Polestar 1
En ny stjärna på himlavalvet
Det är ingen hemlighet: Polestar är Volvos exklusiva undermärke. Många märken har numera ett undermärke för exklusiva modeller eller elbilar, och Volvo ansluter sig till dem. På så sätt har man en chans att börja med ett rent blad. Dessutom: eftersom elbilar kräver lite eller inget underhåll är återförsäljarna inte förtjusta i dem. Genom att inrätta ett nytt varumärke kan en biltillverkare sälja online och undvika konflikter med det befintliga nätverket. Samtidigt förhindrar det Volvo från att alienera befintliga kunder.
Design
För Polestar 1 skiljer sig mycket från Volvo! Den här första modellen från Polestar är en tvådörrars coupé med en helt unik stil. Medan kupéer i allmänhet imponerar med extravagant design går Polestar rakt emot detta med en minimalistisk stil som nästan höjer ett långfinger mot den etablerade ordningen. Med detta kommer Polestar att tilltala kunder som förvisso är intresserade av en exklusiv bil, men som inte gör det i första hand för att imponera på andra.
1 är inte bara annorlunda på utsidan, utan även på insidan är upplevelsen helt annorlunda jämfört med andra kupéer. Dessa har ofta en mörk och stämningsfull interiör. Polestar 1 går återigen rakt emot detta med ljusa toner och mycket glas. Det är inte bara glasytan som är stor, utan även glastaket och liksom de många finlirande detaljerna gör hela skillnaden. Till och med speglarna har glas till de yttersta kanterna, vilket gör den skillnad som Polestar strävar efter.
Rymden
Utrymmet i framsätet är tillräckligt stort, benutrymmet är till och med stort. Huvudsyftet med baksätet är att ha en ursäkt för den partner som har reservationer mot att köpa Polestar 1, eftersom utrymmet i baksätet är obefintligt. Därmed ger de elektriskt justerbara sätena ett så plågsamt långsamt utrymme i baksätet att potentiella passagerare snabbt faller ut.
Glöm inte att ta en titt i bagageutrymmet, eftersom det finns en speciell attraktion där. Traditionella sportbilar med mittmotor visar ibland upp sin kraftkälla som ett prydnadsföremål bakom glas. I bagageluckan på 1:an visas de viktigaste anslutningarna till den elektriska drivlinan på liknande sätt bakom glas. För Autozine är detta ett fantastiskt fynd och ett bevis på att konstruktörerna verkligen har passion för sin produkt.
Utrustning
Släktskapet med Volvo framgår tydligt av instrumentbrädan. Alla knappar, spakar, klockor och den centrala displayen är hämtade direkt från Volvo. Layouten och kontrollerna liknar också Volvos. Det sublimt klingande ljudsystemet från Builders & Wilkins ingår och passar perfekt till bilen. Det är överlägset, men aldrig skrikigt eller påträngande. Integrationen med Apple Carplay lämnar något att önska i praktiken. Det inbyggda navigationssystemet vägrar till exempel att ge service när en telefon med Apple Carplay är kopplad. Det är också svårt att få systemet att navigera med telefonen och samtidigt spela upp ljud från DAB+-radion.
Eftersom Polestar är ett undermärke till Volvo är säkerheten också en central fråga för Polestar. Ändå är det märkbart att antalet halv-självkörande funktioner är begränsat. Detta gör det tydligt att Polestar 1 har varit under utveckling under lång tid och därför inte kunde ta del av den allra senaste tekniken från moderbolaget.
Plug-in hybrid
Polestar fokuserar på elbilar, men av praktiska skäl är denna första modell en plug-in hybrid. Genom att välja hybriddrift kunde fler av Volvos standardkomponenter användas. Batteripaketet och elmotorerna är dock unika för Polestar. Här har man valt en uppställning där förbränningsmotorn driver framhjulen och elmotorerna driver bakhjulen. Observera pluralformen: varje bakhjul har sin egen elmotor. På så sätt kan exakt rätt mängd kraft skickas till varje hjul under varierande förhållanden för optimal prestanda och maximalt grepp.
Officiellt har Polestar 1 en räckvidd på 125 km (WLTP) i helt elektriskt läge, vilket är en exceptionellt lång sträcka för en plug-in-hybrid. Under testet kunde den sträckan faktiskt köras elektriskt. Det är anmärkningsvärt att elmotorerna är hörbara och producerar ett lågt, industriellt ljud. Detta skiljer sig mycket från det surrande eller lätt visslande ljud som andra elbilar ger ifrån sig (när de låter). Detta ljud är inte distraherande, eftersom det faktiskt sätter en spännande ton.
