Publiceringsdatum: 3 mars 2020
Peugeot 3008 HYbrid4
Biltest

Peugeot 3008 HYbrid4

Mångfaldig talang

Biltest - De flesta bilar har ett tydligt val. En lastbil måste transportera gods, utseende eller prestanda är inte viktigt. En sportbil måste vara snabb, och det sker på bekostnad av förbrukning och utrymme. Peugeot presenterar nu en bil som lovar att göra allt: 3008 HYbrid4 lovar en sportbils prestanda, en terrängbils oövervinnlighet, en stadsbils förbrukning och en familjebils utrymme. Håller 3008 HYbrid4 alla dessa löften?

En vanlig Peugeot 3008 är redan en mångsidig bil. 3008 är rymlig, praktisk, säker och funktionell. Beroende på vilken motor du väljer är 3008 ekonomisk eller sportig. Genom att välja tillvalet "Grip Control" kan 3008 klara sig även i lätt terräng. Med HYbrid4 lovar Peugeot nu att det inte finns något behov av att välja! Tack vare en hybriddrivlina erbjuder HYbrid4 massor av kraft, minimala utsläpp och på uppsidan full fyrhjulsdrift.

Peugeot 3008 HYbrid4

Hybrid

HYbrid4:s drivlina består av en traditionell bensinmotor som kompletteras av två elmotorer. Elektriciteten för att driva elmotorerna fås vid inbromsning och inbromsning (som för alla hybrider), men främst genom laddning via en stickpropp.

Eftersom 3008 HYbrid4 inte är en helt elektrisk bil är batteriet relativt litet. Det tar dock fortfarande flera timmar att ladda batteriet fullt ut. Detta kan göras via vägguttaget hemma eller vid en offentlig laddningsstation (1 timme 45 minuter en 7,4 kW). Snabbladdning är inte möjlig, det skulle göra bilen för dyr och är inte nödvändigt i en bil med ett litet batteri.

Stadstrafik

För att testa hur mångsidig 3008 HYbrid4 verkligen är, genomfördes testkörningen under olika förhållanden. Testet börjar i staden. Det är där en konventionell förbränningsmotor är minst effektiv och därmed minst bränslesnål. 3008 HYbrid4 kan teoretiskt (WLTP-standard) köra 59 km helt elektriskt och därmed utsläppsfritt. Därmed erbjuder HYbrid4 mer komfort än en vanlig 3008 eftersom elmotorn inte behöver gå på varv för att prestera; kraften finns bara där. Detta ger en enorm känsla av överlägsenhet och de som vill ha det kan alltid vara först ut vid trafikljusen.

Peugeot 3008 HYbrid4

Även användbar i staden: vändcirkeln är behagligt liten och för att vara en SUV är 3008 förvånansvärt stabil. På grund av sin höga konstruktion har en SUV en hög tyngdpunkt, men detta kompenseras i HYbrid4 av de batterier som är inbyggda i golvet.

Motorväg: långdistans

Eldrift är inte begränsad till låga hastigheter. Upp till 135 km/h kan HYbrid4 köra helt elektriskt. Precis som med konventionella motorer ökar dock förbrukningen vid höga hastigheter. På en sträcka med både stadstrafik och motorvägar kan 30 km köras helt elektriskt. Batteriet är inte tomt då, utan systemet växlar till hybriddrift för att utnyttja den sista elen på bästa sätt. Att växla från helt elektrisk drivning till hybriddrift kan tydligt höras och kännas, men det är inte distraherande. Ändå upplevs assistansen från förbränningsmotorn alltid som en förlust, eftersom det lugna lugnet definitivt bryts.

Peugeot 3008 HYbrid4

I hybridläget kompletterar bensin- och elmotorerna varandra för att minimera förbrukningen. Men föraren kan också välja att kombinera sina krafter för maximal prestanda. Då är drivlinan bra för en effekt på 300 hk/520 Nm, vilket är jämförbart med en sportbil. Och så är också prestandan!

