Dessutom kan Arkanas lättare motor (hybridmotor) också ses som en fördel, eftersom detta bidrar till att göra Renault mer ekonomisk att köpa och använda. Så alla kan ta sig igenom stadsdjungeln på ett fashionabelt sätt!
- Distinkt design
- Utmärkt hantering
- Rymlig och praktisk
- Ingen vindrutetorkare bak