Publiceringsdatum: 7 december 2024
Opel Frontera
Biltest

Opel Frontera

Att göra skillnad

Biltest - Den kan vara annorlunda. Det var utgångspunkten när vi utvecklade Opel Frontera. Opel har trots allt tre SUV:ar i sitt sortiment, så det är viktigt att ge alla tre en distinkt karaktär. Därför är efterträdaren till Crossland inte en ny Crossland, utan en helt annan modell med sitt eget namn. Möt Frontera!

Helt nytt är inte namnet "Frontera". Redan på 1990-talet hade Opel också en Frontera. Det var ett riktigt terrängfordon som också kunde användas på allmänna vägar. Nya Frontera ser minst lika tuff ut, men är i själva verket tänkt att vara en familjebil som kommer att se en sumpig parkeringsplats högst en gång.

Opel Frontera

Frontera skiljer sig från andra SUV:ar inte bara med sitt tuffa utseende, utan också med sin stil som kallas "bold + pure". För Frontera väljer Opel en minimalistisk stil med stora ytor som bara avbryts av några få linjer. Grundformen med en lång motorhuv och en framträdande c-stolpe (mellan de bakre sidofönstren och bakrutan) ger Frontera utseendet av ett kraftfullt terrängfordon.

Opel Frontera
Opel Frontera

Dess äventyrliga karaktär beror också på färgsättningen. Den gröna demo med vita accenter som visas här är basversionen ("Edition") och ser ännu trevligare ut än den lyxigare "GS". Tack vare den vita färgen ser stålfälgarna inte sjabbiga ut, utan snarare lekfulla. Och tack vare den lilla fälgstorleken och de stora däcken, tillsammans med de tjockt placerade hjulhusen, förstärker de den äventyrliga looken. Tack vare en extra stark konstruktion får taket bära 200 kg, vilket är anledningen till att ett tält kan monteras på taket för att campa på Frontera.

Utrymme

De kantiga formerna skapar inte bara ett äventyrligt utseende, utan gör det också lätt att få ut mycket invändigt utrymme av blygsamma yttermått. Trots sin blygsamma längd är Frontera därför tillgänglig som sjusitsig (obs: endast hybridversionen, inte elversionen). Eftersom utrymmet i den tredje sätesraden är extremt begränsat är det andra baksätet ett alternativ för dem som verkligen behöver det.

„Frontera är inte bara ännu en "crossover", utan en riktig SUV med ett äventyrligt och robust utseende.“

Som femsitsig är Frontera mycket rymlig. Utrymmet i baksätet är bra, men ännu bättre tack vare en smart utskärning på baksidan av framsätena. För extra komfort är framsätena något mjukare i mitten än bredvid för att avlasta ryggraden. Efter en dags körning märktes dock inte mycket av detta. Sätena upplevs som bra, men inte över genomsnittet.

Opel Frontera

Stilen från exteriören fortsätter in i interiören med raka linjer och plana ytor. Istället för de mer vanliga släta och blanka materialen väljer Opel matta ytor för Frontera. Det ger ett enkelt utseende, men skapar samtidigt ett lugnt intryck och förhindrar irriterande reflexer i starkt solljus. Men det gör också att Frontera uppfattas som enkel och en smula billig.

Utrustning

Liksom andra moderna Opels har Frontera en snygg instrumentbräda med ett minimum av knappar. Ratten är ovanligt tunn för att vara en modern bil. De flesta funktioner styrs via en central display. Menyerna på den är lika enkelt utformade som resten av bilen. Även om Opel inte medvetet planerade det, uppfattas enkelheten också som en antydan till den första Frontera.

Opel Frontera

Naturligtvis erbjuder Frontera stöd för Apple CarPlay och Android Auto. Mindre vanligt är att detta också kan göras trådlöst. Om man väljer grundversionen finns ingen skärm, bara en hållare för smarttelefonen (ännu inte i produktion vid testtillfället). Utrymmet bredvid har använts, helt ursprungligen, för en magnetisk skrivplatta för att fästa foton, papper eller andra godsaker. Varje Frontera har flexibla remmar längst ner på mittkonsolen för att till exempel hålla en surfplatta på plats.

