Publiceringsdatum: 15 december 2019
Peugeot 2008
Biltest

Peugeot 2008

Familjevänlig förförare

Biltest - En bil väljs delvis med hjärnan och delvis med hjärtat. Om det är upp till den enskilde bilisten är det känslorna som gäller. I det fallet är design och teknik de viktigaste skälen till att välja en viss bil. Men vad händer om det måste vara en familjebil? Då räknas också utrymme, funktionalitet och miljövänlighet. Då kanske den nya Peugeot 2008 är ett alternativ?

Peugeot har uppfunnit sig själv på nytt. Fram till för några år sedan byggde Peugeot oansenliga modeller som körde bra, men som inte skiljde sig särskilt mycket från konkurrenterna. Med den nya modellserien gör Peugeot det man är bäst på: glänser med elegant design och fransk känsla.

Peugeot 2008

Med 2008 visar Peugeot att det också är möjligt med en SUV. En Sports Utility Vehicle är en lyxbil med utrymmet och utseendet hos ett terrängfordon. Det är därför en SUV i allmänhet är lång och tuff. Tack vare den dubbla grillen (en ovanför och en under den främre stötfångaren), de upprättstående breda strålkastarna och strålkastarna med vertikala element är 2008 onekligen hög och självsäker. Samtidigt bidrar linjerna till förfining. Lägg till exempel märke till linjen som sträcker sig från mitten av bakdörren till halva bakrutan för att bryta upp den stora ytan. Den svarta C-stolpen med randmönster ovanför är som ett litet konstverk i sig självt. Kort sagt: designen är lyckad!

iCockpit

Men det är framför allt interiören som utmärker sig. 2008 bygger på samma plattform som Peugeot 208, men den har förlängts till det absoluta maximum för att nå en hjulbas på 261 cm (7 cm mer än Peugeot 208, 7 cm mindre än Peugeot 3008). Utrymmet fram och bak är därför bra. Upplevelsen är helt annorlunda jämfört med andra SUV:er. I regel erbjuder en SUV en hög insteg och ett högt säte, vilket gör att den känns kraftfull. 2008 däremot har bara en något högre insteg än genomsnittet och ger ingen kraftfull känsla alls.

Peugeot 2008
Peugeot 2008

Precis som alla andra moderna Peugeot har 2008 en "iCockpit". Precis som i en sportbil sticker en liten ratt djupt in i interiören. Föraren sitter nästan runt ratten. Detta har två huvudfördelar: det ger bättre kontroll över bilen och gör det möjligt att placera klockorna på rattstången, vilket gör att de är direkt i förarens synfält. Det sistnämnda liknar en "head up display", men utan den kostsamma tekniken.

Även om? Ingen dyr teknik? 2008 års klockor är digitala och består till och med av två lager. Data kan visas i bakgrunden eller i förgrunden, vilket gör det tydligt på ett ögonblick vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt. Enligt Peugeot skulle detta göra förarens reaktion på fara en halv sekund snabbare. Enligt Autozine gör det resandet mindre ansträngande eftersom det är lättare att skilja mellan viktiga och mindre viktiga problem. Skärmlayouten kan naturligtvis justeras efter eget tycke och smak.

Både när det gäller utformningen av menyerna på displayerna och knapparna på instrumentpanelen var formen ibland viktigare än funktionen. Alla menyer är animerade och har kreativa former, vilket ibland kräver att man studerar dem för att förstå dem. I mitten av instrumentbrädan finns en serie växelbrytare med både en symbol på brytaren och ovanför den. Det verkar som om en funktion styrs av den fysiska knappen och en annan av att man bara rör vid instrumentbrädan. Förvirrande är också att klimatkontrollsystemet har kontroller till vänster och höger, men är egentligen inte uppdelat i två zoner.

Peugeot 2008

Utrustningen är modern och komplett, med alla säkerhetsfunktioner som de större 508-modellerna har i 2008 års modell. Som tillval kan 2008 utrustas med ett ljudsystem från den franska specialisten Focal. Detta har ett lugnt, tydligt och väl avvägt ljud som är mycket tilltalande för hifi-älskare. Enda nackdelen: Ljudsystemet återger så mycket detaljer att mindre välkodade mp3-filer låter ännu sämre.

