Publiceringsdatum: 19 mars 2019
Volkswagen T-Cross
Biltest

Volkswagen T-Cross

En förutsägbar överraskning

Biltest - De som väljer Volkswagen väljer en funktionell, välbekant och vettig bil. Särskilt kompaktmodellerna väljs med tanke på detta. En SUV (Sports Utility Vehicle) handlar däremot om utseende och upplevelse. Sådana bilar väljs mer med känslan. Hur utformar Volkswagen den kompakta SUV:n?

För att kombinera förnuft och känslor börjar Volkswagen med den mest rationella basen de har i huset: Polo. Med utgångspunkt i Polos chassi och teknik har Volkswagen utvecklat T-Cross. Men medan Polo är en konventionell och strömlinjeformad hatchback är T-Cross en hög och robust "crossover". Det betyder att T-Cross är mer en hög personbil än en lyxig terrängbil.

Volkswagen T-Cross

Dess linjer är lika eleganta och tidlösa som de andra Volkswagens, men det är stilen som gör T-Cross speciell. T-Cross kan till exempel utrustas med trendiga färger och det finns stylingpaket som ger bilen ännu mer karaktär. Testbilen är "Energetic Orange", kompletterad med orange fälgar och spegelskydd.

Interiör och utrymme

Invändigt fortsätter festen med orange accenter på instrumentbrädan och säten med orangefärgade kantareller. Observera att det handlar om detaljer och inte om rigorösa val. På så sätt är bilen speciell, men samtidigt lika förnuftig som vilken annan Volkswagen som helst. Det är vad T-Cross handlar om!

Volkswagen T-Cross
Volkswagen T-Cross

T-Cross är 10 cm högre än Polo och det märks på den något högre instegsnivån och det något högre sätet (597 mm över vägytan). Förvänta dig dock ingen mäktig SUV-känsla. Trots att motorhuven syns tydligt från ratten är sittplatsen och därmed upplevelsen som en mycket vanlig personbil. (Huvud)utrymmet framtill är utmärkt. Delvis av denna anledning märks det att nackstöden är alldeles för låga för att bidra till säkerheten. Inredningsspegeln är låg och bred, vilket ger för dålig sikt bakåt (Autozine rapporterade detta till ingenjörerna och Volkswagen överväger nu att montera en större inredningsspegel).

Eftersom T-Cross är byggd i höjdled kan passagerarna sitta mer upprätt, vilket ger bra utrymme i baksätet. Även med långa vuxna i framsätet har långa vuxna i baksätet fortfarande flera centimeter benutrymme kvar. Observera att detta beror på baksätets position. Det är på skenor och endast med baksätena i det bakre läget är benutrymmet i baksätet bra. Det utlovade bagageutrymmet på 455 liter uppnås dock endast genom att man skjuter baksätena så långt fram att det återstående benutrymmet bak är noll. För ännu mer lastutrymme kan baksätena enkelt fällas ner. Genom att även flacka passagerarsätet kan föremål som är över 2 meter långa transporteras.

Utrustning

Utrustningen i T-Cross är modern och Volkswagen har återigen lyckats hitta en balans mellan lättsamma och funktionella saker. Det finns till exempel mycket fokus på aktiv säkerhet (förebyggande av olyckor) och T-Cross kan bromsa självständigt vid fara och/eller göra mindre styrkorrigeringar vid behov. Under körning är det märkbart att dessa system är närvarande. Särskilt styrkorrigeringen ger ibland en knuff i rätt riktning lite tidigare än vad som är strikt nödvändigt, men detta är inte störande.

Volkswagen T-Cross

I basversionen har T-Cross traditionella analoga klockor med en liten svartvit skärm mellan dem för den inbyggda datorn. Som tillval finns en digital instrumentpanel som ersätter klockorna med en stor skärm. Fördelen med detta är att föraren väljer vilken information som ska visas hur och var. Observera att kartan för navigationssystemet visas antingen på den centrala skärmen eller på skärmen bakom ratten, men inte på båda samtidigt (något som kan göras på Volkswagens systermärken). Det valfria Beats-ljudsystemet har ett civiliserat men samtidigt kraftfullt ljud. Mycket praktiskt: T-Cross har 2 USB-portar både fram och bak (alltså 4 totalt).

