Publiceringsdatum: 7 juli 2024
Peugeot 5008
Biltest

Peugeot 5008

Toppmodell

Biltest - 5008 är Peugeots toppmodell. Den rejäla SUV:en får automatiskt den klassificeringen eftersom den är Peugeots största och dyraste modell. Men egentligen måste titeln "toppmodell" förtjänas genom talang och skönhet. Har nya 5008 också de egenskaperna?

När det gäller skönhet råder det ingen tvekan. Peugeot har utvecklat en ny stil och tillämpar den på alla modeller med stor framgång. Stilen är en blandning av flödande linjer och skarpa veck som skapar en harmonisk och modern helhet. Det som gör Peugeots stil unik är de många raffinerade detaljerna. Grillen med det utsvängda mönstret är det finaste exemplet.

Peugeot 5008

iCockpit 2.0

Interiören är minst lika vacker med vävt tyg istället för plast på en bakgrund med ett delikat mönster av många upplysta element. Detta är särskilt behagligt för ögat i mörker (färgen är justerbar). 23% av 5008:ans vikt består av återvunnet material.

Förutom den utåtriktade showen erbjuder 5008 också innovation i form av "iCockpit". Hos Peugeot har detta under många år representerat en förarhytt med en liten ratt där föraren sitter mer runt än bakom för maximal kontroll över bilen. Eftersom ratten är så liten sitter klockorna på rattstången så att de hamnar i förarens synfält och därmed blir lättare att läsa av.

Peugeot 5008
Peugeot 5008

Som sig bör i en premiummodell är 5008 den första Peugeot som har en ny version av iCockpit. Från och med nu har rattstången en display som sträcker sig från bakom ratten till halvvägs upp på instrumentbrädan. Enligt Peugeot har detta fördelen att mer information blir lättare att läsa. Under testet upplevdes det dock som störande eftersom det är för mycket information som visas. Lyckligtvis är skärmens layout i hög grad anpassningsbar (så det är inte bara ett val av fasta layouter).

På mittkonsolen finns en bred och tunn skärm med självvalsknappar för att snabbt hämta eller ställa in funktioner, de så kallade "iToggles". Jämfört med den tidigare generationens iToggles har den nya versionen större symboler och plats för tio virtuella knappar i stället för fem. Det krävs en del arbete för att ordna alla knappar och skärmar själv, men de anpassade reglagen efteråt är väl värda ansträngningen.

„Designen är distinkt och den utåtriktade framtoningen sker inte på bekostnad av användbarheten“

Infotainmentsystemet och de många säkerhetsfunktionerna fungerar alla som de ska, men är varken bättre eller sämre än genomsnittet. En ny funktion förtjänar ett särskilt omnämnande: under manövrering visas bilder från kameror runt omkring. Om man väljer bilden från en kamera som endast är placerad på sidan syns hjulen, vilket kan förhindra att fälgen skadar trottoarkanten.

Peugeot 5008

Utrymme

iCockpit ger en unik sittposition och därmed en helt annan upplevelse än i andra SUV:ar. Därmed är 5008 en av de få bilarna i sitt slag med sju (!) säten. Baksätet står på skenor och kan flyttas över 15 cm. Med baksätet i bakre läge är benutrymmet i baksätet utmärkt. Men benutrymmet i den tredje sätesraden är då noll. Det går att hitta en balans mellan benutrymmet i den andra och tredje sätesraden och då får sju (inte alltför stora) vuxna plats i 5008. Delvis tack vare det goda fotutrymmet i den tredje sätesraden (som ofta glöms bort!) Är 5008 något rymligare än andra sjusitsiga bilar i den här storleken.

Även när den tredje sätesraden används finns bagageutrymme kvar för två vagnar. Mycket smart: under den tredje sätesraden finns ett utrymme (80 liter) för bl.a. laddkablar. Tips: Beställ lådan som tillval för enklare förvaring och hämtning.

