Publiceringsdatum: 27 september 2021
Peugeot 308 SW
Biltest

Peugeot 308 SW

Kombi med karaktär

Biltest - En kombibil ska vara rymlig och praktisk. Det säger sig självt. Att köparna vill ha säkerhet och modern utrustning är inte heller någon överraskning. Därför uppfyller alla nya kombibilar dessa krav. Det som i slutändan skiljer en kombibil från en annan är stil och teknik. Det är därför som Peugeots mellanstora bil inte bara följer med tiden, utan 308 SW har mer karaktär än någonsin tidigare. Vem kommer 308 att tilltala med detta?

Den tredje generationen av Peugeot 308 introduceras samtidigt som en femdörrars hatchback och en kombivagn ("SW"). I den förra är betoningen på sportighet och därför har man valt muskulösa, kraftiga linjer. I SW-bilen däremot betonas längden för att uppnå ett mer elegant utseende.

Peugeot 308 SW

Varje 308 har en mycket ren framsida med ett självsäkert utseende. Detta är tack vare de små, dubbla strålkastarna som övergår i "klor". Det här är alltid strålkastare med LED-teknik. Beroende på den valda versionen är detta "matrix LED" för intelligent helljus. Baksidan av SW är återigen elegant tack vare breda, smala bakljus.

Rymden

308 hatchback och kombi skiljer sig inte bara i utseende utan även i faktiska mått. SW har faktiskt en 5 cm längre hjulbas, vilket främst gynnar bagageutrymmet.

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SW

Bagageutrymmet är tillgängligt via en stor baklucka som kan vara eldriven som tillval. Bagagegolvet kan placeras på två olika nivåer för mer lastutrymme eller alternativt en lägre lyfttröskel. Bagagerummet mäter 608 eller 548 liter för standard- respektive hybridversionen. Genom att fälla ner baksätena (40/20/40-förhållande) kan detta ökas till 1 634 eller 1 574 liter, vilket gör 308 SW genomsnittligt rymlig för en bil i detta segment.

Däremot är framsätet allt annat än genomsnittligt, eftersom 308 har Peugeots "iCockpit". Det är en hytt med en liten ratt som föraren sitter nästan "runt" som i en sportbil. Detta ger mycket mer kontroll över bilen och eliminerar behovet av en dyr head-up display. I själva verket sitter klockorna på rattstången och faller därför perfekt i förarens synfält. För vissa verkar iCockpit olämplig, men erfarenheten visar att när man tar sig tid att justera sätet och ratten på rätt sätt sitter förare av varierande storlek utmärkt. Då är iCockpit i sig själv ett skäl att välja Peugeot!

Utrustning

En annan egenartad uppfinning från Peugeot är 3D-displayen på rattstångsdisplayen (beroende på utrustningsnivå). Den visar de viktigaste uppgifterna längst fram och dessa får automatiskt mer uppmärksamhet än uppgifter i bakgrunden. Särskilt vid varningar ger detta verkligen ett mervärde. Dessutom: det ser också väldigt snyggt ut!

Peugeot 308 SW

308 är den första bilen med Peugeots nya ljud-, kommunikations- och navigationssystem. Framsteget ligger inte i funktionaliteten, utan i användningen. Menyerna är nu uppbyggda som i en smartphone, inklusive möjligheten att "svepa" för att bläddra. Genom att röra skärmen med tre fingrar i taget visas huvudmenyn. Den smarta assistenten är också kopierad från smarttelefonen, vilket innebär att systemet nu kan styras med fritt formulerade kommandon. Skillnaden mot smarttelefonen är dock att antalet ämnen är begränsat. Peugeots smarta assistent förstår endast förfrågningar som rör väder, trafik, destinationer och radio.

Denna "radio" förtjänar ett särskilt omnämnande. Standardljudsystemet är redan snyggt gjort, men de som väljer Focals tillvalssystem får en radio som låter över genomsnittet i huset. Den övertygar med klarhet, utan att låta steril som vissa hi-fi-system gör.

