Publiceringsdatum: 19 juli 2022
Nissan Ariya
Biltest

Nissan Ariya

Ton upp

Biltest - Nissan är en sann pionjär inom elbilar. Med Leaf gjorde Nissan ett verkligt genombrott för elbilar. Leaf är en vanlig mellanstor bil med en vanlig prislapp, och i och med den har eldrift blivit vardagsmat. Nu vill Nissan gå ett steg längre med "Ariya". Vilka toner har Nissan i åtanke med denna futuristiskt utseende SUV?

Vad som gör Ariya speciell är tydligt vid en första anblick: denna mellanstora SUV har ett nästan futuristiskt utseende! Nissan har valt abstrakta former och ovanliga färger för att klargöra att detta är framtidens SUV. Dessutom är det genast tydligt att detta är en eldriven SUV, eftersom Ariya har en kort nos och därmed ett extra stort passagerarutrymme.

Nissan Ariya

Ariya är kraftig men har samtidigt släta ytor som ger en bra strömlinje. Den höga axellinjen ger den muskulösa looken hos en SUV. Detaljer som de flödande linjerna, de strömlinjeformade fälgarna och logotypen omgiven av lysdioder gör Ariya verkligen till något speciellt.

Utrymme och utrustning

Ariya är byggd i höjdled för att rymma golvbatterier. Sätet är därför också högt, och för vissa kan det till och med vara för högt. Även i det lägsta läget är framsätet ovanligt högt. När man sedan väljer det valfria panoramaglastaket skymmer långa förare taket. Utrymmet i baksätet är utmärkt, för även med en lång förare i framsätet finns det gott om benutrymme kvar i baksätet. Inget av detta sker på bekostnad av bagageutrymmet, även det är stort.

Nissan Ariya
Nissan Ariya

Atmosfären i kupén är ovanlig, eftersom instrumentbrädan till en början verkar vara i ett stycke, utan knappar eller andra reglage. Det är först när bilen sätts på som knapparna lyser upp. Dessa är helt platta, men känns ändå som fysiska knappar när de trycks in tack vare "haptisk återkoppling". Även förvaringsutrymmet i fronten är speciellt: det finns ett nästan osynligt dolt förvaringsfack under instrumentbrädan. Mellan framsätena finns en elektriskt justerbar mittkonsol som erbjuder gott om förvaringsutrymme.

En bildskärm löper, med ett litet avbrott bakom rattens kant, från ratten till mitten av instrumentbrädan. På den finns ett ljud-, kommunikations- och navigationssystem med grafik som ligger över genomsnittet. Dessutom reagerar den smidigt och jämnt på kommandon och tillhör helt klart en ny generation. Kvaliteten på ljudsystemet är rimlig, inte mer än så. Naturligtvis har Ariya en internetanslutning, så uppdateringar kan laddas ner med jämna mellanrum.

Laddning och räckvidd

Ariya kommer att finnas tillgänglig med ett batteri på 63 kWh eller 87 kWh. Batteriet kommer att vara aktivt kylt eller uppvärmt för att säkerställa optimal prestanda, snabb laddning och lång livslängd. Detta är ett stort steg uppåt från Leaf, som endast var luftkyld.

På vägen till en snabbladdare kan föraren förvärma batteriet med en knapptryckning, så att laddningen går ännu snabbare. I många andra bilar sker detta automatiskt baserat på den destination som ställts in i navigationssystemet. Nissan väljer det manuella alternativet så att batteriet också kan förvärmas när man använder smartphone-navigering. Bra att veta: Den nödvändiga kylningen eller uppvärmningen för säkerheten sker alltid automatiskt.

Laddning kan ske vid hemmets uttag, vid en offentlig laddningspunkt (med en hastighet på upp till 22 kW) och vid en snabbladdare (upp till 130 kW). Även här har Nissan brutit ny mark, eftersom Leaf envist fortsätter att använda den japanska "ChaDeMo"-kontakten, medan resten av världen har anammat "CCS" som standard. Ariya är den första Nissan som stöder CCS.

