Publiceringsdatum: 22 oktober 2019
Peugeot 208
Biltest

Peugeot 208

Förföriska linjer

Biltest - En sak är omedelbart klar: Peugeot vill förföra. Av alla bilar i det här segmentet har den andra generationen av 208 de mest uttalade och djärva linjerna. Därmed har 208, liksom alla andra nya Peugeot, en finurlig "iCockpit". När man ser all denna skönhet uppstår naturligt två frågor: kör 208 lika bra som den ser ut, och är 208 en förnuftig förförelse?

Linjerna talar för sig själva, men kanske är det inte alla som känner till "iCockpit". iCockpit kännetecknas av en liten ratt som tränger djupt in i interiören och tvingar in föraren i en aktiv körställning. Eftersom ratten är så liten ligger klockorna ovanpå rattstången, vilket gör dem lättare att läsa än de som sitter bakom ratten. Med denna layout lyckas 208:an omedelbart sticka ut från mängden, och vad Autozine beträffar är detta i positiv bemärkelse.

Peugeot 208

Den ytkvalitet och de material som används är nu av samma kvalitet som i Peugeots större modeller. Utrymmet är fortfarande det samma som i en genomsnittlig kompaktbil: bra framtill och rimligt baktill. Observera att utrymmet under sätena är mycket mindre när man väljer eldrift (mer om detta senare).

Utrustning

Med varje ny modell fortsätter Peugeot att utveckla iCockpit.  Tidigare kunde klockorna ersättas av en skärm, vilket gör att föraren kan välja vilken information som ska visas på vilket sätt. För nya 208 har det blivit två skärmar bakom varandra, varav den främre är genomskinlig. På så sätt kan information visas i två lager. I praktiken är detta mer än en teknisk bedrift. Den viktigaste informationen projiceras på det översta lagret och drar därför automatiskt till sig mer uppmärksamhet. Varningar framträder på så sätt tydligare, samtidigt som det krävs mindre ansträngning för att skilja på viktiga och mindre viktiga punkter.

Peugeot 208
Peugeot 208

Även med resten av utrustningen övertygar 208 som en modern och mogen bil. Infotainmentsystemet (ljud, kommunikation och navigering) kräver en viss tillvänjning på grund av de märkliga kontrollerna (beröringskänsliga paneler ovanpå vippbrytare) och de många animationer, men är i slutändan kraftfullt och användbart. De som föredrar att använda sin egen smartphone som bilens hjärna kan göra det via Apple Carplay och/eller Android Auto. Tyvärr har en av de främsta förförarna i Peugeots större modeller inte kommit till 208: Focals öronvänliga ljudsystem. Enligt Peugeot är det för dyrt för en bil i det här segmentet.

Däremot har 208 alla märkets halv-självkörande funktioner. Medan andra kompaktbilar bara kan ingripa vid fara kan 208 göra körningen enklare genom att själv styra med och hålla ett säkert avstånd till bilen framför. I praktiken fungerar detta bra och påverkar inte körglädjen negativt.

Hantering av vägbanan

Tack vare iCockpit skiljer sig 208 från andra kompaktbilar redan innan körningen har börjat. Men 208 lyckas också tydligt utmärka sig med sin hantering. Beroende på vald trimnivå väljer Peugeot en fast eller till och med mycket fast fjädring (GT-Line). Tack vare den lilla ratten räcker även en liten rörelse för att styra ett skarpt hörn, och detta tillsammans med fjädringens alerta respons ger en tydligt livlig karaktär. Istället för att Peugeot försöker tillnärma sig karaktären hos en större bil, hyllar 208 sin smidighet och dynamik.

I och med elbilarnas intåg väljer biltillverkarna en mängd olika lösningar när det gäller chassiteknik. Vissa märken utvecklar fristående elmodeller som sedan också visar att de är eldrivna. Peugeot vill göra valet av eldrift lika självklart som valet mellan bensin- och dieselmotor. Det är därför versionerna med förbränningsmotor och elmotor står på samma plattform. Oavsett vilken drivlina som väljs är därför hanteringen ungefär densamma, och påverkan av motorns eller batteriets vikt är liten.

Peugeot 208

Förbränningsmotorer

För det här testet körde vi först basmodellen: "1.2 PureTech". Det är tydligt hörbart och påtagligt att detta är en trecylindrig motor, men det är inte störande. Effekten på 75 hk/118 Nm räcker för att hänga med i vardagstrafiken. Även om någon reserv aldrig finns tillgänglig behöver den här basmotorn aldrig arbeta hårt när man pendlar och känns därför inte som en instegsmodell. Testförbrukningen på en krävande sträcka blev 4,9 liter per 100 km.

