Publiceringsdatum: 13 augusti 2024
Nio EL8
Biltest

Nio EL8

Större och bättre

Biltest - Nio är mycket tydlig med sina avsikter: det är ett premiummärke som vill erövra toppen av marknaden. Därför har man redan introducerat en rad stora, lyxiga bilar. Nu har den ännu större "EL8" lagts till detta. Är EL8 bara större eller är den också bättre än de andra modellerna?

Stor är definitivt EL8! Faktum är att modellen passerar den magiska 5-metersgränsen. Samtidigt har Nio kommit till insikt om att bredare inte alltid är bättre, eftersom bilarna till slut inte längre får plats på en parkeringsplats och/eller det inte finns utrymme att öppna dörrarna. Därför är bredden begränsad till 199 cm.

Nio EL8

Utrymme

Tack vare den ökade längden erbjuder EL8 tre rader med säten. På så sätt förblir varumärket troget sin egen filosofi. Det har inte gått ut ur sitt sätt att klämma in så många människor i bilen som möjligt, utan snarare att erbjuda passagerarna så mycket komfort som möjligt. Det är därför EL8 inte är en sjusitsig, utan en sexsitsig bil. Med andra ord består den tredje sätesraden av två säten, medan de flesta konkurrenter erbjuder tre. Tack vare Nios design är huvud- och benutrymmet bra på alla tre sätesraderna. Alla säten är också utrustade med justerbar luftkonditionering och USB-portar. Den så kallade "Executive" går ett steg längre med större säten och ett kylskåp i baksätet.

På grund av de stora, bekväma sätena är EL8 ingen stjärna när det gäller fällning och stuvning. Naturligtvis är alla säten justerbara och glidande, men förvänta dig inte en lastbil när alla säten är vikta. Men även med den tredje sätesraden i bruk erbjuder EL8 fortfarande plats för lite bagage (men inte för sex personer).

Nio EL8
Nio EL8

Utrustning

EL8:s hytt är futuristisk och minimalistisk, precis som i Nios andra modeller. Det finns praktiskt taget inga knappar eller spakar, eftersom de flesta funktioner styrs via den centrala displayen.

Eller genom "Nomi". Nomis ansikte är en liten robot på instrumentbrädan som kommunicerar med passagerarna med roliga animationer och talade ord. Tyvärr är Nomi i praktiken inte hälften så smart som Nio vill få dig att tro. Endast enkla förfrågningar relaterade till bilen och navigationssystemet förstås. Om det krävs någon intelligens misslyckas Nomi. Att köra till ett visst företag kan göras, men att fråga efter närmaste filial är för komplicerat. På samma sätt förstår Nomi begäran om att navigera till en restaurang med ett visst kök, men om den restaurangen också måste ha en stor parkeringsplats är det för mycket begärt. I och med den senaste versionen av Nios eget operativsystem har integration med ChatGPT lagts till, men i praktiken ger detta bara ett större ordförråd och faktakunskaper. ChatGPT ger inte Nomi mer intelligens eller insikt.

„EL8 rymmer bekvämt sex vuxna personer plus lite bagage.“

Nio tillhandahåller sitt eget ljudsystem och ljudet är anmärkningsvärt bra (rymligt, klart, musikaliskt) för ett system utan varumärke. Tyvärr har Nio fortfarande inte stöd för Apple CarPlay eller Android Auto. Körning med en pedal och Nomi's kunskaper i främmande språk lämnar också något att önska. Tillverkaren lovar förbättringar inom alla dessa områden, men kan ännu inte kommentera när alla förbättringar kommer att finnas tillgängliga.

På alla andra punkter är utrustningen bra för en bil i det här segmentet och det är en stor komplimang för ett märke som bara har varit aktivt på den europeiska marknaden under så kort tid. Även om Nio påstår sig ha kommit mycket långt med självkörande funktioner i Kina, bidrar den arsenal av kameror som finns i Europa inte mycket till EL8:s säkerhet eller trafikinsikt. Som sig bör assisterar EL8 föraren där det är möjligt och varnas för fel eller slarv. EL8 gör det dock inte mer exakt eller smart än andra märken som ofta bara har en kamera och mindre datorkraft ombord.

