Mercedes-Benz B-Klasse
I en klass för sig själv
Designerna av den nya B-klassen fick en dubbel uppgift. Den nya generationen skulle inte bara vara rymligare och mer praktisk än den föregående, utan också mer sportig. Mercedes-Benz kallar den därför för en "Sports Tourer" snarare än en MPV.
För att göra B-klass mer sportig valdes en lång hjulbas och ett kort överhäng fram och bak. Detta, tillsammans med den låga taklinjen, skapar en långsträckt, strömlinjeformad form. Sportigheten betonas av de relativt stora fälgarna (16 till 19 tum) och den skarpt skurna fronten.
Sittkomfort
Sportlig eller inte, allt handlar om utrymme i B-klass. Trots sin lägre konstruktion har B-klassen fortfarande en enkel insteg och ett högt säte (90 mm högre än i A-klassen). Instrumentbrädan är inte byggd runt passagerarna (som i A-Klass), utan är istället platt. Dessutom är dörrpanelerna också extra smala, för att skapa så mycket interiörutrymme som möjligt. Utrymmet i framsätet är därför bra och rörelseutrymmet runt framsätena är också definitivt bra. Eftersom B-klassen är byggd i höjdled sitter de bakre passagerarna mer upprätt. De bakre sätena är på skenor (justerbara med 24 cm), vilket ger antingen mer benutrymme eller mer bagageutrymme. Bagageutrymmet varierar från 455 till 705 liter. Om man fäller baksätena helt nedåt skapas 1 540 liter lastutrymme. Detta gör B-klassen genomsnittligt rymlig för en bil i det här segmentet.
B-klassen skiljer sig från andra MPV:er genom sin komfort. Och det börjar med sittkomfort! B-klass är den första Mercedes-Benz med "Energising"-funktion. Denna justerar sätet något under körning. Istället för att passageraren sitter annorlunda under en lång bilresa justerar sätet sin form, vilket har samma avslappnande effekt. Till en början är det lite märkligt när ryggstödet eller sätesytan rör sig spontant, men i praktiken uppnås definitivt den utlovade effekten. Dessutom erbjuder B-klassen program för att snabbt slappna av, svalna av eller värma upp. Sätesvärmen eller säteskylsystemet spelar huvudrollen, men även musik och stämningsbelysning bidrar. Verkligen unika är muskelövningarna, där man kan höra talade instruktioner för att slappna av musklerna under körning. Under testet testades alla alternativ och de visade sig vara användbara och trevliga.
Utrustning
Något speciellt händer hos Mercedes-Benz: Inte de finaste modellerna, utan de som riktar sig till den yngsta målgruppen är de första som utrustas med den senaste elektroniken. Därför finns B-klassen tillgänglig med "MBUX". Det står för en stor display som styr många funktioner enligt användarens önskemål. Den kontrollen kan också ske med rösten. Det finns inget behov av att recitera fasta kommandon i en bestämd ordning. Precis som den smarta assistenten i mobiltelefonen förstår B-klassen en mängd olika förfrågningar, från "navigera hem" till "hur är vädret på Mallorca?". Som framgår av bilderna är svaret på den sista frågan: dud.
Nya funktioner i MBUX är bland annat ett bildelningssystem och central sökning av parkeringsplatser. Det sistnämnda innebär att när en Mercedes-Benz har lämnat en parkeringsplats rapporteras detta centralt och andra bilar kan använda denna information för att hitta en ledig plats.
Precis som de större Mercedes-Benz-modellerna har B-klassen även vissa halv-självkörningsfunktioner. B-klassen håller automatiskt ett säkert avstånd till bilen framför, bromsar vid fara och håller sig själv i sin fil. Baserat på data från navigationssystemet kan B-klassen automatiskt sänka hastigheten vid rondeller, skarpa kurvor eller andra farliga trafiksituationer. Tyvärr visade sig detta på teststräckan leda till ett oförutsägbart beteende: i en hårnålskurva bromsade datorn fullt ut och just när föraren räknade med att bilen automatiskt skulle sänka hastigheten före en kurva, skedde det inte. Vid mer än ett tillfälle spände assistenten "före kollision" plötsligt bältena i väntan på en olycka när man bara närmade sig en tunnel eller en rondell.
