Opel Mokka
Mer smak
Vid första anblicken är förändringarna små. Mokka är fortfarande Vauxhalls livsstilsbil tack vare sitt speciella utseende. Medan andra modeller uppenbarligen är utformade för bredast möjliga målgrupp, bör Mokka tilltala finsmakare. Med Mokka visar Opel mer djärvhet och dess karaktär är mer uttalad.

Från och med modellåret 2025 ligger tonvikten något mer på bredd än på höjd eftersom luftintaget (visuellt) nu löper över hela bilens bredd. Opel-logotypen kommer nu att vara i svart på den svarta "Vizor". Därmed är accenter som tidigare var i krom på GS-versionen som körs här svarta, vilket också bidrar till ett mer balanserat utseende. Den nya färgen som visas här ("Tropikal Green") ger välbehövlig känsla.
Utrymme och utrustning
Mokka befinner sig någonstans mellan en SUV och en kombi och är därför högre än en genomsnittlig bil, men lägre än ett terrängfordon. Instegsnivån är därför också bara lite högre än genomsnittet. Eftersom Mokka är tänkt att vara en livsstilsbil har form gått före funktion. Utrymmet i baksätet är därför måttligt, det i framsätet är fortfarande bra. Sätenas och instrumentpanelens klädsel består nu av en högre andel miljövänliga material. För att minska CO2-utsläppen under produktionen är lädret nu veganskt.
Instrumentpanelen är elegant tack vare den så kallade "Pure Panel", där en stor display sträcker sig från bakom ratten till halvvägs ner på instrumentpanelen. Rattens mitt har nu en rektangulär form och tillsammans med den nya mittentunneln bildar kupén nu en mer harmonisk helhet. Alla linjer är enkla och utseendet är lugnt.
För att bibehålla detta lugn är antalet knappar minimalt och de flesta funktioner styrs via den centrala displayen. Det systemet är nu mer responsivt tack vare en ny datorenhet. Den smarta, röstaktiverade assistenten kan nu vidarebefordra knepiga frågor till ChatGPT. ChatGPT:s moderbolag (Open AI) är dock inte känt för sin respekt för privatlivet. Därför tillhandahåller Vauxhall ett "integritetsläge" för dem som inte uppskattar denna medlyssnande visman. Det är så här det ska vara!

Bensin, hybrid eller el
Vissa biltillverkare erbjuder separata elektriska och icke-elektriska bilar. Vauxhall vill istället göra elbilskörning till vardagsmat och därför finns alla modeller med bensin-, hybrid- eller elmotor. Den valda drivlinan påverkar inte bilens utseende.
I fallet med Mokka innebär det att oavsett vilken motor som väljs är köregenskaperna inte hälften så speciella som utseendet. Med hybriddrivningen (136 hk / 230 Nm) är Mokka tam och återhållsam. Prestanda är precis tillräckligt för att göra körningen enkel och bekväm. Det som är särskilt märkbart är den tystnad som Mokka Hybrid presterar med, för för en bil i det här segmentet är ljudet från motorn, däcken och drivvinden lågt.

Den eldrivna Mokka visar lika lite karaktär, men med sin viskande tysta gång och extrema smidighet är den helt klart den modernaste varianten. För att minimera skillnaden mot en välbekant bensinmotor erbjuder den eldrivna Mokka ingen häftig acceleration och kan inte bromsas genom att släppa gasen. För den som är van att köra eldrivet är detta en nackdel, eftersom mycket energi kan återvinnas genom att bromsa motorn. Trots detta uppgick testförbrukningen på en enkel rutt under gynnsamma väderförhållanden, men med frekvent användning av sportläget, till 14 kWh per 100 km, vilket är exemplariskt.
För dem som övergår till eldrift för första gången kan den begränsade motorbromsningen sänka tröskeln. Delvis med tanke på "omställarna" har Mokka en stor räckvidd (över 400 km) tack vare en uppdaterad drivlina. De som har erfarenhet av elbilskörning vet att detta faktiskt är för mycket, eftersom man inte ofta tillryggalägger så långa sträckor och laddar vid varje stopp, så batteriet är sällan tomt vid avfärd.

Köragenskaper
Delvis på grund av det tunga batteriet känns den eldrivna Mokka mycket tyngre än hybriden. Dessutom har Vauxhall valt en relativt mjuk fjädring och det, tillsammans med den höga bygghöjden, gör att Mokka lutar något i kurvorna. Mokka är därför inte sportig eller dynamisk, men mycket bekväm.
Dessutom inbjuder inte Mokka till att leka runt och därför är bilen "idiotsäker". Dess kompakta storlek gör Mokka lätt att hantera i staden.

Slutsats
Är den ombyggda Vauxhall Mokka ännu smakligare än tidigare? Ja, men skillnaderna är små. Opel har främst sett till att Mokka passar bättre in i de andra modellerna. Mindre märkbart, men mycket värdefullt, är användningen av mer miljövänliga material.
Mokka har moderniserats för att bli mer konkurrenskraftig. Den eldrivna Mokka är mer ekonomisk tack vare ett nytt batteri och en ny elmotor. Som ett resultat av detta har dess räckvidd också ökat. Alla varianter har ett nytt infotainmentsystem med smart assistent (inklusive integritetsläge!) och omfattande säkerhetsfunktioner.
Med modifieringar för modellår 2025 skiljer sig Mokka inte bara bättre från konkurrenterna, utan också från Opels egna erbjudanden. Den nyligen introducerade Frontera är den funktionella familjebilen, Grandland är affärsbilen och Mokka är ännu mer än tidigare gourmetmodellen.
- Komfortabel
- Modern utrustning
- Utmärkande design
- Måttligt utrymme i baksätet
- Stor räckvidd gör Mokka EV onödigt dyr
- Smutsiga händer när man öppnar bakluckan