Nio EL8

Elektrisk bil

Eftersom EL8 är Nios (preliminära) flaggskeppsmodell använder den den plattform som erbjuder den största batterikapaciteten och den starkaste drivlinan. Som standard levererar EL8 653 hk / 850 Nm och det märks! Även i standardläget finns det alltid en gigantisk reserv i beredskap. När den utnyttjas höjs nosen och den här bjässen accelererar med en enorm överlägsenhet, även när det redan går fort. Tack vare fyrhjulsdriften kan kraften utnyttjas obehindrat under en mängd olika förhållanden. I processen är gasresponsen vald så att EL8 aldrig är aggressiv eller skarp, utan snarare storslagen och kraftfull. Detta har "nackdelen" att bilen verkar mindre snabb än vad den faktiskt är.

I praktiken är EL8 så snabb att föraren måste vara uppmärksam på att andra trafikanter inte underskattar den här stora SUV:en. På den tyska autobahn kan EL8 till exempel lägga sig i vänsterfilen så snabbt att andra bilar tror att det fortfarande finns plats, medan EL8 redan ligger bredvid dem. Det är delvis därför EL8 har starkare bromsar än de andra Nio-modellerna. Under testet varierade förbrukningen mellan 17 och 25 kWh per 100 km, vilket är genomsnittligt för en bil av den här storleken och effekten.

Nio EL8

Laddning och växling

Med denna förbrukning kunde man under testet köra cirka 490 km med fullt batteri (fabriksspecifikation: 510 km). Laddningen kan ske med 240 kW vid en snabbladdare och med 11 kW vid en allmän laddstation. För att erbjuda maximalt utrymme i baksätet har Nio flyttat laddningsuttaget och all tillhörande elektronik till nosen. Det är ett logiskt val, men det innebär att bilen måste parkeras framåt, vilket ger en större vändcirkel och sämre sikt när man parkerar ute. Eftersom all elektronik är placerad i nosen har EL8 inget extra bagageutrymme under motorhuven ("frunk").

En unik egenskap hos varje Nio är att batteriet också kan bytas ut. Runt om i Europa finns så kallade "Battery Swap Stations" där batteriet kan bytas snabbare än en traditionell bil kan tankas! Under det här testet märkte vi att mjukvaran också har förbättrats i det här avseendet. Tidigare blev skärmen svart. Hädanefter visar den schematiskt hur processen går till. Observera att ett batteribyte endast är möjligt när batteriet är uthyrt, vilket inte alltid är idealiskt. När bilen t.ex. inte används under en längre tid eller står hos en återförsäljare fortsätter uthyrningen.

Nio EL8

Köragenskaper

Om det finns en punkt där Nio gör små framsteg så är det designen. EL8 har exakt samma stil som de andra modellerna och därför är skillnaden knappt märkbar. Dessutom finns EL8 endast i samma tråkiga färger som de andra modellerna. Lyckligtvis är det just under skalet som de största framstegen kan rapporteras! EL8 är nämligen den första Nio som har luftfjädring med dubbla kammare. Detta ger en mer exakt kontroll över karossen och effekten märks tydligt.

EL8 lutar i kurvorna, men det är en kontrollerad lutning. När man styr märks det att bilen förblir bättre balanserad. Efter hörnet är EL8 snabbare neutral. Detta ger en speciell kombination av hantering, komfort och storhet, vilket gör att EL8 verkligen kör annorlunda än befintliga erbjudanden (och bättre än Nios egen EL7). Dessutom är EL8 ännu tystare än Nios andra modeller, vilket ger ännu mer sinnesfrid. Kort sagt: EL8 är inte bara större, utan också ännu bekvämare än Nios andra modeller.

Nio EL8

Slutsats: Nio

Nio har utvecklat ett beprövat och testat recept. Det börjar på samma nivå som de etablerade modellerna. Sedan använder man modernare teknik och lägger till all den lyx som är tillval i konventionella premiummärken. Motormässigt erbjuder varje Nio prestanda som en Brabus-, AMG-, RS- eller M-version av konkurrenterna, medan priset ligger på samma nivå som konkurrenternas basversioner. Nios elbilar har lång räckvidd och kan laddas snabbt. Dessutom kan batteriet bytas ut och de som har provat det en gång föredrar det alltid.

EL8 utgår från allt detta och går ännu längre genom att erbjuda ännu mer utrymme. EL8 rymmer bekvämt sex vuxna personer plus lite bagage. När det gäller teknik går EL8 ett steg längre med avancerad luftfjädring och det gynnar både dynamik och komfort.

plus
  • Avancerad teknik
  • Utmärkta köregenskaper
  • Mycket värde för pengarna
minus
  • Obehagligt små ytterbackspeglar
  • Nomi ser smart ut, men är det inte
  • Inget stöd för Apple CarPlay / Android Auto