Publiceringsdatum: 28 november 2019
Opel Corsa
Biltest

Opel Corsa

Franskt hjärta, tysk själ

Biltest - För många märken är toppmodellen ett visitkort. För Opel är det just instegsmodellen: Corsa. Det finns två skäl till detta: Corsa är Opels överlägset mest sålda modell och därför också den modell som förknippas mest med varumärket. Ännu viktigare är dock att Opels mål är att göra avancerad teknik tillgänglig för en bredare publik, och det bästa sättet att göra det är med en populär och billig modell. Möt Opels nya visitkort: den sjätte generationen av Corsa.

En annan sak som skiljer Opel från andra märken är att den nya modellen inte är en kopia av den gamla. Vissa märken är så trogna sin stil att den gamla och den nya eller den lilla och den stora modellen knappt kan särskiljas från varandra. Den nya Opel Corsa däremot skiljer sig mycket från den tidigare generationen.

Opel Corsa

Rymden

Detta beror delvis på nya insikter och delvis på ett nytt partnerskap. Detta beror på att Opel har blivit en del av PSA-koncernen, som även omfattar Peugeot och DS. De tre märkena har var och en byggt sin egen bil på samma grund och sedan gett den sin egen design. Peugeot 208 är den lekfulla modellen, DS 3 den tjusiga modellen och Opel Corsa har därför med nödvändighet blivit mer affärsmässig än tidigare. Jämfört med den tidigare modellen har den nya Corsa blivit längre, lägre och bredare. Även detta har att göra med det nya tillvägagångssättet: Opel är faktiskt starkt engagerad i effektivitet och detta har bland annat uppnåtts genom att strömlinjeforma karossen så mycket som möjligt.

Opel Corsa
Opel Corsa

Invändigt innebär detta ett djupt säte (26 mm lägre än tidigare) och därmed en relativt hög instrumentpanel. Under flera provkörningar kunde redaktören dock aldrig hitta en bekväm sittställning. Detta beror på att när förarsätet justeras i höjdled lutar det också. De som gillar att sitta högt sitter därför på ett lutande säte och blir försiktigt knuffade på ratten. De som sitter lågt har återigen mindre kontroll över ratten. Observera att panoramataket (tillval) kommer på bekostnad av huvudutrymmet framtill. Med kraftiga vuxna i framsätet återstår otillräckligt benutrymme i baksätet för ytterligare två vuxna.

Utrustning

Det stora framsteget ligger i utrustningen. Corsa följer med sin tid och kan utrustas med en så kallad "digital instrumentpanel", med både en display bakom ratten och på instrumentbrädan. Vauxhall utnyttjar dock föga de möjligheter som denna digitala instrumentpanel erbjuder. Föraren kan välja vilken information som ska visas på skärmen bakom ratten, men det finns inget val av olika stilar eller layouter (digital eller analog hastighetsmätare, varvräknare eller inte osv.). Ljud-, kommunikations- och navigationssystemet är inte heller mer än genomsnittligt. Här finns inget högklassigt ljud eller bländande grafik, utan enkla menyer och endast standardfunktioner. Stöd för Apple Carplay och Android Auto finns dock. De som vill kan därför använda sin egen smartphone som bilens "hjärna".

Opel Corsa

Varje Vauxhall skiljer sig från konkurrenterna genom att erbjuda avancerad teknik till en bred publik. I fallet Corsa är det främst saker som gör bilen effektivare och säkrare. Corsa kan till exempel läsa trafikskyltar, varna för fordon i den döda vinkeln, varna för oavsiktlig körfältsavvikelse och automatiskt hålla ett säkert avstånd till bilen framför. Nytt är den aktiva flankskyddet som varnar vid hastigheter under 10 km/h när det finns risk för att träffa ett föremål på sidan av bilen.

Den så kallade "IntelliLux LED Matrix"-belysningen från Opels större modeller förtjänar ett särskilt omnämnande. Automatisk dimning av helljuset är numera vanligt, men "Intellilux" går ett steg längre genom att bara dimma en del av ljuset. I praktiken fungerar detta fantastiskt bra och gör körningen efter mörkrets inbrott mindre ansträngande och mycket säkrare. För dem som regelbundet kör i mörker i avlägsna områden kan detta till och med vara ett skäl att välja Corsa!

