Publiceringsdatum: 30 november 2019
Mercedes-Benz GLB
Biltest

Mercedes-Benz GLB

Matematiskt perfekt

Biltest - Mercedes-Benz tittade på försäljningssiffrorna och såg utrymme för en ny modell. En av tre Mercedes-Benz-bilar som säljs är trots allt en SUV och en av fyra är en kompaktbil. Därför beslutade Mercedes-Benz att utveckla en kompakt SUV: GLB. Att döma av siffrorna låter det som en logisk idé, men hur fungerar det i praktiken?

Mercedes-Benz har inte bara tittat på sina egna siffror för att avgöra vilken bil som behövs. Man tittade också noga på konkurrenterna och kom fram till att GLB måste vara betydligt större än sina direkta konkurrenter. För att nämna namn och siffror direkt: GLB är större än en BMW X1 eller X2 och är också större än en Volvo XC40. GLB är nästan lika stor som Mercedes egen GLC, men betonar funktionalitet snarare än lyx.

Mercedes-Benz GLB

Designen har också planerats noggrant. Proportionerna och formerna har valts så att det är svårt att uppskatta hur stor bilen egentligen är. I processen har man alltid använt raka linjer med rundade hörn. Resultatet är en bil som ser tuff och självsäker ut, men samtidigt vänlig och politiskt korrekt. Mycket genialisk i alla avseenden.

Ett annat tydligt val: GLB är inte en "crossover" (Mercedes-Benz har redan GLA i sitt sortiment för detta), utan en riktig SUV som faktiskt kan användas i terräng. Därför har GLB en rejäl markfrigång (20 cm) och högt upphöjda stötfångare som gör det möjligt att ta branta backar utan att fastna (ingångsvinkel 18 grader, utgångsvinkel 18,3 grader). För att uppfylla en mängd olika krav finns det också en AMG-version, som i stället är sportigt klädd och offrar lite terrängförmåga till förmån för strömlinjeformning.

Mercedes-Benz GLB

Rymden

Som standard är CAP en femsitsig bil, men som tillval kan en tredje sätesrad monteras, vilket gör den till en sjusitsig bil. Det är lätt att sätta sig i framsätet eftersom sätet är bara något högre än i en normal personbil. Detta är dock inte en imponerande SUV där föraren kliver in och sedan känner sig som om han eller hon kör en mäktig maskin, och denna blygsamhet kännetecknar GLB.

De bakre sätena är på skenor, så beroende på situationen kan du välja mellan mer benutrymme i baksätet eller mer bagageutrymme. Med baksätena i baksätet erbjuder GLB tillräckligt med plats för fyra stora vuxna. Det andra baksätet är endast lämpligt för personer upp till 168 cm, enligt Mercedes-Benz. Tillverkaren glömmer bekvämt nog att nämna att det även krävs en viss smidighet av dessa personer för att överhuvudtaget nå baksätet.

Mercedes-Benz GLB
Mercedes-Benz GLB

Utrustning

Som i alla nya Mercedes-Benz-modeller domineras interiören av en stor bildskärm som sträcker sig från ratten till halva instrumentbrädan. Denna skärm är en del av "MBUX": "Mercedes-Benz User eXperience". Föraren kan därmed i viss mån själv välja var informationen visas. Mercedes-Benz utnyttjar på så sätt den frihet som displayerna erbjuder på ett optimalt sätt. Mycket praktiskt i sammanhanget är att knapparna på vänster sida av ratten styr funktionerna på den vänstra halvan av displayen och knapparna på höger sida av ratten styr funktionerna på den högra halvan. Den som har arbetat med detta en gång undrar varför inte alla märken gör så här.

De många funktionerna kan styras inte bara från ratten, utan även med en central tryck- och vridknapp, genom att röra vid displayen och... genom att helt enkelt prata med bilen. Det finns inget behov av att lära sig att sätta kommandon, eftersom datorn accepterar hela meningar. Detta gäller inte bara för att manövrera bilen utan även för att begära slumpmässig information. Man kan till exempel fråga om vädret på vilken plats i världen som helst eller om att berätta ett skämt (svar: "Tyvärr, det kan jag inte göra eftersom mina föräldrar är tyska"). Inte bara när det gäller funktioner, utan även när det gäller användarvänlighet har MBUX varit överlägset ledande inom bilindustrin sedan introduktionen 2018. Som en bonus kan MBUX även utrustas med ett av de bäst klingande ljudsystemen. Burmesters "high end"-ljudsystem har ett detaljrikt, klart, rymligt och musikaliskt ljud.

Motorer

Alla kompaktmodeller från Mercedes-Benz har samma tekniska bas. Det innebär att GLB kan fås med samma motorer som A- och B-klassen. Plug-in-hybriden är dock inte tillgänglig i den här SUV:n för tillfället. I skrivande stund erbjuds endast traditionella bensin- och dieselmotorer. För den här testkörningen kördes två extremer: instegsmodellen "GLB 200" med 163 hk/250 Nm och framhjulsdrift och "GLB 35 AMG" med 306 hk/400 Nm och fyrhjulsdrift.