Polestar 1 är en av de få plug-in hybriderna som också kan snabbladdas. Ett lunchstopp under testet räckte alltså för att ladda batteriet till 80 %. Detta gör det enkelt att ladda regelbundet och därmed köra elektriskt så mycket som möjligt. Delvis av denna anledning uppgick testförbrukningen till 0,9 liter per 100 km; nästan hela testkörningen skedde elektriskt.
Prestanda
Den utlovade kraften på 609 hk/1 000 Nm är inte särskilt märkbar till en början. Detta beror på att den bara är tillgänglig när alla motorer går samman. I elektriskt läge är effekten betydligt lägre. Då är Polestar 1 mjuk, bekväm och smidig men på intet sätt livlig eller överlägsen. Den här elbilen måste göra märkbara ansträngningar för att flytta sin egen vikt (2,4 ton!).
För att kunna utföra detta ska dynamiskt läge väljas så att alla motorer är i standby-läge. Då utnyttjar elektroniken perfekt det sätt på vilket de olika motorerna utvecklar sin kraft (elkraft från låga varvtal, bensin ökar så fort förbränningsmotorn får ett varvtal). På detta sätt är responsen på gaspedalen jämn och 1:an har en enorm kraft. Precis som elmotorn har ett speciellt ljud har bensinmotorn också ett udda ljud, nämligen ett spännande mullrande.
När all kraft frigörs är den så överväldigande att alla fyra hjulen desperat söker efter grepp. Särskilt på våta vägar är det därför viktigt att hantera gaspedalen med försiktighet. Alltid måste elektroniken arbeta märkbart hårt för att hantera kraften. Vid en nödstopp är det återigen märkbart att Polestar 1 är tung. Bromsarna är mycket starka, men däcken kämpar för att ge det nödvändiga greppet vid inbromsning från hög hastighet.
Hantering av vägbanan
Även i hanteringen är det uppenbart att detta är en tung bil, vilket gör Polestar 1 mycket mindre smidig än en traditionell sportkupé i denna prisklass. Styrningen ger tillräcklig återkoppling, men just därför är det ganska påtagligt att en styrrörelse inte omedelbart får den här överviktiga coupén att ändra kurs. Vid kurvtagning är 1:an fint balanserad, men biter aldrig ivrigt i asfalten som sportbilar gör.
I vardagligt bruk utmärker sig Polestar 1 positivt på grund av sin storlek. Den är varken för stor eller för liten. Bredden är också begränsad (ett välkänt "problem" i det här segmentet) och det, tillsammans med den överskådliga karossen, gör Polestar 1 bekymmersfri att köra.
Polestar 1 är därför framför allt en bil att njuta av i lugn och ro. Den vackra kupén är som en bekväm kokong och i elektriskt läge kan man njuta av det kristallklara ljudet från ljudsystemet fullt ut. Det är detta som Polestar 1 är gjord för: att köra långt i lugn, komfort och skönhet.
Slutsats
Är Polestar 1 mer än bara den nya stjärnan i Volvos nya undermärke? Även efter en omfattande provkörning är den frågan svår att besvara. Den största tveksamheten gäller drivlinan. Den som vill förnya sig föredrar att göra det rätt första gången och sedan välja den mest avancerade tekniken. För priset på Polestar 1 är det möjligt att leverera en helelektrisk bil som har lång räckvidd, väger lika mycket och presterar ännu bättre. Å andra sidan är plug-in-hybriden ett säkert val eftersom den kombinerar fördelarna med elektrisk körning med det bekanta och bekymmerslösa med en bensinmotor.
När det gäller design och upplevelse har Polestar 1 verkligen lyckats. Polestar ger en helt egen tolkning av fenomenet drömbil och når en målgrupp som inte lockas av traditionella kupéer eller sportbilar. Polestar är överlägsen på många sätt, men väljer samtidigt en förpackning som utstrålar en oöverträffad blygsamhet och värdighet. Med det är tonen satt och kommande modeller kan glänsa.
- Bra utformning
- Snabbt, bekvämt och ekonomiskt
- Exklusiv och privilegierad känsla
- Märkbart tunga
- Ingen helt elektrisk bil