Mazda MX-30
Det nya normala
Elbilar utmärker sig med sin teknik. Därför har hela kapitel redan ägnats åt räckvidd, prestanda och batterikapacitet innan det ens finns ett ord om utrymme, komfort eller säkerhet. Dessa saker är viktiga för ingenjörerna, men för bilisten spelar andra frågor in.
Ett annat tillvägagångssätt
Det är därför Mazda valde en annan strategi för att utveckla MX-30. Konstruktörerna började med att prata med kunderna. Dessa frågade inte vilken typ av bil de ville ha, utan vilket problem bilen skulle lösa. Kring önskemålen utformades sedan en bil. I detta togs även hänsyn till miljövänlighet från produktion till slutet av bilens livslängd.
Eftersom MX-30 kommer att vara den första elbilen för många köpare ville Mazda göra tröskeln så låg som möjligt. Därför valde man inte en futuristisk design från vindtunneln, utan snarare ett robust utseende. MX-30 är en SUV eftersom det fanns en stor efterfrågan på lätt insteg och höga sittplatser. Tack vare element som taket i en kontrastfärg och skyddskanterna på sidorna verkar MX-30 mindre hög. Bakdörrarna öppnas mot färdriktningen och en B-stolpe saknas. Som ett resultat ser MX-30 ut som en tredörrars coupé, samtidigt som tillgången till interiören är rymligare.
Utrustning
Interiören är innovativ men samtidigt välbekant. Till exempel är MX-30 i slutet av sin livscykel till 95 % återvinningsbar och återvunnet material har använts så långt det är möjligt. Mazda använder till exempel veganskt läder, som enligt tillverkaren redan gör mer för miljön än många tusen kilometer elbilkörning. Den grå delen av klädseln är tillverkad av återvunna PET-flaskor. Lägg också märke till användningen av kork i mitttunneln och på dörrpanelerna: detta är en antydan till Mazdas ursprung, som en gång började som korktillverkare. Inte trots, utan tack vare dessa material är atmosfären i interiören varm och inbjudande.
Utrymmet i framsidan är bra. Trots att det är lätt att ta sig in i baksätet är benutrymmet i baksätet måttligt. Bagageutrymmet är rimligt, men definitivt inte lika stort som hos andra SUV:er i denna storlek. Detta beror inte på batterierna utan på den lutande bakdelen.
Utrustningen är precis som man kan förvänta sig i denna prisklass. MX-30 är utrustad med alla vanliga lyx- och säkerhetsfunktioner. Återigen har man försökt hitta en balans mellan det välbekanta och det innovativa. Klockorna bakom ratten består till exempel av en central display omgiven av analoga mätare. Klimatkontrollsystemet har en egen display, omgiven av traditionella knappar.
Ljud-, kommunikations- och navigationssystemet styrs via en bred skärm ovanpå instrumentbrädan. För att använda det krävs ibland lite letande, men i slutändan erbjuder det alla standardfunktioner (inklusive stöd för Apple Carplay och Android Auto). Autozine kritiserar ofta ljudsystem från Bose, men i MX-30 har även detta tänkts om. Tack vare en annan högtalarplacering och en mer harmonisk finjustering är ljudet från det valfria Bose-ljudsystemet ganska trovärdigt.
Prestanda
I många elbilar har allt tillgängligt utrymme använts för att få plats med största möjliga batteri. Även om MX-30:s plattform kan rymma ett stort batteri har Mazda medvetet valt ett relativt litet batteri (35,5 kWh). Detta har tre orsaker: det gör bilen lättare, mer ekonomisk och mindre miljöskadlig.
En annan speciell egenskap: Mazda räknar med att MX-30 för de flesta köpare kommer att vara deras första elbil. Därför har man strävat efter att ge MX-30 karaktären av en bil med förbränningsmotor så långt det är möjligt. Detta låter ologiskt, eftersom ett viktigt skäl till att välja en elbil är den överlägsna karaktären hos en elmotor.