Nissan Ariya

Beroende på vilket batteri som väljs och vilken drivning (fram- eller fyrhjulsdrift) har Ariya en räckvidd på 360 till 500 km. Praktiken visar att en räckvidd på 300 km är den perfekta balansen mellan pris, prestanda, vikt och användbarhet. Endast de som ofta gör långa resor och verkligen inte kan avbryta dem för att ladda (ofta kortare än en genomsnittlig lunch) väljer versionen med 500 km räckvidd.

Prestanda och räckvidd

Förutom olika batterier finns Ariya med olika motorstyrkor: 217, 242 och 306 hk. I det här testet kördes basversionen med den "svagaste" elmotorn och batteriet med den minsta kapaciteten (63 kWh).

Nissan Ariya

På så sätt sätter Ariya sig själv i rörelse på ett smidigt sätt och utan ansträngning. Tack vare det lugn och den lätthet med vilken Ariya körs ger bilen nästan omedelbart den överlägsna känsla som kännetecknar elektrisk körning. I sportläget är även denna minst snabba Ariya skönt ivrig, även om det märks att drivlinan måste flytta en avsevärd mängd vikt. Bromsarna har inga som helst problem med den tunga SUV:n, eftersom Ariya kan stoppas exakt och med kort bromssträcka.

Nissan är mycket nöjd med "e-Pedal" som gör det möjligt att köra med en fot. Den enda skillnaden mot andra märken är dock att Nissan ger den ett fint namn. Om gaspedalen släpps får Ariya att hålla tillbaka och ju mer abrupt den släpps desto kraftigare blir bromsningen (och energin återvinns!).

Nissan Ariya

På en extremt enkel rutt och i en region med extremt låga hastighetsbegränsningar (Sverige) under gynnsamma väderförhållanden var förbrukningen 14 kWh/100 km. Detta gjorde det lätt att uppnå den utlovade räckvidden.

Köregenskaper

När det gäller hanteringen är Ariya lite mindre progressiv. Liksom en tidigare generation elbilar väljer Ariya ett styvt chassi för att dölja sin höga vikt. Den låga och centrala tyngdpunkten (på grund av batterierna i golvet) gör Ariya naturligt stabil.

Eftersom Ariya är tänkt som en familjebil har Nissan inte valt att ge den någon tydlig dynamisk eller sportig karaktär. Köregenskaperna gör Ariya bekväm, godmodig och säker.

Nissan Ariya

Slutsats

Vad gör Nissan Ariya speciell? Presentationen. Elmotorer är naturligtvis mycket smidiga, gör sitt jobb tyst och utför sitt arbete utan ansträngning. Tack vare batteriet i golvet är nästan alla elbilar stabila. Dessa fördelar gäller även för den enklaste elbilen, så det finns inte mycket att vinna på dessa punkter.

Ariyas attraktionskraft ligger därför främst i dess presentation. Ariya är rent ut sagt futuristiskt fodrad och sedan exceptionellt uppklädd. Detta sker inte på bekostnad av ergonomi eller utrymme, eftersom båda är utmärkta.

Först gjorde Nissan elektrisk körning vanlig med Leaf. Nu gör tillverkaren nästan tvärtom. Med sin unika presentation har Nissan lyckats ge en helt ny dimension till en helt vanlig familjebil. Eller för att stanna kvar i temat: Nissan har fler toner att sjunga och sjunger en ton högre med Ariya.

plus
  • Mycket rymlig
  • Avancerad, användbar teknik
  • Ännu tystare och mer raffinerad än andra elbilar
minus
  • Laddningsuttagets obekväma placering
  • Konstgjort och påträngande ljud ljudsystem
  • Otillräcklig höjdjustering av förarsätet (för högt)