Mazda MX-30 R-EV
Udda teknik för udda människor
Den roterande motorn är också känd som "Wankel-motorn". Faktum är att Wankel kom på detta koncept 1920 och Mazda förbättrade tekniken. Mazda förfinade sedan Wankelmotorn så mycket under årens lopp att den fick namnet "rotationsmotor". Men 2010 togs den sista bilen (Mazda RX-8) med en rotationsmotor ur produktion och det blev tyst kring den ovanliga tekniken.

Tills Mazda tillkännagav MX-30 2020! Under den ovanliga karossen, som är någonstans mellan en hög kombi och en låg SUV, finns det plats för en traditionell bensinmotor (endast tillgänglig i Japan), helelektrisk drift eller en kombination av elektrisk drift och en rotationsmotor. Från utsidan är det bara en liten logotyp på hjulhuset som avslöjar att detta är en "R-EV".
Utrymme
Eftersom olika motorer har beaktats redan i konstruktionsstadiet är det invändiga utrymmet detsamma oavsett drivlina. Dessutom har alla MX-30 bakdörrar som öppnas mot färdriktningen. Detta har fördelen att det är lättare att komma in i baksätet. Dessutom är det mycket lättare att nå ett barn i en barnstol i baksätet. Avsaknaden av en B-stolpe (balken mellan fram- och bakdörrarna) innebär dock att styrkan måste hämtas någon annanstans. Därför kan bakdörren endast öppnas när framdörren är öppen.
Trots den generösa åtkomsten är utrymmet i baksätet dåligt. Med stora vuxna i framsätet finns det inte tillräckligt med utrymme i baksätet för ytterligare två vuxna. Utrymmet i framsätet är bra. Framstolarna är väljusterbara och föraren kan välja mellan ett högt säte som i en SUV eller ett lågt säte som i en traditionell personbil.
Utrustning
Interiören skiljer sig från andra Mazda-bilar, inte bara på grund av dess layout, utan också på grund av materialanvändningen. Mest anmärkningsvärt här är korkfinishen. Detta skapar inte bara ett varmt utseende, det är också miljövänligt eftersom det växer snabbt. Testbilen är en "Makoto"-version, som lämnar lite att önska när det gäller utrustning. Tänk på en head-up display, ett välskött infotainmentsystem och ett klimatkontrollsystem. Bose-ljudsystemet rekommenderas inte: ljudet är påträngande och saknar detaljer, vilket gör det obehagligt och tröttsamt att lyssna på.
Eftersom MX-30 har funnits på marknaden i flera år behöver modellen inte uppfylla EU:s krav från 2024. MX-30 har därför inga nedsättande eller störande funktioner som "hjälper" föraren. Med tanke på erfarenheterna av dessa funktioner i andra bilar har avsaknaden av de senaste säkerhetsfunktionerna nu inte setts som en nackdel, utan som en fördel.
Roterande motor: teorin
En "Ottomotor" (traditionell bensinmotor) har cylindrar som går upp och ner. En rotationsmotor har däremot en triangulär skiva som roterar i en stor förbränningskammare. Genom att antända bränsle från olika hörn av förbränningskammaren hålls skivan roterande. Rotationsmotorn blev aldrig populär på grund av den höga förbrukningen, både av bensin och olja. Dessutom lämnade tillförlitligheten alltid mycket övrigt att önska.