Opel Corsa

Motorer

När Opel presenterade den sjätte generationen av Corsa var fokus på den eldrivna versionen. Endast i förbigående nämndes att det även skulle finnas varianter med traditionella bensin- och dieselmotorer. Men nu när det är dags för de första provkörningarna är det bara varianterna med förbränningsmotor som finns tillgängliga. Den elektriska varianten är helt enkelt inte redo för produktion ännu.

Först körde vi den mest konservativa versionen: dieseln. Detta är en befintlig motor (1,5-liters fyrcylindrig) som bara har finjusterats för att användas i Corsa. Tyngdpunkten ligger därför på effektivitet snarare än prestanda. I processen har vikt sparats där det är möjligt och med mindre ljudisolering är kraftkällan tydligt hörbar inne i bilen. Resultatet är precis som det var tänkt: de 102 hk/250 Nm ger tillräcklig prestanda och denna motor är mycket ekonomisk både i teorin och i praktiken. På en krävande rutt med bergsvägar och stadstrafik kom den genomsnittliga testförbrukningen upp till snygga 3,6 liter per 100 km.

Därefter kördes den trecylindriga 1,2-liters bensinmotorn med 100 hk/ 205 Nm. Liksom dieselmotorn gör den tydligt sitt jobb hörbart, dess prestanda är precis tillräcklig men kompenseras av en snygg praktisk förbrukning. På ännu en krävande teststräcka förbrukade "1.2 Turbo" i genomsnitt 5,1 liter per 100 km.

Opel Corsa

Den preliminära toppmodellen är "GS-Line" med samma 1,2-liters trecylindriga motor, men med en effekt på 130 hk/230 Nm och med en åttaväxlad automatisk växellåda. Även den gör sitt jobb tydligt hörbart och märkbart. Den stora skillnaden mot de andra motorerna är att du via ett ekonomiskt, standard eller sportigt läge kan välja mellan klart olika karaktärer. I det ekonomiska läget är prestanda och förbrukning jämförbara med den lättare bensinmotorn. I standardläget är GS-Line livlig och snabb. I sportläget blir den till och med ivrig och utmanande. Medan de andra versionerna tydligt svarar mot sunt förnuft övertygar Corsa GS verkligen som en rolig bil. Den automatiska växellådan växlar omärkligt när den körs lugnt och hjälper omvänt till att få ut det mesta av motorn när den körs hårdare.

Hantering av vägbanan

Det finns också en tydlig skillnad mellan standardversionerna och GS när det gäller hanteringen. Standard Corsa har också "standard" hantering. Fjädringen är inte tydligt hård eller mjuk och styrningen är inte tydligt lätt eller tung. Med det är Corsa lätt att köra, även under speciella förhållanden. Karossen reagerar till exempel exemplariskt på dåligt vägunderlag eller besvärliga styrrörelser.

Opel Corsa

Återigen är Corsa GS ett fall för sig. Den här har inte bara en kraftfullare motor och sportigare utrustning, utan även en modifierad fjädring. Detta gör att Corsa känns lättare, smidigare och livligare, samtidigt som komforten bibehålls. Medan standardvarianten oftast är ett förnuftigt val, erbjuder GS den lekfulla och smidiga karaktären från de tidigare generationerna.

Slutsats

Vauxhall vill göra avancerad teknik tillgänglig för en så bred målgrupp som möjligt. Särskilt med instegsmodellen kan Vauxhall leverera detta. För den sjätte generationen ligger framstegen i komfort, säkerhet och effektivitet. Även om en eldriven version har aviserats kunde endast bensin- och dieselmotorvarianterna köras under denna introduktion. Det är motorer från moderbolaget PSA, som inte visar sig lika bra i Corsa som i modeller från systermärkena Peugeot och Citroën. De gör sitt jobb så tydligt hörbart och påtagligt att Vauxhall nästan verkar uppmuntra dig att vänta ett tag på elversionen.

Hur Corsa körs beror på vilken version du väljer. Standardvarianterna kör, bromsar och styr bra, men sticker inte ut från medelklassen på något sätt. Dessa varianter köps med anledning: de riktar sig till dem som söker en bekant bil med bekant teknik. Om den sportiga GS väljs är Corsa i stället livlig och smidig och, förutom att vara förnuftig, också väldigt rolig.

plus
  • Modern, riklig utrustning
  • Bränslesnåla motorer, både i teorin och i praktiken
minus
  • Begränsade framsteg jämfört med föregående generation
  • Bensin- och dieselmotorer som är tydligt hörbara och påtagliga
  • Obekväm sittplats fram, måttligt utrymme bak, men inte särskilt bekvämt