Nissan Sakura
Blommor från Japan
Nissan Sakura finns bara i Japan eftersom den är en så kallad "kei-bil". Sådana bilar är helt specialanpassade för att uppfylla de japanska skattelagarna och kvalificera för ekonomiska förmåner. En kei-bil får t.ex. inte vara längre än 340 cm, inte bredare än 150 cm och topphastigheten måste begränsas till 140 km/h. För att uppfylla dessa krav krävs ibland kompromisser och/eller användning av speciella kompakta komponenter som är mycket dyrare än genomsnittliga komponenter.
Storlekskraven förklarar varför Sakura är en kort och kraftig liten bil. Medan kei-bilar i allmänhet är söta, kombinerar Sakura älskvärda dimensioner med ett ovanligt självsäkert utseende. Därför är det här en kei-bil att ta på allvar! Nosen med det slutna gallret ger ett modernt utseende och gör det tydligt att det här är en elbil.
Med tanke på de minimala yttermåtten kommer det enorma innerutrymmet som en stor överraskning. Och detta är inte relativt utrymme, utan absolut utrymme. I synnerhet benutrymmet bak är utmärkt och inte ens sämre än i den mycket större Nissan Ariya! Utrymmet fram är enormt och medan kei-bilar i allmänhet är gjorda för den japanska staturen, sitter den europeiska testföraren kungligt fram i Sakura. Det finns till och med utrymme för att köra med en hatt på huvudet. Föraren och co-drivern sitter på en "tvåsitsig bänk", eftersom japaner tycker att det är mycket mysigare än två separata säten.
Instrumentpanelens stil liknar den hos (mycket dyrare!) Ariya. En kombination av tyg och koppar accenter ger Sakura ett ovanligt elegant utseende för en bil i det minsta segmentet. Dessutom ger interiören inte på något sätt känslan av att man har snålat med kvalitetsdelar eller material för att kunna erbjuda Sakura ekonomiskt.
Utrustning
Utrustningen lämnar inte heller mycket att önska med nyckellös start, ett komplett klimatsystem, backkamera, parkeringssensorer runt om, en elmanövrerad parkeringsbroms, rattvärme och, naturligtvis, ett komplett infotainmentsystem. Det senare stöder även Apple CarPlay och Android Auto via USB A- och C-anslutningar på mittkonsolen. Ljudet från ljudsystemet är förvånansvärt fylligt och ger inte Sakura intrycket av att vara en liten eller billig bil.
Med bänksäte, vacker klädsel och all lyx är Sakuras kupé en härlig plats att vistas på, även när bilen står stilla!
Elbil
Den dyraste delen av en elbil är batteriet, och Sakura är ett körande bevis på detta. Batteriet har en kapacitet på bara 20 kWh, vilket ger en räckvidd på 180 km enligt den japanska WLTC-standarden. Under provkörningen under gynnsamma väderförhållanden var den 154 km.
Tanken bakom Sakura är att denna räckvidd är mer än tillräcklig för de flesta resor. Det är därför slöseri med pengar (och miljö!) att släpa med sig extra ballast varje resa för ett enda undantag. "Honda e" och "Mazda MX-30" bygger på samma teori, men är inte billigare än elbilar med längre räckvidd. Nissan Sakura är faktiskt mycket billigare än andra elbilar (i skrivande stund omräknat till 16.400 euro) och därmed kommer konceptet faktiskt till sin rätt den här gången.
Testet omfattade körning från hjärtat av Tokyo via ett enormt komplex av ringvägar till de avlägsna områdena där många kopplar av i rekreationsområden och idrottsplatser på flodbäddar. Även efter en hel dags körning fanns det flera tiotals kilometer kvar av räckvidden och det uppstod aldrig någon stress på grund av bristande räckvidd (även känt som "räckviddsångest"). Sakura kan dessutom laddas relativt snabbt, men det är just här den stora haken finns: bakom laddningsluckan finns en ChaDeMo-anslutning, och den är i stort sett utfasad i Europa.
För att säkerställa att det lilla batteriet inte överbelastas har Nissan valt en blygsam elmotor. I sportläget är motorn på 63 hk / 195 Nm livlig och tillräcklig för smidiga omkörningar eller snabb infart om det behövs. I eco-läget är prestandan blygsam men precis tillräcklig. Med den lugna körstil som är vanlig i Japan (hastighetsbegränsningen på många motorvägar är 60 till 80 km/h) uppgick testförbrukningen till extremt blygsamma 9,9 km/kW. Precis som andra elbilar från Nissan kan Sakura även köras med en pedal i det så kallade "e-pedal"-läget.
Köregenskaper
Sakura har sitt osannolika innerutrymme och låga rullmotstånd att tacka de små hjulen för. Detta har nackdelen att Sakura inte på något sätt är en hjälte i kurvor. Styrningen är lätt och exakt, och det märks alltid att detta är en extremt smidig bil. På sitt sätt ger Sakura därför något av en känsla av överlägsenhet. Vid kurvtagning lutar dock den höga och smala karossen märkbart och ibland nästan störande. Batteriet säkerställer dock en låg tyngdpunkt, så Sakura är alltid snabb att återgå till balans som en rocker.
Slutsats
Är det synd att Nissan Sakura inte finns tillgänglig i Europa? Ja, absolut. Det här är trots allt den första elbilen där ett batteri med liten kapacitet är en fördel. Det ger låg vikt, mer dynamik, mer innerutrymme och ett mycket lågt pris. Det senare i motsats till andra japanska elbilar, som har ett högt pris trots ett blygsamt batteri. Kupéutrymmet är helt fantastiskt för att vara en liten bil.
Till dessa rationella argument kommer exakt styrning och liten vändcirkel, som ger nödvändig körglädje. Inredningen är vacker tack vare en kombination av tyg och kopparfärgade accenter (som en Nissan Ariya i miniatyr). Många kei-bilar imponerar inte utanför Japan eftersom de har ett gulligt och/eller nästan patetiskt utseende. Sakura, med sitt självsäkra utseende och moderna framtoning, skulle ha en chans i Europa.
I slutändan finns det bara två verkliga nackdelar som hindrade testredaktören från att ta Sakura som handbagage på returflyget: ratten är till höger och laddning är problematisk i Europa på grund av den japanska ChaDeMo-kontakten.
- Mycket rymlig
- Dynamisk och flexibel
- Billig att köpa och använda
- Höger ratt
- ChaDeMo plugg
- Endast till salu i Japan