Nissan Qashqai e-Power
Elektrisk för nybörjare
Tillsammans med e-Power-tekniken fick Qashqai en mindre ansiktslyftning. För den här versionen har exteriören ändrats något. Qashqai e-Power har till exempel en stängd grill för att förbättra sin strömlinjeform. Endast under den främre stötfångaren finns fortfarande ett riktigt luftintag.
Utrymme och utrustning
"e-Power" ger Qashqai en halvelektrisk drivning. Det kräver ett batteri som är mycket mindre än för full elektrisk körning, men fortfarande tillräckligt stort för att ta bort något från bagageutrymmet. Passagerarutrymmet är oförändrat.
Med "e-Power" får Qashqai ett nytt ljud-, kommunikations- och navigationssystem. Det fungerar ännu mer som en mobiltelefon, och från och med nu har Qashqai även en virtuell assistent. Beroende på vilket kommando som ges är detta en smart assistent från Nissan själv, eller så vidarebefordras kommandot till Amazons Alexa (t.ex. för styrning av apparater i hemmet).
e-Power i teorin
Tanken bakom traditionell hybriddrift är att en förbränningsmotor är effektiv endast vid höga (+/- 90 km/h) och konstanta hastigheter. En elmotor är bättre vid låga och varierande hastigheter. I hybriddrift kombineras båda dessa egenskaper. Enkelt uttryckt är det elmotorn som står för drivkraften i staden och bensinmotorn som tar över på motorvägen.
Konceptet bakom "e-Power" är annorlunda! I "e-Power" körs en bensinmotor kontinuerligt på sitt effektivaste varvtal. Detta gäller oavsett bilens hastighet, eftersom förbränningsmotorns kraft endast används för att driva en generator. Den el som genereras av denna går till ett batteri. Med strömmen från detta batteri driver en elmotor hjulen.
Genom att använda ett batteri som en mellanstation finns det utrymme för ytterligare en innovation. Motorns så kallade "kompression" kan varieras utan att föraren upplever en plötslig ökning eller minskning av effekten. Detta gör att förbränningsmotorn fungerar ännu effektivare. Enligt Nissan är "e-Power" därför 10 till 15 procent mer bränsleeffektiv än den hittills vanligaste parallellhybriden (även känd som "fullhybrid" i marknadsföringstermer).
e-Power i praktiken
Eftersom e-Power alltid drivs av en elmotor rör sig den här Qashqai smidigt, tyst och utan ansträngning som en helt elektrisk bil. När en förbränningsmotor inte är direkt kopplad till hjulen varierar inte varvtalet med bilens hastighet, vilket ger en onaturlig känsla. Nissan motverkar detta så mycket som möjligt med smart motorstyrning, bullerdämpning och mycket ljudisolering. Resultatet: Qashqai e-Power är så tyst att luftkonditioneringen vid låg hastighet producerar mer buller än drivlinan! Det är först vid högre hastigheter som förbränningsmotorn är tydligt närvarande, men ljudnivån är inte högre än i en standard-Qashqai.
En viktig fördel med eldrift är möjligheten att köra med en pedal. Precis som med en elbil kan du välja att hålla tillbaka när gaspedalen släpps. Ju mer abrupt gaspedalen släpps, desto mer minskar bilen hastigheten (och återvinner energi). Dessutom erbjuder Qashqai e-Power ett normalt, sportigt och extra sparsamt läge och skillnaden mellan dessa lägen är tydligt märkbar. De som inte behöver alla dessa inställningar kan helt enkelt sätta automatbilen i "drive" och överlåta allt tänkande till datorn.
Qashqai e-Power lyckas kombinera den elektriska körningens komfort med en bensinmotor. Förbrukningen är dock tyvärr knappast lägre än för en traditionell hybridmotor eller till och med en modern bensinmotor utan elektrisk assistans. På pappret förbrukar Qashqai e-Power 5,3 liter per 100 km, vilket helt enkelt är för mycket. I praktiken kan denna förbrukning dessutom endast uppnås vid mycket låga hastigheter och under idealiska väderförhållanden. Enligt Nissan fattades ett medvetet beslut att prioritera körglädje framför låg bränsleförbrukning, men genom att göra det förnekar tillverkaren sin egen avsikt!
Hantering av vägbanan
Qashqai bygger på Nissans så kallade CMF-C-plattform och var därför redan vid lanseringen förberedd för alternativa energikällor. Detta gäller inte bara utrymmet för batterier utan även deras vikt. Nissan kunde därför relativt enkelt anpassa Qashqai till den extra vikten och den annorlunda viktfördelningen. Inte bara fjädringen ändrades, utan även styrningen.
Resultatet av alla dessa ändringar är inte att e-Power körs på samma sätt som Qashqai med enbart en förbränningsmotor. I stället har Nissan hittat en ny balans så att bilen visserligen är tyngre, men känns lättare och ännu sportigare.
Slutsats
Håller Nissans e-Power-teknik vad den lovar? Bara till hälften. Den här konstruktionen med en bensinmotor som genererar kraft till en elmotor ger tystnad, komfort och smidighet som elektrisk körning. Precis som i en elbil är det dessutom möjligt att köra med en pedal.
Beroende på förhållandena är det dock märkbart när bensinmotorn slår till och/eller genererar extra energi. Huvudproblemet är dock att förbrukningen inte är lägre än för en traditionell hybrid och inte ens lägre än för en liten, modern turbomotor. Och trots att denna så kallade "seriehybrid" är enklare och därför mer ekonomisk att tillverka än en parallellhybrid är inköpspriset inte lägre.
I korthet är Nissan Qashqai e-Power en bensindriven elbil. Denna Qashqai är därför endast lämplig för regioner där laddningsstrukturen lämnar något att önska och/eller elbilismen fortfarande är i sin linda.
- Samma räckvidd som en bensinbil
- Många av fördelarna med elektrisk körning
- Bättre hantering än den konventionella versionen
- Inte billigare än en helt elektrisk bil
- Inte mer ekonomisk än en parallell hybrid eller en liten turbomotor