Kör

308 SW är särskilt populär bland företagare och därför finns det två plug-in hybrider vid sidan av de traditionella dieselmotorerna. Dessa laddhybrider finns i två effektnivåer: 180 och 225 hk, som båda har ett 12,4 kWh-batteri för att driva elmotorn. De första 60 kilometerna kan köras helt elektriskt på detta och sedan kör 308 SW som en elbil: viskande tyst, extremt smidig och naturligtvis utsläppsfri.

Vad som inte går att göra är att köra med en pedal. I stället måste föraren välja "B"-läget på automatpedalen för att omvandla extra rörelseenergi till elektricitet. Automatiken har i vilket fall som helst sin egen bruksanvisning, eftersom "P"- och "B"-lägena styrs med knappar och resten med en "vippbrytare".

Peugeot 308 SW

Prestandan hos den 180 hk starka laddhybriden är utmärkt och lämnar inte mycket att önska. Åtminstone tills 225 hk-versionen provas! Även vid lugn körning har den här varianten märkbart mer kraft i beredskap. Detta gör bilen livligare och ger den en överlägsen känsla. När mer krävs är "HYbrid 225" seriöst snabb. Detta gäller inte bara för 0 till 100 km/h (på 7,5 sekunder). Under en sprint från 100 till 130 km/h hade testbilen en sådan överlägsenhet att passagerarna nästan pressades in i sätena! Med tanke på denna prestanda är det bra att veta att bromsarna är exceptionellt bitande, vilket gör att kraften hela tiden kan hållas under kontroll.

På pappret har 308 SW HYbrid en förbrukning på 1,2 liter per 100 km, men det är bara ett teoretiskt värde. I praktiken gäller att ju oftare man laddar, desto mer elkörning kan man göra och desto lägre är förbrukningen. Laddning kan ske hemma (7 timmar från 0 till 100 %) eller vid en offentlig laddningsstation (2,5 timmar från 0 till 100 %). Som standard laddar HYbrid med upp till 3,7 kW. En laddningsanslutning på 7,4 kW finns endast som tillval. Via en medföljande app kan laddningsprocessen också övervakas på distans.

Peugeot 308 SW

Hantering av vägbanan

Enligt Peugeot har alla versioner av 308 samma chassi och det är bara fälgstorleken som skiljer sig åt. Ändå upplevdes stora skillnader under testkörningar med de olika versionerna. Ett sportigt klätt exemplar med den starkaste hybridmotorn verkade vara en helt annan bil än instegsmodellen med manuell bensinmotor.

I alla versioner definierar iCockpit upplevelsen. Den lilla ratten gör att det räcker med en liten styrrörelse för att styra en skarp sväng. Som ett resultat av detta känns bilen liten och livlig. Peugeot kan uppnå detta utan en hård fjädring, vilket är anledningen till att 308:an också är mycket bekväm. iCockpit ger alltså 308:an en unik karaktär!

Peugeot 308 SW

Slutsats

Den tredje generationen av Peugeot 308 SW har mer karaktär än någonsin tidigare. Så frågan är: vem kommer det att tilltala? En första provkörning visar att det främst kommer att vara köpare som är bekväma med en extravagant fransk design. Därmed följer 308 SW med de senaste trenderna och tekniken. Detta är dels för bekvämlighet (röststyrd assistent), dels för säkerhet (3d-display, förarassistans) och dels för framdrivning (plug-in hybrid). Det är också därför som 308 är ett mycket förnuftigt val.

plus
  • Fina plug-in hybridmotorer
  • ICockpit ger en helt ny upplevelse
  • Rik, modern och genomtänkt utrustning
minus
  • Måttligt benutrymme i baksätet
  • Elektrisk baklucka ser hinder som inte finns där
  • Onödigt komplicerad kontroll av automatisk växellåda