Publication date: 10 mars 2022
Peugeot 308
Biltest

Peugeot 308

Kan inte uttryckas i siffror

Biltest - "Dåliga bilar tillverkas inte längre" är en fras som används för att klargöra att det strängt taget inte spelar någon större roll vilken bil man väljer. Denna populära visdom bortser dock från en sak: en bil måste passa den individuella smaken. Därför handlar den tredje generationen av Peugeot 308 om mycket mer än bara siffrorna.

På tal om siffror är "namnet" fortfarande förvirrande. En gång i tiden följde siffrorna varandra på Peugeot. Efter 306 kom 307 och sedan 308. Men med 308 har märket slutat räkna av oklara skäl, och därför är föremålet för det här testet den tredje generationen av 308. Det är tydligt att Peugeot mer än någonsin tidigare betonar designen.

Peugeot 308

Fronten är mycket skarpare än tidigare och därför har 308:an ett mycket modernare utseende. Peugeot väljer inte flytande eller hårda linjer, utan snarare linjer som ger karaktär. Lägg till exempel märke till den subtila linjen ovanför hjulhusen, som gör att bilen verkar bredare och att all kraft verkar vara riktad mot fronten. Baktill verkar alla ledningar samlas och det är som om de håller ihop bilen i en fast knut. Det är bara en detalj, men 308 är den första Peugeot som bär märkets nya logotyp, vilket också ger ett mycket annorlunda utseende.

Plats

Som alla nya Peugeot modeller skiljer sig 308 från andra märken med "iCockpit". Precis som i en sportbil tvingas föraren in i en aktiv position bakom en liten ratt. Detta ger mycket bättre kontroll över bilen och en bättre överblick över mätinstrumenten. Mätinstrumenten sitter inte bakom ratten utan ovanpå rattstången och tack vare den lilla ratten är sikten inte skymd. Det kan ta lite tid att hitta en bra sittställning i iCockpit, men så småningom kommer både långa och korta förare att hitta en idealisk sittställning. iCockpit är i sig själv en anledning att välja Peugeot!

Peugeot 308
Peugeot 308

Nytt är också den fristående, framträdande 10-tumsdisplayen som verkar flyta över till knapparna under den. Peugeot kallar detta för "iToggles". De olika menyerna är uppbyggda på samma sätt som i mobiltelefoner och precis som i en mobiltelefon kan man enkelt bläddra mellan de olika alternativen ("swipe"). Alternativt finns det en smart assistent som accepterar fritt formulerade, talade kommandon. Den är verkligen inte lika smart som assistenten i en smartphone, men så länge som ämnet för konversationen angår bilen fungerar allt ganska bra. För att göra systemet smartare i framtiden kan programuppdateringar skickas till bilen "over the air".

Motorer

Peugeot 308 finns med traditionella bensin- och dieselmotorer, samt en plug-in hybrid och till och med en helt elektrisk version. För det här testet körde vi först en konventionell kraftkälla: 130 hk/230 Nm "1.2 PureTech" med manuell växellåda. Denna kraft är mer än tillräcklig, men i jämförelse med de numera vanligare motorerna med elektrisk assistans (hybrid) lämnar smidigheten något att önska. Växellådan är lätt och effektiv, men den är också föråldrad i förhållande till alla dagens elektriska och halvelektriska bilar.

Därför kördes den 180 hk/360 Nm starka plug-in-hybriden (det finns även en 225 PS-version). Den här bilen är helt elektrisk under de första 60 kilometerna och erbjuder sedan mer lugn och ro än den bästa bensinmotorn. Trots den aktiva kraftkällan är 308:an exceptionellt tyst och kan konkurrera med bilar från ett högre segment. När batteriet är nästan tomt arbetar bensinmotorn och elmotorn tillsammans för att driva bilen. Det är knappt märkbart när man byter från en strömkälla till en annan.

Peugeot 308

Hur ekonomisk "308 Hybrid" faktiskt är beror på hur ofta den laddas. Laddning kan ske hemma eller vid en offentlig laddningspunkt. De som laddar var 60:e kilometer har en förbrukning på noll. Ju oftare bensinmotorn används, desto högre är förbrukningen.

Trafikbeteende

Peugeot är en del av ett moderbolag som har fler och fler varumärken. Därför bygger allt fler bilar på samma plattform. 308 delar sin tekniska bas med Opel Astra, DS 4, DS 9 och Peugeots egna 508, 3008 och 5008. Naturligtvis görs justeringar för att ge varje bil sin egen karaktär, men i grunden är det samma bilar.

Peugeot 308

Precis som sina stallkamrater har 308 en godmodig karaktär. Bilen bjuder inte in till snabba kurvor, men den är definitivt kapabel till det. Bromsarna är bitande och starka. Detta gör bilen säker, men gör också att den måste användas med extra försiktighet. Om du bromsar plötsligt visar du oavsiktligt passagerarna alla sidor av interiören!

Det som gör 308:an unik är återigen "iCockpit". Tack vare den lilla ratten räcker det med en liten rörelse för att styra en skarp kurva. Detta gör att 308:an känns mindre och smidigare än vad den faktiskt är. Att göra lite för att uppnå mycket ger dessutom en överlägsen känsla som kännetecknar köregenskaperna.

Peugeot 308

Slutsats

Tekniskt sett är den tredje generationen av Peugeot 308 en bra bil. Men i mellanklassegmentet är alla bilar bra, och därför är ribban mycket hög. Ett avancerat infotainmentsystem, förarassistenter, ett kapabelt chassi och moderna drivlinor är norm och inte undantag.

Det som gör 308 unik är Peugeot-karaktären. Kontrollen och utformningen är inte bara annorlunda, utan framför allt genomtänkt och därför bekvämare och mer praktisk. Det mest utmärkande för 308:an är "iCockpit". Detta ger en bättre överblick, mer kontroll över bilen och därmed automatiskt en mer engagerad känsla för mer körglädje. Kort sagt: det handlar inte om siffrorna utan om karaktären!

plus
  • Utmärkta köregenskaper
  • Finns även som hybrid- och elbil
  • Väl genomtänkt och innovativ ergonomi
minus
  • Måttligt benutrymme i baksätet
  • Onödigt komplicerad automatisk växellåda