Efter att gaspedalen har tryckts ner ordentligt behöver mekanikerna lite betänketid, varefter 3008 HYbrid4 är osannolikt snabb. Första gången den fulla kraften åberopas är det helt enkelt obegripligt att en välskött familjebil som 3008 är kapabel till sådana prestationer! Sprinten från stillastående till 100 km/h tar 5,9 sekunder, vilket är snabbare än många sportkupéer och "feta" affärsbilar. Men det är inte bara från stillastående som 3008 HYbrid4 är snabb, särskilt i hög hastighet ger det enorma vridmomentet en enorm överlägsenhet. Sprinten från 80 till 140 km/h är lika ursinnig och lämnar återigen många andra bilar bakom sig.

Webbplats

Som tidigare nämnts har 3008 HYbrid4 två elmotorer, en på fram- och en på bakaxeln. Därmed har 3008 högt upphöjda stötfångare och därför kan ordentliga backar tas utan att fastna på karossen.

Peugeot 3008 HYbrid4

I terräng är det elmotorerna som briljerar igen och 3008 HYbrid4 klättrar så lätt att testföraren spontant undrar varför man har gjort det med förbränningsmotorer i alla dessa år. När allt kommer omkring levererar elmotorerna sitt maximala vridmoment ("dragkraft") från ett mycket lägre varvtal än en förbränningsmotor, vilket gör terrängkörning mycket enklare.

Det finns tre alternativ för att ta sig ner på ett säkert sätt. När nedfarten är inkopplad och automatväxelspaken är satt i neutralläge går 3008 ner i gångtempo. I "drive" går bilen ner något smidigare, men fortfarande långsamt och kontrollerat. Off-road, nedförsbacke "B" kan väljas för att återvinna maximal energi under nedförsbacke. Tack vare fyrhjulsdriften är 3008 HYbrid4 mycket skicklig i backar, men tänk på att bilen levereras med däck avsedda för användning på allmänna vägar. Lera och sand kan därför vara ett större hinder än branta backar.

Peugeot 3008 HYbrid4
Peugeot 3008 HYbrid4

Utrymme och utrustning

Många SUV:er ser bara tuffa ut, men är inte lika mångsidiga som 3008 HYbrid4. Ändå lyckas 3008 sticka ut på ännu fler sätt. Precis som alla andra moderna Peugeot har 3008 en "iCockpit". Detta representerar en cockpit som med eftertryck är byggd kring föraren. Ratten är exceptionellt liten, så föraren behöver inte titta igenom den för att se klockorna. I stället ligger den (digitala) hastighetsmätaren och varvräknaren ovanpå rattstången och därmed direkt i synfältet, så det krävs mindre ansträngning för att läsa av dem. Sätet tvingar in föraren i en aktiv sittställning, nästan runt ratten, för maximal kontroll över bilen. Slutligen ser den lilla ratten till att även en liten rörelse räcker för att göra en skarp sväng, vilket gör bilen extra smidig. Vad 3008 inte ger är känslan av makt genom ett högt säte, vilket andra SUV:er gör.

Trots att 3008 har funnits på marknaden i flera år är HYbrid4:s utrustning modern och komplett, både när det gäller lyx och säkerhet. De halvsjälvkörande funktionerna är uppenbara; föraren känner datorns styrning i varje hörn. Eftersom inte alla förare tycker att detta är tilltalande kan denna förarassistent stängas av.

De flesta funktioner styrs via en central display, även om Peugeot också använder sig av vippbrytare i mittkonsolen. Detta är något mindre logiskt, men man vänjer sig snabbt vid det. Ett särskilt omnämnande går till ljudsystemet från Focal, som är bland de bästa i segmentet med klart, detaljerat och naturligt ljud.

Peugeot 3008 HYbrid4

Slutsats

Är Peugeot 3008 HYbrid4 den ultimata allroundbilen? Ja, särskilt när man tar hänsyn till priset. För priset på 3008 HYbrid4 kan du trots allt köpa bilar som bara är snabba, rymliga eller terränggående. 3008 HYbrid4 är snabb, bekväm, rymlig, terrängvärdig och ekonomisk. Dessutom ger designen och "iCockpit" den här SUV:n en distinkt karaktär. Uppdrag slutfört!

plus
  • Snabb och ekonomisk
  • även hemma i terräng
  • Unik upplevelse tack vare iCockpit
minus
  • Kontrollerna är ibland förvirrande
  • Förarassistenter tydligt närvarande (men omkopplingsbara)