Polestar 2
Grönt ljus
Namnet "2" antyder att det fanns en "1" tidigare och det stämmer! Tidigare släpptes Polestar 1 i en liten serie, en exklusiv sportbil där märket visar vad de kan när det gäller design och teknik. Polestar 2 är den första modellen för allmänheten. Men "1" har satt tonen med minimalistiska linjer som varvas med raffinerade element, vilket skapar en helt egen stil. Den höga axellinjen får 2:an att se ut som en SUV, men i själva verket är det här en mellanstor hatchback som Polestar siktar in sig på affärssegmentet.
Plats
Interiören har samma minimalistiska stil som exteriören. Det är märkbart att många delar har tagits över från Volvo. Det är ingen tillfällighet eftersom Polestar är ett dotterbolag till Volvo. Det nya varumärket ger oss frihet att ta stora steg utan att riskera att göra de nuvarande kunderna främmande för oss. Inte oviktigt heller: med Polestar kan Volvo hoppa över återförsäljarna, för eftersom elbilar knappt behöver underhåll föredrar de att sälja konventionella modeller.
Trots att befintliga delar från Volvo delvis har använts har interiören utvecklats som om ett språng i tiden hade gjorts. Detta gäller inte bara designen utan även materialen. Testbilen har en "vegansk" inredning där inga animaliska produkter har använts. I möjligaste mån har återvunna råvaror använts. Detta är ibland märkligt, eftersom den traditionella glänsande metallen eller den fläckfria plasten inte används överallt. Man vänjer sig dock snabbt vid detta och i slutändan är materialvalet också en del av charmen med denna bil.
Utrymmet i framsätet är bra, men det är märkbart att sätena inte ger den välbekanta Volvokänslan. För att uppnå den avsedda sportiga karaktären väljer Polestar säten som inte omfamnar och skämmer bort så mycket som Volvo gör. Benutrymmet i baksätet är bra och huvudutrymmet är nästan tillräckligt. Detta beror på att baksätet är något högre än framsätena. Barnen kommer att uppleva detta som trevligt, eftersom det ger dem en bättre utsikt. Den här uppställningen är inte bara vald med tanke på de yngsta passagerarna. Batteripaketet är inte platt, utan ligger upphöjt under mittkonsolen och baksätet. På så sätt finns det mer plats för fötterna samtidigt som det inre utrymmet fortfarande är maximalt.
Bagageutrymmet är stort och lättåtkomligt eftersom bakrutan hänger ihop med den (elektriska) bakluckan. Förutom det traditionella bagageutrymmet finns det ett litet, grunt utrymme (35 liter) under det främre locket för förvaring av till exempel laddningskablar.
Android
Nästan alla funktioner styrs via den centrala displayen. Alla menyer är alltid så logiskt uppbyggda att det omedelbart framgår hur de fungerar. Användningen liknar inte bara en smarttelefon utan är faktiskt densamma eftersom Polestar har valt operativsystemet Android. Polestar har alltså sparat sig en hel del arbete, men i det här tidiga skedet är det tydligt att Android som operativsystem för bilar fortfarande är i sin linda. När det gäller navigering och musik (om den är på engelska) går allt bra, men det är allt.
Kommunikationen mellan bilen och Android lämnar mycket att önska och det är just detta samarbete som är mervärdet med ett inbyggt system jämfört med ett externt system (TomTom-box eller egen smartphone). Frågor om t.ex. trafiksituationen eller batteriets status kan inte besvaras. Här läser systemet information från webbsidor för departementet för offentliga arbeten eller energileverantörer. Den nuvarande versionen av Android i Polestar ger därför en känsla av att man pratar mer med en sökmotor än med en omborddator, och det borde vara tvärtom. Polestar meddelar att hårdvaran är klar och att en mjukvaruuppdatering kommer att ge den begärda funktionen senare. Bra att veta: systemet fungerar även utan Google-konto. De som är måna om sitt privatliv kan därför köra anonymt upp till en viss gräns. Harman Kardon-ljudsystemet är bra, men ljudet är mer kommersiellt än i andra bilar.
När det gäller säkerhet har nästan alla system övertagits från moderbolaget Volvo. När det gäller aktiv säkerhet (förebyggande av olyckor) är Polestar modern, men inte progressiv. Här har den svensk-kinesiska tillverkaren tydligt tittat på nykomlingar som har bränt fingrarna på självkörande funktioner. Polestar 2 kan därför hjälpa föraren, men märket är långt ifrån autonom körning.