Och du kan vara säker på att Mazda utnyttjar fördelarna med elektrisk drivning fullt ut, men väljer bara en annan presentation. Precis som alla andra elbilar har MX-30 sin fulla kraft i beredskap, för en snabb start vid trafikljus och mer smidighet än till och med den bästa förbränningsmotorn. MX-30 gör dock inte jobbet i perfekt tystnad, utan producerar ett lätt artificiellt muller (som inte går att stänga av) i bakgrunden. Detta skulle ge föraren den välbekanta känslan av att det pågår arbete under motorhuven.
Med spakarna bakom ratten kan du styra hur mycket bilen minskar hastigheten när du släpper gaspedalen eller hur ivrigt den reagerar på gaspedalen. Man kan alltså välja mellan en kraftig minskning av hastigheten när pedalen släpps och ingen inbromsning och tvärtom en kraftigare acceleration när pedalen trycks ned. Trots att prestandan inte är imponerande på pappret (0-100 km/h på 9,7 sekunder, toppfart 140 km/h) är MX-30 i praktiken skönt häftig och bilen saknar aldrig kraft.
Räckvidd och laddning
På pappret kan MX-30 köra 200 km (WLTP) med fullt batteri. Under testkörningen, under gynnsamma väderförhållanden men med en villig körstil, blev det till och med strax över 200 km. Om laddningen kan ske hemma är detta mer än tillräckligt. De som måste ladda på gatan och dagligen leta efter en gratis laddningspunkt (eller tvingas stanna vid dyra snabbladdare på vägen) kommer att uppleva detta som en betydande nackdel.
Batteriet är vätskekylt och luftkonditioneringskanaler går från inredningen till batterierna. MX-30 kan laddas med 6,6 kW på växelström (laddningstid ca 4,5 timmar). Snabbladdning är också möjlig, och då med 50 kW.
Hantering av vägbanan
Det relativt lilla batteriet ger ett lägre inköpspris, men den största fördelen är den överlägsna hanteringen. Även om MX-30 är tyngre än en jämförbar SUV med förbränningsmotor är den extra vikten placerad på ett idealiskt ställe: centralt under bilen.
Även den bästa SUV:n är aldrig lika stabil som en traditionell hatchback på grund av sin höga konstruktion. Och en elbil har på grund av sin höga vikt alltid en längre bromssträcka och måste hantera mer vikt vid kurvtagning. Med MX-30 har Mazda lyckats vända dessa nackdelar till fördelar. MX-30 är stabilare än någon annan SUV i det här segmentet, och på uppsidan livligare. Precis som en coupé har en bättre hantering än en halvkombi, är MX-30 bättre än en konventionell SUV. På så sätt känner sig föraren inte bara hemma i MX-30, utan denna elbil accepteras som det nya normala.
Slutsats
Ingenjörer tänker ofta i lösningar, men glömmer inte sällan att först identifiera de problem som ska lösas med deras teknik. Många elbilar är därför som körande förebilder för den teknik som tillverkarna har i beredskap. De imponerar på föraren med futuristisk design och förkrossande prestanda. Men alla är inte intresserade av det eller vill betala för det. Mazda visar med MX-30 att det kan vara annorlunda.
Mazda började därför med att identifiera kundernas behov och krav och byggde en bil utifrån dem. Mazda tittade dessutom inte bara på miljöpåverkan under bilens livslängd, utan även från produktion till slutet av dess livslängd. Resultatet är en praktisk familjebil med ett ovanligt litet batteri. Det sistnämnda är inte en nackdel i praktiken, utan faktiskt en fördel (om laddningen kan ske hemma). Tack vare det lilla batteriet är MX-30 mindre miljöskadlig vid tillverkningen och mycket billigare att köpa. Den största fördelen ligger i köregenskaperna: tack vare sin relativt låga vikt är MX-30 över genomsnittet smidig, livlig och stabil.
Mazda gör allt för att ge MX-30 den välbekanta karaktären av en bil med förbränningsmotor när det är möjligt. På så sätt upplever föraren MX-30 som en mycket vanlig bil, men med många fördelar. Det nya normala!
- Genomtänkt koncept
- Billigt per kilometer
- Livlig, stabil och säker hantering
- Måttligt utrymme på baksidan
- Konstgjort motorljud kan inte stängas av
- Begränsad räckvidd endast acceptabel om det finns en hemmaladdare