Elektrisk bil

5008 finns som hybridbil, laddhybrid och helt eldriven bil. Eftersom Peugeot förväntar sig mest av den eldrivna "E-5008" har den satts i produktion först. Beroende på vilken version som väljs har E-5008 ett batteri med standardkapacitet (73 kWh) eller extra kapacitet (96 kWh), två- eller fyrhjulsdrift. För detta test kördes basversionen: "Standard Range, Single Motor".

Peugeot 5008

I standard- och ekonomiläget är E-5008 återhållsam och dess karaktär är tydligt inställd på passagerarkomfort. Endast i sportläge visar E-5008 lite mer karaktär, men även då verkar elektroniken skydda föraren från sig själv. Även när gaspedalen är djupt nedtryckt bygger kraften besvikande lugnt. Det är bara genom att hålla pedalen stadigt nere mot golvet som hela effekten på 213 hk slutligen frigörs. Men då märks det fortfarande att motorn måste arbeta hårt för att få den rejäla vikten i rörelse.

Spakar bakom ratten styr hur mycket energi som återvinns och hur mycket E-5008 bromsar när man släpper gasen. Även här ger elektroniken en viss fördröjning, vilket är bekvämt för passagerarna och en besvikelse för sportiga förare. I stadskörning och under gynnsamma väderförhållanden uppgick testförbrukningen till 14 kWh per 100 km. På en sträcka på över 300 km med stadstrafik och motorvägar uppgick den genomsnittliga testförbrukningen till 16,5 kWh per 100 km, vilket är lågt för en bil som denna. Det resulterade i en faktisk räckvidd på 502 km.

Peugeot 5008

Köregenskaper

Som det anstår en elbil, och dessutom en premiummodell, är E-5008 mycket tyst. Starka vindar kan ibland kännas i ratten, men är ändå inte hörbara. Det är bara på dåliga vägbanor som däcken hörs tydligt.

När det gäller väghållning, viktfördelning eller fjädringskomfort är E-5008 en mycket genomsnittlig bil. Precis som de flesta andra elbilar är den stabil och ståtlig tack vare sin höga vikt och låga tyngdpunkt. Det som gör 5008 speciell är återigen iCockpit. Tack vare den lilla ratten räcker det med en liten handledsrörelse för att styra en sväng. I standardlägen gör detta bilen mer smidig; i sportläge gör det E-5008 mer dynamisk.

Peugeot 5008

Slutsats

På grund av sin storlek och sitt pris är 5008 naturligtvis Peugeots flaggskeppsmodell. Men förtjänar den stora SUV:en den titeln tack vare sina kvaliteter? Ja, det gör den definitivt. Som det anstår en toppmodell presenteras ny teknik för första gången på 5008. Den viktigaste av dessa är den nya versionen av iCockpit. Den visar mer information i förarens synfält och displayen kan anpassas i stor utsträckning. Här utmärker sig den genomtänkta ergonomin, som gradvis kommer att hitta sin väg in i de andra modellerna.

Jämfört med konkurrenterna har 5008 en unik karaktär. Designen är distinkt och den utåtriktade framtoningen sker inte på bekostnad av användbarheten. Tvärtom är 5008 en sjusitsig bil som dessutom är något rymligare än andra sjusitsiga bilar i samma storlek. 5008 finns som hybrid, plug-in-hybrid och helt eldriven bil. Peugeot utnyttjar väl de möjligheter som elektrisk körning erbjuder (tyst, snabb, effektiv, gasbromsning). Hanteringen är genomsnittlig, men iCockpit ger fortfarande en annan upplevelse.

Kort sagt: vacker, genomtänkt och originell. Det är vad som krävs för att få titeln "toppmodell"!

plus
  • Mycket rymlig
  • Utmärkande design
  • Överlägsen känsla tack vare iCockpit
minus
  • Fördröjning vid acceleration och regenerering
  • Mängden information på den centrala displayen kan vara överväldigande