Prestation
Två tendenser kan urskiljas i utvecklingen av elbilar. En av dem hävdar att ett litet batteri har tillräcklig kapacitet för daglig körning. Genom att välja ett litet batteri blir bilen lättare (bättre köregenskaper), mer ekonomisk och mindre miljöskadlig. Polestar tillhör den andra strömmen. För många köpare är 2:an deras första elbil, och ett stort batteri ger den bekymmerslösa och långa räckvidd som en bensinbil har. Dessutom har Polestar en sportig karaktär och den prestanda som hör till den kan bara uppnås med ett stort batteri.
En die sportieve inslag maakt de Polestar 2 zonder enige twijfel waar! Polestar heeft enige vertraging in de reactie op het stroompedaal gebouwd om de bestuurder tegen zichzelf te beschermen, want het vermogen is niet alleen groot (408 pk / 660 Nm) maar ook direct beschikbaar. Daarbij is de grip zo fenomenaal, dat het asfalt het eerder opgeeft dan de banden. Wanneer de Polestar 2 wordt geprovoceerd, schiet deze Zweed er vandoor met een brutaliteit en venijn waar veel sportwagens geen antwoord op hebben. Of het nu gaat om de sprint vanuit stilstand of van 100 naar 120 km/u, de Polestar 2 reageert altijd met een overmacht en brutaliteit die met een verbrandingsmotor vrijwel ondenkbaar is.
Het onderstel weet al dit geweld moeiteloos te verwerken. In dit opzicht is duidelijk merkbaar dat Polestar ooit is ontstaan als motorsport-tak van Volvo. Het koetswerk is zeer stug en het gewicht is evenredig verdeeld over de voor- en achterwielen. Tel daarbij op dat het zwaartepunt laag ligt en het is logisch dat bochten domweg geen indruk maken. De Polestar 2 overtuigt absoluut als sportief model en biedt zelfs een mate van rijplezier die met een auto met verbrandingsmotor voor onmogelijk wordt gehouden. Toch kan Polestar één ding niet verhullen: bij een noodstop is de auto merkbaar zwaar (ondanks de Brembo-remmen op de hier gereden "Performance"-uitvoering).
Förbrukning och räckvidd
Trots sin enorma sprintkraft lämpar sig Polestar 2 lika lätt för en lugn körstil. I det här fallet erbjuder 2:an alla fördelar med en elbil: mycket flexibilitet och lite körljud. Testföraren hörde regelbundet ett visslande ljud från elmotorn, men hur irriterande sådana högfrekventa ljud är beror på den enskildes hörsel. Föraren kan välja hur lätt eller tung styrningen ska vara. Föraren kan också välja att låta bilen rulla ut när han eller hon släpper den elektriska pedalen eller att låta den hålla tillbaka mycket kraftigt (och på så sätt återvinna energi). I det senare läget kan bilen köras med bara en pedal och under testperioden var detta det bästa alternativet.
Testkörningen bestod huvudsakligen av motorvägskörningar, där sprintkraften användes regelbundet. Detta resulterade i en genomsnittlig energiförbrukning på 19,5 kWh/100 km. Enligt WLTP-testmetoden kan Polestar 2 köra 470 km med fullt batteri. Under det här testet var den strax under 400 km. Laddning kan ske i hög hastighet (150 kW DC eller 11 kW AC), så Polestar 2 är också lämplig för intensiv användning och körning på långa sträckor.
Slutsatser
Kommer Polestar att erövra marknaden med "2"? Ja, efter en provkörning är alla ljus gröna! Polestar utnyttjar maximalt alla fördelar som en elbil har att erbjuda. Polestar 2 är snabbare, bekvämare, renare och mer ekonomisk i drift än en bil med förbränningsmotor. Tack vare det stora batteriet och möjligheten till snabbladdning är vardagen i Polestar 2 enkel och bekymmersfri.
Polestar har tittat noga på konkurrenterna och gör därför inte samma misstag. Tack vare moderbolaget Volvos erfarenhet har man lagt stor vikt vid säkerheten, byggkvaliteten är god och det finns ett stort servicenätverk. Det första exemplet som kördes här hade många fel och brister i Android-programvaran. Tack vare en väl genomtänkt utformning av hårdvaran kan alla dessa problem dock lösas med programuppdateringar inom en (snar) framtid.
Polestar är slutligen en vinnare med sin egen karaktär. Tack vare en unik blandning av minimalism och förfining lyckas Polestar 2 sticka ut på ett positivt sätt från det befintliga utbudet.
- Sublime väghållning
- En distinkt, förstklassig image
- Snabbt, bekvämt och utsläppsfritt
- Visslande ljud från elmotorn
- Märkbart tung när du bromsar hårt
- Android-integration är fortfarande i sin linda