Mazda har återupplivat tekniken för sin nostalgis skull. Den ger ett speciellt ljud och är en del av varumärkets arv. Dessutom har Mazda minskat förbrukningen genom en modifierad förbränningskammarform och minskat oljeförbrukningen med bättre tätning. Och det finns rationella skäl att välja rotationsmotorn! Det är relativt enkelt att driva en rotationsmotor med alternativa bränslen och på så sätt förbereder sig Mazda för detta. Slutligen är en rotationsmotor mindre än en Ottomotor och därför passar rotationsmotorn under motorhuven på MX-30 tillsammans med elmotorn.
Ja, utöver elmotorn. Det beror på att MX-30 R-EV är en plug-in-hybrid ("PHEV"). Batteriet med en kapacitet på 17,8 kWh kan laddas med en kontakt (25 minuter med snabbladdaren (36 kW) eller 50 minuter vid en offentlig laddstation (11 kW)). Detta gör att MX-30 R-EV kan köras ca 85 km. Efter det tar rotationsmotorn inte över drivningen, utan fungerar som en generator som genererar el för att driva elmotorn.
Roterande motor: i praktiken
Det är också möjligt att låta datorn välja den bästa tidpunkten för att ladda batteriet. I praktiken sker detta från ca 43% batteriladdning, varefter förbränningsmotorn startar regelbundet. Detta hörs, men upplevs inte som störande. Dessutom: den roterande motorns varvtal följer mer eller mindre körhastigheten, så det känns naturligt.

I praktiken är R-EV:s prestanda mer än tillräckliga. Mycket viktigt är att R-EV alltid erbjuder den överlägsna mjukheten hos en elmotor. Detta till skillnad från konventionella plug-in hybrider som återgår till att drivas av en bensinmotor, som då också erbjuder mindre prestanda och mindre komfort. Därför upplevs återgången till förbränningsmotorn som en mycket mindre förlust än med andra plug-in-hybrider.
Detta är dock den enda rationella fördelen. För den ovanliga kombinationen är inte ekonomisk. När endast rotationsmotorn står för energin stiger förbrukningen till 9 liter per 100 km. Vid körning på enbart batteriet är elförbrukningen 18 kWh per 100 km och även det är högre än för liknande elbilar. Det är bara kombinationen som ger bra förbrukningssiffror. Den låga energiförbrukningen beror dock på assistansen från bensinmotorn och den låga bensinförbrukningen på plug-in-laddning (testförbrukning: 14,8 kWh/100 och 4,3 liter per 100 km).

Köregenskaper
Kanske är huvudsyftet med MX-30 att erbjuda exceptionella köregenskaper utan att för den skull satsa på sportiga prestanda. På grund av trafikregler och trafikstockningar är det trots allt sällan möjligt att verkligen utnyttja sprintkraften hos en snabb bil. Det är därför MX-30 R-EV lyckas charma med sin udda teknik och godmodiga hantering.
Föraren känner det vackra samspelet mellan de två motorerna och hur enkelt R-EV presterar. Detta kompletteras av en förfinad fjädring. Styrningen är inte skarp, men den är enkel. MX-30 kräver lite av föraren och gör körningen enkel. Precis som det är tillfredsställande att köra hårt i en sportbil eftersom dess potential är uppfylld, får lugn och smidig körning en att känna sig bra med MX-30 eftersom bilen är gjord för det.

Slutsats
Är kombinationen av en elmotor och en rotationsmotor i "Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV" bara en teknisk bedrift eller har den verkliga fördelar? Tyvärr erbjuder kombinationen inga fördelar, förutom dess kompakta storlek. Prestandan är inte bättre än genomsnittet, medan både effekt och bensinförbrukning är högre än för konventionella plug-in hybrider eller helt eldrivna bilar. Priset är inte heller lägre än konkurrenternas.
Och ändå visade sig MX-30 R-EV vara en extremt trevlig bil. Testföraren satt till och med bakom ratten med ett leende på läpparna! MX-30 R-EV har en distinkt karaktär och med den följer speciell teknik. Om Mazda skulle välja en standard plug-in hybrid, skulle den karaktären gå förlorad. MX-30 R-EV tilltalar dessutom en ny målgrupp. De som ännu inte är redo för en helt eldriven bil kan frestas att ta steget över till eldrift tack vare förbränningsmotorns extra räckvidd. Men med originell teknik för originella människor.
- Unikhet
- Förfinad hantering
- Smart konstruktion bakdörrar
- Måttligt utrymme på baksidan
- Hög förbrukning (bensin och el)
- Inte billigare än en helt eldriven bil