Köregenskaper
Som tidigare nämnts måste den nya B-klassen inte bara vara mer funktionell och bekväm än sin föregångare, utan också mer sportig. För att kombinera komfort och dynamik valdes en variabel fjädring, där föraren kan välja mellan sportig, bekväm eller ekonomisk karaktär. Medan skillnaden mellan dessa lägen knappt är märkbar i vissa bilar kan karaktärerna i B-klassen nästan kallas extrema. I det bekväma läget är fjädringen mjuk och kroppen lutar. I det dynamiska läget däremot är B-klassen så skarp att det krävs mycket försiktig körning för att undvika plötsliga överdrifter.
Oavsett vilken position man väljer är avståndet mellan mekanikerna och föraren stort. Dessutom finns det en viss fördröjning mellan ett kommando via ratten och en faktisk riktningsändring, vilket alltid gör att föraren känner sig osäker på bilen. Man väntar alltid på att se hur bilen kommer att reagera på en viss situation, medan den borde vara förutsägbar. Det spelar ingen roll om B-klassen är utrustad med en torsionsaxel (basmotorer) eller en konstruktion med fyra armkroppar (kraftigare motorer). I slutändan är B-klass bäst när den körs lugnt och smidigt. Då erbjuder bilen gott om komfort, som det anstår en Mercedes-Benz.
Motorer
En helt ny 2,0-liters dieselmotor har utvecklats för B-klass och levererar antingen 150 eller 190 hk beroende på vilken variant du väljer. Denna nya dieselmotor är också kopplad till en ny automatlåda som har åtta växlar i stället för sju (om man väljer befintliga motorer kopplas de till den befintliga sjuväxlade automatlådan). Motorns karaktär bestäms starkt av vilket körläge som väljs. I det dynamiska läget är responsen på gaspedalen så ivrig att det på vått underlag krävs en viss ansträngning för att inte köra iväg med hjulspinn. I komfort- och ekonomiläget är "B220d" mest underdånig. Aldrig är det hörbart eller påtagligt att kraftkällan kämpar för att prestera, medan det heller aldrig märks hur mycket reserv som finns tillgänglig. Kraften finns bara där, oavsett motorvarvtal eller situation.
Som jämförelse kördes även "B200": bensinmotorn med 163 hk. Liksom dieselmotorn fungerar den utan ansträngning under alla förhållanden.
Slutsats
Mercedes-Benz B-klass är en speciell bil eftersom det finns mycket få MPV:er (Multi Purpose Vehicles) från premiumtillverkare. Den tredje generationen av B-klass vill inte bara vara funktionell och lyxig, utan har också sportiga ambitioner. På den senare punkten lyckas B-klassen tyvärr inte övertyga. Bilen är snabb och ser sportig ut. Även när den väljer att vara dynamisk är styrningen alltför artificiell och det finns för mycket avstånd (och fördröjning!) mellan föraren och tekniken.
I komfortläge är B-klassen en äkta Mercedes-Benz och denna MPV erbjuder mer komfort än en genomsnittlig familjebil. Som premiumprodukt övertygar B-klassen med modern bilkomfort. De som en gång har kört MBUX vill aldrig mer gå tillbaka. Att själv arrangera alla skärmar och bestämma hur funktionerna ska användas är idealiskt. Precis som moderna smartphones har B-klass en smart assistent som kan utföra röstkommandon. Skillnaden är dock följande: en telefon kan enkelt styras via skärmen, men föraren har händerna på ratten och då är en smart assistent som lyssnar på talade kommandon idealisk. De många komfortfunktionerna, från sätesmassage till halvsjälvkörningsfunktioner, ger också extra komfort och bekvämlighet. Detta gör B-klassen mer än någonsin till en klass för sig.
- Extremt bekväm
- Innovativa, behagliga komfortfunktioner
- Dieselmotorer som presterar utan ansträngning
- Osäker hantering
- Oförutsägbart beteende körassistanssystem
- Inte lyckas leva upp till sina sportsliga ambitioner