Hantering av vägbanan

Hanteringen av en SUV bestäms av dess terrängförmåga. En bil som är duktig i terrängkörning är ofta mindre bekväm på allmänna vägar och vice versa. Peugeot har gjort ett tydligt val för 2008: terrängkörning är av sekundär betydelse. 2008 finns endast med framhjulsdrift, inte med fyrhjulsdrift. När man väljer tillvalet "GripControl" kan 2008 komma (mycket) längre i terräng än andra bilar med enbart framhjulsdrift på speciella däck.

Peugeot 2008

Eftersom 2008 bygger på samma plattform som 208 är det uppenbart att de två bilarna är jämförbara. I så fall är den lägre och lättare 208 överlägset överlägsen. Jämfört med andra kompakta SUV:er har 2008 en helt annan karaktär. Tack vare den lilla ratten reagerar 2008:an mycket mer alert på förarens kommandon. Detta gör att bilen känns mer livlig och dynamisk. Eftersom det krävs mindre ansträngning för att uppnå mer, känns 2008 till och med överlägsen på sitt eget sätt!

Motorer

2008 kommer att säljas över hela världen och därför erbjuder Peugeot ett urval av bensin-, diesel- och elmotorer. Dieselmotorn på 100 hk/250 Nm är den minst utpräglade kraftkällan. Den ger tillräckligt med kraft för att hänga med i trafiken och har alltid gott om kraft till hands oavsett motorvarvtal. Testförbrukningen med "1.5 BlueHDi" var 5,5 liter per 100 km.

Peugeot 2008

Den 130 hk/230 Nm starka 1,2-liters bensinmotorn är istället karaktärsfull och stark. Genom gaspedalen märks det tydligt hur mycket reserv den här entusiastiskt mullrande trecylindern har och därför känns bilen smidig och livlig. Samma 1,2-litersmotor finns även i en variant som producerar 155 hk/240 Nm och överför detta till hjulen via en åttaväxlad automatlåda. I praktiken är skillnaden mellan de två bensinmotorerna inte i prestanda utan snarare i tystnad. Den starkare varianten presterar med större lätthet och erbjuder därför mer komfort. Med några få undantag gjorde den automatiska växellådan sitt jobb ordentligt. Samma väg togs med båda varianterna. Med 130 hk-varianten förbrukades 6,1 liter per 100 km. Med 155-hk-varianten förbrukades 6,8 liter per 100 km.

e-2008

2008 finns också med eldrift, vilket gör alla andra motorer omedelbart föråldrade. e-2008 är tystare, snabbare och smidigare än varianterna med förbränningsmotor. Tystnaden tillsammans med den nästan beroendeframkallande sprintkraften får det att kännas som att detta är som det ska vara och att diesel- och bensinmotorvarianterna är från en svunnen tid.

Viktigt är också att elbilen 2008 har noll (direkta) utsläpp och att kostnaden per kilometer är mycket lägre än de andra versionerna. Det är bara när det gäller hanteringen som elversionen har en nackdel: e-2008 är märkbart tung, vilket leder till sämre dynamik. Även om dess prestanda är (mycket) bättre än de andra varianterna av 2008 är e-2008 klart mindre snabb och livlig än e-208, som använder samma teknik.

e-2008 har ett 50 kWh-batteri som teoretiskt sett kan köras 310 km (WLTP-standard). Testkörningen tog 18,1 kWh och med den förbrukningen kan cirka 270 km köras med ett fullt batteri. Det kan sedan laddas i hemmet (16 timmar), vid en offentlig laddningsstation (7,4 kW eller 11 kW på 8 timmar respektive 5 timmar) eller vid en snabbladdare (100 kW på 30 minuter till 80 %).

Peugeot 2008

Slutsats

Peugeots nya modellserie förför med elegant design och modern teknik. I 2008 års fall är det i form av en kompakt SUV. Detta gör 2008 till en bil som väljs med både förnuft och känsla.

Peugeot svarar på känslan med designen och "iCockpit". Denna speciella interiörlayout ger en helt annorlunda (kör)upplevelse jämfört med andra kompakta SUV:er. Om det är positivt eller negativt är en rent personlig fråga. Bensin- och dieselmotorerna gör sitt jobb ordentligt. Elversionen är överlägsen på alla sätt och gör 2008 till en mycket lockande modell även ur teknisk synvinkel.

plus
  • Lyckad design
  • Unik körupplevelse tack vare iCockpit
  • Fina bensinmotorer, en enastående elektrisk version
minus
  • Kontrollerna är ibland förvirrande
  • Den uppåtgående bakre fönsterlinjen ger försämrad sikt runtomkring