Den trecylindriga 1,2-litersmotorn finns också tillgänglig med en effekt på 100 hk / 205 Nm, vilket ger bilen en helt annan karaktär. Detta börjar så fort kopplingen släpps: eftersom kopplingen har en mycket kortare slaglängd än den i 75 hk-versionen känns 100 hk 208 omedelbart mer villig. Medan instegsmodellen aldrig saknar kraft har den här kraftfullare versionen alltid en behaglig reserv till hands. Tack vare en sexväxlad växellåda är varvtalet lägre vid höga hastigheter, vilket ökar komforten och minskar förbrukningen.

Peugeot 208

Den starkaste bensinmotorn på prislistan är 1.2 PureTech med 130 hk/230 Nm. Den är kopplad till en 8-växlad automatlåda som standard, vilket återigen ger en annorlunda karaktär. Toppversionen känns inte så mycket snabbare, men gör framför allt samma jobb med mer tystnad. Endast när sportläget väljs och gaspedalen trycks resolut mot golvet övertygar även 130 hk PureTech som den sportigaste versionen.

Peugeot har inte utvecklat någon ny dieselmotor för 208, men en befintlig dieselmotor har försetts med nya filter och en ny inställning för att uppfylla de senaste utsläppskraven. I praktiken uppfyller "1,5 BlueHDi" mer än väl kraven, men det är märkbart att dieseltekniken inte vidareutvecklas och därför fortfarande befinner sig på samma nivå som för några år sedan.

e-208

De som konfigurerar en 208 online för beställning ombeds först att välja utrustning och tillval. Först därefter får du välja motor. På detta sätt vill Peugeot betona att den eldrivna "e-208" är lika vanlig som andra versioner. Bortsett från en logotyp kan man knappt se någon skillnad från de andra versionerna på utsidan heller.

Peugeot 208

I praktiken är skillnaden mellan den elektriska 208:an och versionerna med förbränningsmotor livsavgörande, och e-208:an är överlägsen på alla sätt och vis. Vid lugn körning är e-208 så mycket bekvämare att de andra versionerna av denna helt nya bil genast känns föråldrade. Samtidigt är e-208:s prestanda många gånger bättre än de andra versionerna. Faktum är att oavsett hastighet har e-208 alltid en läcker reserv redo att spränga iväg med lite suveränitet. Eftersom den prestandan dessutom levereras tyst känns e-208 överlägsen de "brölande" som då levererar mindre.

Enligt Peugeot kan e-208 köra 340 km (WLTP) med ett fullt batteri (50 kWh, litiumjon). Detta är ett batteri med aktiv kylning och uppvärmning för att säkerställa optimal prestanda, snabb laddning och längsta möjliga batteritid.

Under en provkörning, där testföraren ofta frestades av e-208:s lekfulla karaktär, uppgick förbrukningen till 15,9 kWh/100 km, vilket innebär en faktisk räckvidd på 315 km. Därefter kan e-208 laddas via ett eluttag i hemmet (16 timmar), via en offentlig laddningsstation (8 timmar, 3-fas, 11 kW) eller via en snabbladdare (0 till 80 % på 30 minuter, 100 kW). Även om inköpspriset för e-208 är betydligt högre än förbränningsmotorvarianterna är kostnaden per kilometer mycket lägre. Om det inte är ett lockande erbjudande?

Peugeot 208

Slutsats

Kör den nya Peugeot 208 lika bra som den ser ut? Ja, definitivt. Den andra generationen av Peugeot 208 ser lekfull och dynamisk ut och det är precis så den körs. Naturligtvis gör den valda versionen hela skillnaden i detta avseende. En 208 med basmotor och basutrustning är en mycket vanlig kompaktbil, men i modern tappning. När du väljer en kraftfullare motor och rikare utrustning förbättras prestandan och den sportigare fjädringen ger mer dynamik.

De som en gång frestats av 208 måste sedan avgöra om det är en klok frestelse. I alla versioner och med alla motorer är svaret på den frågan också ja. Vissa 208 är dock mer förnuftiga än andra. Den som först provkör 208 med förbränningsmotor och sedan den elektriska e-208 kommer omedelbart att avskriva den förstnämnda som "föråldrad teknik". e-208 kör inte bara bättre (snabbare, tystare, bekvämare), utan är också renare och mer ekonomisk i drift.

plus
  • Smart iCockpit
  • Modern utrustning
  • Kör lika bra som den ser ut
minus
  • Höjning av golvet vid e-208
  • Obekväm användning av infotainmentsystemet
  • Dålig takhöjd i kombination med panoramaglastak