Mini Electric
En grön Mini
Mini stod inför en stor utmaning. En helt ny version är ännu inte klar, men plattformen för den befintliga modellen (från 2014) är inte utformad för eldrift. Den är utformad för en stor förbränningsmotor med en liten bränsletank, och absolut inte för en liten elmotor med ett stort batteri.
För att lösa detta problem gjorde Mini den befintliga modellen något högre, vilket gav mer plats för batterierna i botten. Detta ledde dock till ett nytt problem: batterier är tunga och fyrdörrarsversionen (med förlängd hjulbas) skulle halta. På samma sätt skulle förlusten av takets bärförmåga innebära att cabrioleten inte skulle vara tillräckligt robust för att ge den säkerhet och det körglädje som tillverkaren eftersträvar. Därför finns Mini Electric endast som tredörrarsversion.
Designen på den tredörrars bilen har inte ändrats särskilt mycket, även om modellen moderniserades under den senaste ansiktslyftningen 2018. Mini har fortfarande det glada och spralliga utseendet, medan många andra elbilar har förlorat karaktär i jakten på ett modernt utseende. I grönt med brun interiör ser testbilen dessutom chic och framför allt väldigt brittisk ut.
Utrymme och utrustning
Inredningen är fortfarande baserad på originalet från 1960-talet. De flesta funktioner styrs av vippkontakter och i mitten av instrumentbrädan finns en stor rund klocka. Den runda klockan har dock för länge sedan upphört att fungera som hastighetsmätare. Bakom ratten finns i stället en display som visar hastigheten och andra uppgifter för föraren. I den centrala runda klockan finns därför displayen för infotainmentsystemet. Mini har inte brytt sig om att göra en rund skärm och använder därför bara en bråkdel av den tillgängliga ytan. Därför är bokstäverna och de virtuella knapparna ofta obekvämt små.
Mini F56, som den här modellen kallas internt, har gradvis moderniserats och är därför uppdaterad när det gäller lyx- och säkerhetsfunktioner. Många saker som är standard hos andra märken är dock tillval hos Mini. Tillverkaren uppträder därför som ett "premiummärke" och det är inte helt obefogat. Byggkvaliteten, de använda materialen och den utpräglat solida känslan ligger alla långt över genomsnittet för en bil i detta segment.
Benutrymmet fram är bra, huvudutrymmet är lagom. Utrymmet bakåt är minimalt, men det gäller för de flesta bilar av denna storlek. Bagageluckan är av genomsnittlig storlek och laddningskablar kan stuvas undan i ett stort fack under lastgolvet. Trots att en elmotor är mycket mindre än en förbränningsmotor har Mini inte sett det som lämpligt att skapa ett andra bagageutrymme ("frunk") under motorhuven.
Elbil
Som tidigare nämnts har Mini eftermonterat en befintlig modell med eldrift. Eftersom tillverkaren inte ville ta utrymme från interiören har Mini Electric ett relativt litet batteri. Det finns inget val av batterier: Mini Electric har alltid ett batteri med en kapacitet på 40 kWh, vilket ger en teoretisk körsträcka på 225 km. Det är betydligt mindre än räckvidden hos de direkta konkurrenterna, särskilt om man tar hänsyn till priset.
Den begränsade räckvidden förklaras inte bara av det lilla batteriet utan också av den kraftfulla elmotorn. För att ge Mini Electric den livliga karaktär som Mini är känd för valdes prestanda framför räckvidd. Faktum är att bilen redan i standardläge är smidig. I sportläget är Mini Electric rent av snabb och ivrig. Dessutom är kraften lätt tillgänglig.
För att spara energi finns ett "grönt" och "grönt+" läge. Dessa tillåter fortfarande en obehindrad körning, även om det senare även stänger av luftkonditioneringen. Nästan oavsett hastighet är Mini Electric mycket tyst, vilket är anmärkningsvärt eftersom designen till övervägande del prioriterades framför strömlinjeform.
Moderbolaget BMW uppfann praktiskt taget en pedalkörning och därför är Mini Electric utrustad med en pedalkörning som standard. Det innebär att ju mer plötsligt gaspedalen släpps, desto mer minskar hastigheten (och energi återvinns!). Bromspedalen används endast i nödsituationer. Till skillnad från många andra elbilar känner föraren av Mini inte att han eller hon ständigt kämpar mot ett motstånd i enpedalläget. I stället märker man hur fint bilen rullar, som om hjulen bara är lite "rundare"!
Det går naturligtvis att stänga av enpedalläget, men även då fortsätter Mini Electric att återvinna energi när gasen släpps för att förbättra effektiviteten. Dessutom tänds då en orange lampa på växelspaken för att indikera att detta inte är en bra idé.
Med en måttlig körstil var testförbrukningen på en sträcka med inlandsvägar och motorvägar 13,4 kWh per 100 km. Detta är mer ekonomiskt än vad Mini lovar och förklaras delvis av de idealiska väderförhållandena (varmt och vindstilla). Ägarna rapporterar om en mycket högre långtidsförbrukning och därmed en räckvidd på cirka 185 verkliga kilometer med fullt batteri.
Hantering av vägbanan
Det är redan en stor uppgift att bygga ut en befintlig bil med eldrift, men att dölja vikten är en ännu större utmaning. Särskilt eftersom Mini har ett rykte att upprätthålla när det gäller livlig hantering.
I det här fallet är det lilla batteriet faktiskt en fördel! Dessutom har man valt en fast och ibland rent ut sagt hård fjädring i kombination med direktstyrning. På så sätt reagerar bilen smidigt på förarens kommandon. Tack vare den snabba responsen i kombination med den starka motorn lyckas Mini dölja sin vikt perfekt. Hanteringen är därför säker och körglädjen minst lika stor som i varianterna med en mindre grön drivlina.
Slutsats
Är Mini Electric lika lekfull och önskvärd som de konventionellt drivna varianterna? Absolut! Men eftersom Mini byggde om en befintlig modell till en elbil fanns det bara plats för ett litet batteri. Eftersom batteriet är den dyraste delen av en elbil skulle man kunna förvänta sig att Mini Electric skulle erbjudas billigt, men det är tvärtom. Mini Electric är dyrare än konkurrerande elbilar, som förutom större räckvidd erbjuder mer utrymme och/eller lyx.
Och Mini ger bara en sak i gengäld: kul! Provkörningen visar att det är så roligt att många därför gärna tar hänsyn till det höga priset och det begränsade utbudet. Det roliga börjar med utseendet, som ger ett leende på förarens ansikte redan innan den första metern har körts. När man kör lugnt märker man hur förfinad Mini har blivit under årens lopp när det gäller byggkvalitet, utrustning och hantering. Självklart ligger dess största attraktionskraft i den livliga hanteringen, eftersom den här gröna Mini också lyckas charma alla med den.
- Solid känsla
- Lyckad design
- Mycket körglädje
- Högt pris
- Litet sortiment
- Bombastiskt ljud standardljudsystem