Opel Astra
Att skaffa vänner
Varje första möte är ett utseende. Det är därför som konstruktörerna har lagt ner extra kraft på utformningen av sjätte generationens Opel Astra. Kännetecknande för den senaste generationen Opel-bilar är den så kallade "Opel Vizor": ett svart band över näsan som visuellt förbinder strålkastarna, grillen och märkeslogotypen. Detta ger Astra ett modernt, självsäkert och samtidigt tillgängligt utseende.
Utrymme och utrustning
Opel har valt en instrumentpanel som är placerad framför passagerarna i stället för att ligga ner, vilket ger en mindre rymlig men tryggare känsla. Utrymmet fram och bak är genomsnittligt, men sittkomforten är över genomsnittet. Detta tack vare de så kallade AGR-sätena som har utvecklats i samarbete med det tyska institutet för hälsosamma ryggar (i alla versioner utom grundversionen).
På insidan är bilden definierad av ett annat svart band, eftersom displayen bakom ratten och en display i mitten av instrumentbrädan är visuellt sammanlänkade med ett svart hölje. Det ser redan bra ut som standard, men när du väljer "Pure Panel Pro" är skärmarna större och finishen betydligt bättre. I båda fallen kan användaren själv bestämma hur informationen ska visas på skärmarna (och den eventuella "head-up"-displayen), så Opel utnyttjar optimalt de möjligheter som denna teknik erbjuder. Bra att veta: Trots att skärmarna inte är placerade under en kant är reflektionen i vindrutan eller från inkommande solljus minimal.
Genom att säga "Hej Opel" kan en röststyrd assistent kallas, men i praktiken lyssnar den dåligt och förstår lite. Kanske är det därför som en lång tryckning på talknappen på ratten aktiverar den smarta assistenten på en ansluten smartphone. Som tillval kan Astra utrustas med ett helt nytt hifi-system som i själva verket är en förenklad version av Focal-systemet från systermärket Peugeot. Och det är så den låter: fyllig och tydlig, men inte lika kraftfull och detaljerad som originalet.
Beroende på vilken utrustningsnivå du väljer erbjuder Astra alla de vanliga lyx- och säkerhetssystemen som man kan förvänta sig av en bil i den här prisklassen. De smarta "IntelliLux Pixel LED"-strålkastarna förtjänar ett särskilt omnämnande. De varierar ljusstrålens längd och bredd beroende på situationen, utan att blända mötande trafik. Genom att använda 84 ljuselement per strålkastare har datorn ännu mer kontroll över ljuskäglan och belysningen är ännu mer avancerad än den i Opels egen toppmodell Insignia. På väl upplysta vägar är effekten minimal, men på mörka inre vägar är Pixel LED en riktig tillgång.
Bensin
För att tilltala så många som möjligt finns Astra med bensin-, diesel-, hybrid- och elmotorer. Opel väljer därför inte en fristående elektrisk modell. Till och med utseendet är nästan detsamma oavsett vilken teknik som finns bakom.
Voor deze test is eerst gereden met een conventionele benzinemotor. Deze driecilinder motor levert 130 pk / 230 Nm pk. Wanneer wordt gekozen voor de handgeschakelde versnellingsbak, zijn de verhoudingen zo gekozen, dat de Astra in de stad vlot en zelfs gretig is. Op hogere snelheid is het in de vijfde en zesde versnelling met die levendigheid gedaan, maar is de auto juist zuinig en stil. Dat laatste is mede te danken aan de geluidsisolatie van zowel de voorruit als de voorste zijruiten (alleen op luxere uitvoeringen). Op een veeleisend traject met binnenwegen, stadsverkeer en hoogteverschillen kwam het testverbruik uit op 5.6 liter per 100 km.
Diesel
Förutom en traditionell bensinmotor finns även en dieselmotor på prislistan. Den levererar sin kraft vid ett lågt varvtal och växelförhållandena i den 8-växlade automatväxeln matchar nästan perfekt dieselmotorns karaktär. Därför är Astra diesel mycket lätt att köra och på samma sträcka som med bensinmotorn behövs bara 4,5 liter per 100 km. På grund av avgasernas skadliga sammansättning är belastningen på miljön ändå högre än med en bensinmotor och därför är skatten på denna version hög.
Hybrid
Även om förbränningsmotorerna gör exakt vad som förväntas av dem, verkar plug-in-hybriden efter bara några meters körning som hopplöst föråldrad teknik. PHEV-fordonet (plug-in hybrid elfordon) rör sig mycket lättare och erbjuder mycket mer flexibilitet i högre hastigheter. Hybridbilen är dessutom ännu tystare och saknar alla slags vibrationer från motorn. När du frågar kombinerar båda motorerna sina styrkor och då är denna hybrid med sina 180 PS/360 Nm riktigt snabb.
Laddning kan ske hemma eller vid en offentlig laddningspunkt. Observera att Astra laddas med 3,6 kW som standard. En snabbare 7,4 kW-laddare ombord finns endast som tillval. Enligt Opel kan 60 km köras helt elektriskt. Under denna testkörning var den 48 km. Därefter visar batterimätaren "0 %", men i själva verket finns det fortfarande tillräckligt med ström kvar för att hjälpa bensinmotorn. Tack vare den här kombinationen är hybriden också överlägsen motorer utan elektriskt stöd. När man laddar var 50:e kilometer eller så är det möjligt att uppnå nollförbrukning. Utan laddning är bränsleförbrukningen cirka 6 liter per 100 km (samma kravbana som för de andra motorerna), vilket är högre än för andra hybrider.
Trafikbeteende
Att Astra är en riktig vän till alla kan man se i hanteringen. Astra har en så kallad "linjär" hantering, vilket innebär att bilen reagerar på samma sätt under olika omständigheter. Det spelar ingen roll vilken motor du väljer, eftersom Opel har anpassat fjädringen för varje motor för att uppnå samma karaktär.
När du kör lugnt och sansat tar Astra nästan ingen hänsyn till sig själv. Då är Astra huvudsakligen underordnad. Jämfört med Peugeot 308, som använder samma teknik under motorhuven, har Astra en fastare fjädring. De längre upphängningssträckorna kompenserar dock för detta. I sportläget visar Astra mer karaktär. Den moderna fjädringen ger mycket grepp och stabilitet och Astra anpassar sig perfekt till förarens önskemål. En sann vän till alla!
Slutsats
Opel lanserar den sjätte generationen av Astra. Från och med nu erbjuder Astra den modernaste tekniken inom lyx, säkerhet och körning. Opel väljer inte att använda detta för att göra bilen roligare eller intressantare. Astra visar inte upp sin avancerade teknik som andra märken gör. Astra är trots allt inte en bil för entusiaster, utan en bil för allmänheten.
Så mycket som möjligt valde Opel att välja enkel hantering och en välbekant karaktär. Även om den (halv)elektriska drivningen är helt överlägsen de mer välkända förbränningsmotorerna är Astra alltid lätt att köra och avslappnad. Detta kan ge bilen en svagare karaktär, men det stör inte heller någon och det är så man får vänner!
- God hantering
- Ett brett urval av motorer
- Modern teknik (beroende på vald utrustning)
- Bakre utrymmet kunde vara bättre
- Relativt hög förbrukning när hybriden inte laddas
- Röststyrd assistent reagerar dåligt och förstår lite