Frontera har alla de säkerhetsfunktioner som krävs av EU. Och dessa, som i alla moderna bilar, fungerar bara måttligt. Det händer regelbundet att Frontera läser av trafikskyltar som är avsedda för parallellvägar eller avfarter och sedan felaktigt varnar för fortkörning. Delvis av denna anledning kan varningsljudet enkelt stängas av genom att trycka på en knapp till vänster om ratten.

El och hybrid

Opel väljer att leverera alla modeller med både förbränningsmotor och eldrift. Frontera finns därför som mildhybrid, hybrid och helt eldriven bil. För detta test kördes mildhybriden. Den har den enklaste och därmed lättaste drivlinan och detta översätts till prestanda. De 136 hk / 230 Nm som den trecylindriga 1,2-litersmotorn med sexväxlad automatlåda ger räcker för en livlig körning. Så snart gaspedalen släpps upp märks det tydligt att Frontera bromsar elmotorn för att återvinna energi (mer än den helt eldrivna Frontera!). Redaktörerna tyckte att detta var trevligt, men det kan ta lite tid att vänja sig vid det.

Opel Frontera

Eftersom mild-hybrid är den enklaste tekniken är förbrukningen också den högsta. På en krävande bana med mycket stadstrafik uppgick testförbrukningen till 7,9 km per 100 km, vilket är mycket högt för en bil som denna, även på denna knepiga rutt. Eftersom mild-hybrid kostar lika mycket som den helt eldrivna Frontera är det frestande att välja den senare. Mild-hybriden får dock dra en mycket tyngre släpvagn (1 250 kg).

Köragenskaper

Eftersom Frontera är tänkt att vara en familjebil väljer Opel att satsa på tydliga, förutsägbara och säkra köregenskaper. Komforten är god och körljudet är blygsamt. Även med Editionens relativt små fälgar (och därmed stora däck) styr Frontera alldeles utmärkt. Återigen märks det att mild-hybriden är mycket lättare än den eldrivna Frontera, vilket ger en livligare karaktär.

Opel Frontera

Slutsats

Med Frontera vill Opel helt klart skilja sig från sina egna SUV:ar (Mokka och Grandland) och konkurrenternas. Att döma av designen har man lyckats väl. Frontera är inte bara ännu en "crossover", utan en riktig SUV med ett äventyrligt och robust utseende.

Samtidigt är Frontera en jordnära och funktionell familjebil. Det är också en smart familjebil, eftersom dess kantiga former gör att Opel kan utvinna mycket utrymme från blygsamma yttermått. Den höga sitthöjden fram gör att den känns kraftfull, medan baksätet är rymligt för en bil av den här storleken. Som tillval kan Frontera även fås som sjusitsig. Funktionalitet och enkelhet är också i fokus när det gäller utrustningen, vilket bidrar till bekvämligheten i vardagen.

För den prismedvetna och/eller progressiva kunden finns Frontera tillgänglig som en helt eldriven bil. På grund av sin höga vikt har denna en ståtlig karaktär, erbjuder mer komfort och är mycket ekonomisk per kilometer (låga energikostnader, lågt underhåll / avskrivning). För den mer konservative köparen finns Frontera som mild-hybrid. Denna har en mer familjär karaktär, men den enkla tekniken ger hög förbrukning. Den lägre vikten ger mild-hybriden livligare köregenskaper.

plus
  • Lågt pris
  • Sober och funktionell
  • Gott om utrymme med begränsade yttermått
minus
  • Dålig sikt i backspegeln
  • Mild-hybrid med hög förbrukning
  • Tjock c-pelare gör för dålig sikt diagonalt bakom