Opel Mokka-e
Smaklig godbit
Den nya Mokka är en "crossover". En crossover är lägre än en SUV, men högre än en typisk personbil. Med detta kan Vauxhall fortsätta att betjäna kunder som uppskattar enkel insteg och god överblick i trafiken, men som inte omedelbart behöver en SUV för detta. Hur väl Opel än avsåg med den tidigare Mokka var efterfrågan på versioner med fyrhjulsdrift och terrängegenskaper låg.
Dessutom har Opel redan en riktig familjebil i sitt sortiment med Crossland X. Det banade väg för att göra den nya Mokka till en riktigt rolig bil! Därför valde man en distinkt design, med inspiration från viktiga modeller från ett avlägset förflutet och konceptbilar från senare tid (särskilt Opel GT X). Från CD (senare känd som "Bitter") kopierades de flödande linjerna. Från Manta är strålkastarna och logotyperna inkapslade tillsammans i en mörk remsa. Denna så kallade "Vizor" debuterar i Mokka, men kommer också att återkomma i andra nya Opels.
Utrustning och utrymme
Det är inte bara exteriören som Vauxhall tar nya vägar, även interiören andas en helt annan atmosfär. Instrumentbrädan är byggd runt föraren. Bakom ratten finns en display som med ett litet avbrott fortsätter till en skärm på instrumentbrädan ("Pure panel", i marknadsföringstermer). Antalet knappar är därför litet, men Vauxhall går inte så långt som att göra sig av med alla knappar. Ofta använda funktioner kan fortfarande styras med fysiska knappar.
Utrustningen i den "ultimata" versionen som körs här är rik, modern och komplett. Ljudet från ljudsystemet lämnar dock något att önska. Vissa frekvenser är mycket mer framträdande än andra, vilket gör ljudet rörigt och tröttsamt. Under testningen misslyckades anslutningen till en iPhone när Apple CarPlay (trådbunden) användes regelbundet.
Utrymmet fram är bra, men bak är det märkbart att utseendet har gått före funktionaliteten. Med en lång förare i framsätet är det väldigt lite utrymme för passagerarna kvar i baksätet. Som familjebil förblir Crossland X därför Vauxhalls bättre erbjudande.
Elbil
När det gäller Mokka-motorerna använder sig Vauxhall av samma metod som för de andra modellerna. Förutom bensin och diesel är eldrift ett tredje alternativ. Vauxhall väljer uttryckligen inte en separat elmodell, utan vill göra eldrift lika vanligt som valet av bensin eller diesel. Oavsett vald motor ser Mokka därför (nästan) likadan ut.
Den eldrivna "Mokka-e" förväntas bli den mest populära versionen, och därför testades den först. Drivlinan i den elektriska Mokka är likadan som i alla andra Opels och består av ett 50 kWh-batteri med en elmotor på 136 hk/260 Nm. Laddning kan ske med en snabbladdare på 100 kW (0 till 80 % på 30 minuter). För laddning vid en offentlig laddningsstation förser Opel Mokka med ett val av en 1- eller 3-fasig laddare. För dem som inte kan ladda hemma, och därmed inte börjar varje resa med ett fullt batteri, är 3-stegsladdaren (11 kW) ett förnuftigt alternativ. För dem som laddar hemma och för dem som inte har någon tidsaspekt räcker det med en enfasig laddare (7,4 kW).
Enligt en mätning enligt WLTP-standarden kan Mokka köra 324 km utan laddning. Med detta väljer Vauxhall en medelväg mellan två extremer. Vissa märken väljer ett minimalt batteri för att hålla nere priset och maximera körglädjen. De lyxiga märkena väljer ett stort batteri för lång räckvidd och krossande prestanda. I praktiken är en räckvidd på 300 km mer än tillräckligt för att resa utan bekymmer och komma fram med den nödvändiga reserven för sinnesfrid. Under testkörningen i vinterförhållanden och med en viljelös körstil kunde 250 km köras på ett fullt batteri (förbrukning: 18 kWh/100 km).
För att göra tröskeln till elektrisk körning så låg som möjligt ger Vauxhall den elektriska drivlinan karaktären av en traditionell bensinmotor. Mokka-e reagerar därför smidigt och villigt på gaspedalen, men inte med lika mycket giftighet och suveränitet som andra elbilar. Upp till cirka 90 km/h är Mokka-e extremt ivrig. Över den hastigheten märks det att kraften "förbrukas" och sprinthastigheten minskar något.
När gaspedalen släpps återvinner Mokka-e energi, men inte lika mycket som andra elbilar. Därför beter sig Mokka-e som en konventionell bil. Enpedalskörning är nästan omöjlig till följd av detta, vilket är något som gör elbilkörning extra attraktivt för vissa.
Hantering av vägbanan
Mokka använder samma plattform som Opel Corsa och delar också mycket av tekniken under huden. För att kompensera för den högre byggnaden är Mokka dock längre och bredare, så proportionerna är ungefär desamma. Dessutom: tack vare batterierna i golvet är tyngdpunkten i den eldrivna Mokka extra låg.
Precis som med den lägre Opel Corsa är Mokka-styrningen därför stabil och förtroendeingivande. Den elektriska drivningen gör Mokka-e bekväm och till och med lugnande. Med en smidig körstil, trots batteriernas betydande vikt, känns Mokka-e lätt och till och med dynamisk.
Att köra Mokka-e är dock inte spännande. Och det står i strid med dess lovande utseende. Med den välbekanta Corsa och den praktiska Crossland i sortimentet har Vauxhall utrymme för en bil med mer utpräglad hantering. Enligt Vauxhall behöver den genomsnittliga köparen inte det. Vad Mokka erbjuder är därför allt det välbekanta från Opel, men i ett extra läckert paket.
Slutsats
Vauxhall vill ge mer smak till livet med den andra generationen av Mokka. Mokka är inte längre ett terrängfordon, utan en rolig bil där innovation och design är viktiga.
Innovationen kommer från ergonomin (Pure Panel, mobilapp) och den elektriska drivningen. Som elbil är Mokka mjukare, tystare, bekvämare och mycket mer ekonomisk att köra än en liknande bil med konventionell drivning. För att sänka barriären för eldrift har Opel gett Mokka-e en tamare karaktär än vad dess lovande yttre antyder. Med en räckvidd på 300 km har Opel lyckats hitta en lyckad balans mellan pris och praktiska egenskaper. Därför är bekymmersfri körning möjlig och merpriset för elversionen är snabbt återvunnet.
Mokka skiljer sig inte bara från konkurrenterna genom sin design. Mokka introducerar också en helt ny stil som kommer att prägla alla framtida Opel-modeller. Mokka är alltså en välsmakande godbit!
- Distinkt design
- Snabb, bekväm och utsläppsfri
- Mycket låg kilometerkostnad (endast Mokka e)
- Obalanserat, ulligt ljud ljudsystem
- Det är inte möjligt att köra med 1 pedal
- Besvärlig ingång / måttligt utrymme baktill