Mazda CX-80
Mer om Mazda
I 12 år har Mazda använt en stil som kallas "Kodo". Stilen har förfinats och utvecklats under åren, men står fortfarande för mjuka, starka linjer för ett kraftfullt men ändå vänligt utseende. Det är därför som CX-80 också omedelbart känns igen som Mazda. Men med CX-80 är allt större, högre och längre, med accenter som bidrar till utseendet. Tänk krom, takräcken och den nya färgen "Artisian Red" som visas här.
Utrymme
Tack vare de generösa yttermåtten erbjuder CX-80 plats för sex personer. Utrymmet framtill är gott, och den breda mittkonsolen är särskilt påtaglig. Föraren och passageraren sitter långt ifrån varandra, vilket förstärker känslan av att det här är en stor bil. Baksätet är placerat på skenor (120 mm) så att det finns mer benutrymme i andra eller tredje sätesraden, beroende på vad som önskas. Insteget bakåt underlättas av mycket stora bakdörrar som också öppnas mycket långt.
Vid behov kan sex vuxna personer få plats i CX-80. Då återstår ett mycket litet bagageutrymme (258 liter), som räcker till två vagnar (på sidan). Den tredje sätesraden är något högre än vanligt, vilket ger de bakre passagerarna bättre sikt framåt. Dessutom består den tredje sätesraden av två relativt stora, mjuka säten, vilket också ger extra komfort. När den tredje sätesraden inte används sitter fyra vuxna bekvämt och ett stort bagageutrymme (1.221 liter) finns tillgängligt. Vid lastning och lossning bör man dock vara uppmärksam på pannan: bakluckan öppnas inte särskilt högt, så många kommer att stöta huvudet mot den.
Utrustning
Hela hytten, från fram till bak, är generöst utrustad med förvaringsfack, mugghållare, USB-C-anslutningar och mycket mer. Mazda följer inte trenden med minimalistiska interiörer, eftersom kunderna inte är angelägna om det, enligt tillverkaren. Därför är instrumentpanelen fylld med traditionella knappar och spakar. Displayen för ljud-, kommunikations- och navigationssystemet är relativt liten och manövreras med en rund knapp på mittkonsolen. Här finns alltså inga tablettliknande reglage, ingen smart assistent (förutom Amazons Alexa), inga ikoner, ingen dator på hjul. Återigen: kunden vill inte ha något av det, enligt Mazda. På grund av sin konservativa design har navigationssystemet ett något föråldrat utseende, men delvis tack vare en internetanslutning är kartmaterialet alltid aktuellt och bilen får regelbundna uppdateringar. Funktionaliteten lämnade därför inget övrigt att önska.
CX-80 är utrustad med alla säkerhetssystem som krävs av Europeiska unionen. Här väljer Mazda att göra en strikt tolkning. Det finns knappast något spelrum och datorn straffar omedelbart minsta misstag eller slarv med varningar. En fin detalj: Head-up-displayen visar om det finns några fordon i den döda vinkeln. Detta förhindrar onödig tittande över axeln och gör körningen enklare och säkrare.
Hybrid
Mazda påstår sig erbjuda en lämplig drivlina för varje kontinent och marknadssegment. För CX-80 är detta en kombination av en bensinmotor och en elmotor i form av plug-in hybriddrift. Med ett fullt batteri kan CX-80 köra knappt 60 km helt eldriven, vilket inte är mycket för en modern SUV. Prestanda i elektriskt läge är mer än tillräcklig. Men eftersom CX-80 även växlar till elläge erbjuder denna PHEV (plugin hybrid electric vehcile) inte samma komfort som en helt eldriven bil.
För att göra drivlinan mer bränsleeffektiv och ekonomisk har Mazda tagit bort den så kallade "momentomvandlaren" från automaten. Istället ska elmotorn ge den nödvändiga mjukheten vid växlingarna. Det här är en smart idé i teorin, men i praktiken fungerar det måttligt bra. CX-80 växlar märkbart och gör det dessutom inte vid rätt tillfällen. Därmed märks det tydligt när man växlar från elmotorn till bensinmotorn. Allt detta är inte dåligt, men konkurrenterna gör det bättre för samma pris.
Faktum är att CX-80 PHEV kör bra med bara elmotorn eller bara bensinmotorn, men det går fel så snart elektroniken försöker kombinera båda. Vid körning med enbart bensinmotorn hamnar förbrukningen på cirka 6,2 liter per 100 km.
Köragenskaper
CX-80 bygger på samma plattform som CX-60, men har förlängts och breddats. Dessutom har fjädringen modifierats för att uppnå Mazdas karakteristiska köregenskaper. Detta är dock mindre passande för en stor SUV. Dessa bilar har i allmänhet ett raffinerat chassi och svarar på kommandon med en viss långsamhet för att ge dem en ståtlig karaktär. Allt detta saknas i CX-80.
Precis som med de mindre modellerna har Mazda satsat på optimal kommunikation mellan bil och mekanik. På så sätt förstår föraren bilen bättre, vilket i sin tur ger bättre kontroll över fordonet. CX-80 erbjuder därför den förfining som kommer med en premiummodell, men inte storheten. Detta säkerställer att CX-80 inte uppfattades som toppmodellen, utan bara som en stor Mazda.
Slutsats
Vilka innovationer erbjuder Mazdas flaggskeppsmodell? Inga! CX-80 har samma stil, ergonomi och drivlina som de mindre modellerna. Vad CX-80 erbjuder är en hel del mer utrymme.
Detta verkar som en negativ slutsats, men enligt Mazda var det just detta som var syftet. Enligt Mazda är kunderna till CX-80 inte ute efter innovation. De vill inte ha ett futuristiskt utseende, en minimalistisk hytt och en dator på hjul. Dessutom vill de inte ha en bil som svävar ovanför vägen, utan en bil som involverar föraren i körningen. De vill alltså ha det välkända konceptet, men i ett större format. Och det är vad CX-80 erbjuder: mer Mazda.
- Utrymme för 6 vuxna
- Involverar föraren i körningen
- Bakluckan öppnas för lågt
- Taktil växling mellan bensin- och elmotor