Mazda CX-60
Genomgång
Eftersom kritiken gällde drivlinan och chassit har exteriören knappast ändrats inför modellår 2025. CX-60 är fortfarande en stor SUV med den karakteristiska Mazda-designen, som förenar organiska former och modern teknik (den så kallade "Kodo"-designen).

I interiören har nya färger och texturer applicerats och testbilen i Takumi-utförande ser därför mycket trevlig ut. Mazda strävar efter att erbjuda mer än ett genomsnittligt varumärke, men kallar sig ännu inte för ett "premium"-märke. CX-60 är ett bevis på det: design, materialval och byggkvalitet är över genomsnittet, men inte överdådiga eller påkostade. Utrymmet framtill är bra, det bakre är måttligt för en bil av denna storlek.
Utrustning
Som vanligt i detta segment finns displayer både bakom ratten och centralt på instrumentbrädan. Mazda har dock sin egen uppfattning om deras verksamhet. Mazda hävdar att det inte är säkert att röra vid en skärm i en rörlig bil. Därför måste många funktioner styras med en tryck-/vridknapp, som enligt Autozine är så omständlig att den är mer distraherande än en kort beröring av skärmen.
Infotainmentsystemet är rent av konservativt i sin design, med ett minimum av onlinefunktioner. Detta är bra för integriteten, men innebär att till exempel aktuell trafikinformation inte är tillgänglig. Därför är i praktiken din egen telefon med Apple CarPlay / Android Auto fortfarande att föredra. Ljudet från det så kallade "premiumljudsystemet" från Bose är ulligt och visar tydligt hur ljudet fördelas över flera högtalare (diskant uppifrån, låg och mellan från dörrarna) och detta hjälper inte stereobilden.
På grund av Japans många naturkatastrofer (jordbävningar, vulkanutbrott) är japanerna naturligtvis besatta av säkerhet. Detta återspeglas inte bara i CX-60: s kontroller utan också i dess aktiva säkerhetsfunktioner. Ljudsignaler varnar föraren för varje misstag och oförsiktighet, och till och med en gong ljuder vid varje upptäckt vägskylt. Att stänga av de välmenande assistenterna är besvärligt, och även då fortsätter vissa funktioner alltid att varna.
En funktion som är mycket uppskattad är den automatiska sätesjusteringen. Föraren anger helt enkelt längd och CX-60 ställer automatiskt in sätena och ratten till den perfekta positionen för någon av den längden. I och med detta väljer Mazda återigen säkerhet med ett stort avstånd från ratten för optimal krockkuddefunktion. CX-60 kan känna igen förarens ansikte, vilket innebär att sätena automatiskt justeras till rätt position efter ett förarbyte. Mycket bekvämt!

Köragenskaper
När man sitter bakom ratten känns CX-60 stor och det beror på den höga sitsen, utsikten över den stora motorhuven, den breda mittentunneln och det enorma utrymmet inne i kupén. Responsen på ratten, som alltid kräver ett visst motstånd för att övervinnas, bidrar också till den storslagna känslan.
CX-60 fick inledningsvis kritik för att den svajade efter ojämnheter och på ojämna vägbanor. Därför kalibrerade Mazda om den främre fjädringen och bytte ut den bakre fjädringen helt. Skillnaden är uppenbar, eftersom fjädringen har blivit betydligt fastare, med den extra fördelen av förbättrad kommunikation mellan förare och mekanik. Efter ett hörn eller en tröskel balanseras kroppen därför snabbt igen, men Mazda har här nästan gått till den andra ytterligheten.

Plug-in hybrid
Mazda förser CX-60 med en plug-in-hybridmotor (PHEV för plug-in hybrid electric vehicle) och inte heller den liknar något annat. Många märken väljer en bensinmotor på framhjulen och en elmotor på bakhjulen för den här typen av bil. Detta ger fyrhjulsdrift och eliminerar behovet av kostsamma kopplingar och en drivaxel fram till bak. Mazda väljer istället en bensin- och elmotor under motorhuven, följt av en växellåda (utan momentomvandlare) och slutligen axlar till alla fyra hjulen. På så sätt anser konstruktörerna att de har mer kontroll över drivlinan.
I fortsättningen kommer kraften till elmotorn från ett batteri med en kapacitet på 17,8 kWh, vilket ger en teoretisk räckvidd på 64 km i helelektriskt läge. Detta möjliggör mer frekvent och längre elektrisk körning för högre komfort och lägre förbrukning. Under provkörningen på en enkel bana i dåliga väderförhållanden var den elektriska räckvidden 45 km.
För modellår 2025 har programvaran som styr motorerna och växellådan reviderats. I elläget är det fortfarande märkbart när man växlar och vilken motor som ger framdrivning. Men samspelet är nu smidigare.

De två motorerna ger tillsammans en effekt på 327 hk / 500 Nm, men den japanska tillverkaren gör allt för att skydda föraren från sig själv så mycket som möjligt. Därför byggs kraften upp mycket gradvis och CX-60 är fortfarande en lugn bil i staden och på inre vägar. På motorvägen, där motorn redan är uppvarvad, är tvärtom mycket extra kraft tillgänglig på begäran och sprintkraften är imponerande. Vid höga varvtal är bensinmotorn tydligt hörbar. Däremot är ljuden från däcken och vinddraget minimala. Det är därför bekvämt att resa med CX-60.
CX-60 återvinner knappast någon energi när man släpper gasen, eftersom den japanska tillverkaren återigen bestämmer vad som är bra för kunden. Att bromsa kraftigt på motorn (för att återvinna energi) skulle faktiskt vara obekvämt. Därför återvinner CX-60 massor av energi vid inbromsning, men knappt någon när den rullar. Trots denna begränsade energiåtervinning hade testbilen en förbrukning på endast 4,4 liter per 100 km med nästan tomt batteri (elmotorn kunde bara assistera, men inte ta över körningen).
CX-60 är tänkt att vara en riktig SUV och har därför också ett "offroad"-läge. Med detta klarade testbilen sig bra i lätt men mycket sumpig terräng för fotograferingen.

Slutsats: Mazda CX-60
Mazda CX-60 har uppdaterats inför modellåret 2025. I omtagningen har väghållningen blivit mer dynamisk och känslan mellan föraren och mekaniken har förbättrats.
Plug-in-hybriddrivlinan fungerar som den ska, men ändå lyckas konkurrenterna få ut bättre prestanda, mer förfining och till och med lägre bränsleförbrukning av sådan teknik. Detta beror delvis på de val som Mazda gör, eftersom den japanska tillverkaren gör sitt yttersta för att skydda föraren från sig själv. Det är som om Mazda är villiga att erbjuda 327 hk / 500 Nm, men helst inte vill att föraren faktiskt ska använda dem. CX-60 laddhybrid kommer därför till sin rätt mindre bra på innervägar, men desto bättre på långa sträckor. CX-60 PHEV har dessutom ett äkta och effektivt offroad-läge.
Det som gör CX-60 unik är dess koncept. CX-60 är större än en mellanstor SUV och mindre än en stor SUV och vänder sig till en mycket distinkt målgrupp. Tekniken och utrustningen är den samma som hos ett volymmärke, men byggkvaliteten är faktiskt av premiumkvalitet.
- Mycket ekonomisk
- Förträffliga köregenskaper
- Smart koncept mellan volymmärke och premiumprodukt
- Rastlös plug-in hybriddrivlina
- Bose-ljudsystem med ulligt och rörigt ljud
- Patroniserande säkerhetsfunktioner (svåra att inaktivera)