Mercedes-Benz GLB

Motoreffekten i GLB 200 är redan mer än tillräcklig och det känns aldrig som om du kör en basmodell i den här versionen. I staden erbjuder den fyrcylindriga 1,3-litersmotorn mycket smidighet, medan varvtalet på öppen väg är behagligt lågt för att ge lugn i kupén och gynnsam bränsleförbrukning. Endast när det plötsligt krävs mer kraft behöver motorn och den automatiska växellådan lite betänketid, varefter den fortfarande presterar fint.

GLB 35 AMG är en helt annan bil. Även om det bara finns en 2,0-liters fyrcylinder under huven, låter den mäktigt efter start och det är genast uppenbart att detta inte är någon vanlig version. I staden är AMG inte aggressiv eller påträngande, men samtidigt är det alltid påtagligt att det under ytan finns en enorm reserv som är redo att brista ut vid minsta provokation. När gaspedalen trycks ned mot golvet är AMG onekligen snabb och drivlinan kan släppa ut kraften väl (ingen hjulspinn och inget drag i ratten). "35 AMG" är inte lika imponerande eller förkrossande snabb som AMG:s sex- och åttacylindriga modeller, men priset återspeglar detta. På en krävande sträcka i mycket dåligt väder var testförbrukningen 8,7 liter per 100 km.

Mercedes-Benz GLB

Hantering av vägbanan

Oavsett vilken motor som väljs är körljudet begränsat och tack vare den förfinade mekaniken är bilen övertygande som en "premiumprodukt". Detta återspeglas också i hanteringen. Genom att förlänga den plattform som även A-klass, B-klass och CLA står på och justera fjädringen känns GLB knappast som en SUV. Kroppen lutar något vid kurvtagning, men det har mer att göra med den höga sittplatsen än med en brist i fjädringen. Under alla förhållanden ger GLB en förtroendeingivande känsla och det gör körningen mindre ansträngande. Vid en nödstopp avslöjar GLB inte att detta faktiskt är en tung och tung bil.

AMG-versionen går ett steg längre. Tack vare en distinkt sportig fjädring är kurvornas lutning ännu bättre motverkad och GLB körs mer som en dynamisk personbil än som en SUV. Testkörningen genomfördes under mycket dåliga förhållanden och även om det var katastrofalt för bilderna var detta ett utmärkt tillfälle för chassit att bevisa sitt värde. Även i extremt regn och på dåliga vägar i bergen kunde AMG:s rikliga kraft obehindrat utnyttjas.

Alla GLB-modeller utom basmodellen har fyrhjulsdrift. GLB har ingen lågväxel eller diffspärr, men den har elektronik som tar över deras funktioner. Under testet klättrade man uppför backar som var nästan omöjliga att ta till fots (se bakgrunden på bilderna), men GLB (diesel) körde uppför dem som om de vore stora farthinder. Även lösa stenar och branta nedförsbackar utgjorde inga problem.

Mercedes-Benz GLB

Slutsats

Mercedes-Benz GLB är resultatet av ren aritmetik. Mercedes-Benz har utifrån sina egna försäljningssiffror beslutat att det finns ett behov av en kompakt SUV. En analys av konkurrenterna visade att denna SUV måste vara större än genomsnittet och kunna prestera seriöst i terräng. Inte bara i teorin utan även i praktiken visade sig GLB vara en bra idé.

Det börjar med utseendet: tack vare den geniala designen är det svårt att uppskatta hur stor GLB faktiskt är. Tack vare hårda linjer med rundade hörn ser GLB tuff och självsäker ut, men samtidigt tillgänglig och blygsam. Detta är därför en SUV som ingen tar illa upp. I praktiken är dimensionerna precis lagom stora. GLB är rymlig och bekväm på långa sträckor, men praktisk och hanterbar i stan. Dessutom gör markfrigången och de stora in- och utkörningsvinklarna GLB mycket användbar i terräng.

Även om det är synd att det inte finns någon hybrid- eller eldrift att tillgå, kan de bensin- och dieselmotorer som erbjuds övertyga. De är tysta, mjuka och kraftfulla och har i praktiken civiliserade förbrukningssiffror. När det gäller infotainment och aktiv säkerhet är GLB bland de bästa. Kort sagt: Matematiken lönar sig, för GLB är en bil som får poäng på alla punkter.

plus
  • Rymlig och praktisk
  • Rik, modern utrustning
  • Bekväm på allmänna vägar, duktig i terrängkörning
minus
  • Inte tillgänglig som elbil eller hybrid
  • Besvärlig ingång till den tredje sätesraden