Köregenskaper

Hur T-Cross körs beror i hög grad på vilken utrustning och motor du väljer. Med smalare däck styr bilen märkbart lättare och hela bilen känns till och med lättare. Med den 85 kW starka 1.0 TSI och 1.6 TDI kan man med en knapptryckning välja sportig, ekonomisk eller bekväm karaktär. Skillnaderna mellan de olika lägena är små. Ibland är det ändå skönt om bilen anpassar sig till situationen eller förarens humör. Fyrhjulsdrift eller ett terrängläge (på grund av justeringar av halkbekämpningen) är inte tillgängliga.

Volkswagen T-Cross

I alla fall märks det att T-Cross är en lång bil. Vid hastigheter över 110 km/h är det tydligt hörbart hur körvinden slår mot A-stolpen. Trots den styva fjädringen lutar T-Cross något vid kurvtagning, något som är helt främmande för Polo, som T-Cross bygger på. Bromsarna är mycket bitande, vilket kan kräva lite tillvänjning.

Motorer: bensin och diesel

För att minska kostnaderna använder Volkswagen standardiserade byggstenar vid utvecklingen av nya modeller. Dessa inkluderar motorer. Volkswagen arbetar hårt med elbilar, men T-Cross är en av de sista generationerna som fortfarande är utrustade med traditionella förbränningsmotorer. Bland dem finns den trecylindriga bensinmotorn 1.0 TSI som också finns i många andra Volkswagen-modeller.

Först kördes varianten med 115 hk/200 Nm. Den här motorn låter sig knappt höras och presterar med lätthet. Kopplingen griper mycket raskt och även det sätt på vilket motorn ivrigt bygger upp kraften gör att T-Cross känns snabbare än vad den faktiskt är. Samtidigt är det ganska märkbart att T-Cross är högre och tyngre än en vanlig hatchback. Endast med en extremt lugn och jämn körstil kan en förbrukning på 5 liter per 100 km uppnås på en enkel bana. Med en sportig körstil på en mer varierad sträcka kan du räkna med 6,7 liter per 100 km.

Volkswagen T-Cross

Samma 1.0 TSI-motor finns också tillgänglig med 95 hk/175 Nm. Den här har en annan turboladdare, en annan motorstyrning ("dator") och en i stället för två svänghjul. Det sistnämnda ger mindre jämn gång och mer motorljud. Samtidigt känns T-Cross 70 kW mycket smidigare än 85 kW-versionen, och trots att den enklare versionen måste arbeta hårdare (med en femväxlad i stället för en sexväxlad växellåda) är den lättare att köra mer ekonomiskt. På grund av dess livligare karaktär, lägre inköpspris och lägre körsträcka är T-Cross med 95 hk därför att föredra.

I ett senare skede kommer T-Cross även att finnas tillgänglig med en dieselmotor. Här märks det tydligt att Volkswagen lägger all sin energi på att utveckla elbilar, eftersom dieselmotorn i T-Cross är av den gamla skolan. 1.6 TDI släpper ut ett gammaldags spikrakt ljud, men samtidigt är den väldigt bestämd. Som sådan känns T-Cross diesel inte så mycket snabbare än den bensinmotoriserade versionen, men mer kraftfull.

Volkswagen T-Cross

Slutsats

Volkswagen presenterar T-Cross. Målet var att utveckla en bil som är roligare än en vanlig hatchback, men som samtidigt är lika förnuftig som vilken Volkswagen som helst. I det syftet har Volkswagen i stort sett lyckats. När det gäller förbrukning och hantering kan Volkswagen inte utföra några mirakel: dessa är inte lika bra som för en vanlig hatchback (läs: Polo), men är jämförbara med andra kompakta SUV:er.

När det gäller utrymme och utseende är T-Cross en riktig höjdare på alla sätt. T-Cross är praktisk, modern och funktionell. Medan stora SUV:er är tuffa och muskulösa är T-Cross lekfull och inbjudande. Det är inte så mycket i tekniken, utan främst i utseendet och inredningen. Och just den designen gör T-Cross roligare än en vanlig familjebil och ändå (nästan) lika förnuftig.

plus
  • Lyckad design
  • Modern teknik
  • Rymlig och praktisk
minus
  • Nackstöden är för låga
  • Körljudet ökar över 100 km/h
  • En pinsamt liten inredningsspegel